با روش های رشد شخصیتی آشنا شوید

هر روز بهتر از دیروز شوید!

افراد بسیار موفق‌ اهمیت زیادی برای رشد و توسعه شخصی خود قائلند و با وجود اینکه در اوج زندگی حرفه‌ای خود قرار دارند، هنوز هم در برنامه پر حجم‌شان، زمانی را به بیرون رفتن از ناحیه‌ی امن خود به نحوی که حتی بیشتر از پتانسیل داخلی خود باشد، اختصاص می‌دهند.

در دیدگاه شما رشد شخصی به چه معناست؟ رشد شخصی فرآیند مادام العمر روانشناختی، فیزیکی، اجتماعی و معنوی است که طی آن افراد به یادگیری و توسعه مهارت‌های جدید می‌پردازند و پس از هر گونه آموزش رسمی، آن را تکمیل می‌کنند.

رشد شخصی نامحدود است. شما می‌توانید در بسیاری از زمینه‌ها جایگاه خود را بهبود ببخشید و به همان اندازه که می‌خواهید یاد بگیرید و با رشد مداوم، در مسیر یک زندگی فوق العاده و تحقق یافته گام بردارید.

برای این کار هرگز دیر نیست! اگر شما فقط از ایده رشد شخصی برخوردارید و هنوز دست به عمل نزده‌اید، از همین امروز شروع کنید.

گام اول همیشه سخت‌ترین قسمت روند است، اما پایدار بودن، سخت‌تر است. به هیچ وجه نگران نباشید، ما برایتان توصیه‌هایی را جمع آوری کرده‌ایم پس در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

این 8 نکته‌ی ساده را برای کشف حرکات شخصیتی خود به طور مداوم دنبال کنید:

1. با سرعت مختص خودتان به سمت علایق‌تان حرکت کنید

همراه با رشد گوشی‌های هوشمند، سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی در زندگی روزمره ما نقش اصلی را ایفا می‌کنند. داستان‌های موفقیت، در حالی که می‌توانند در زمان و فرکانس مناسب برایمان الهام بخش باشند، در زمانی که در فرکانس نسبتا بالاتر قرار می‌گیرند، می‌توانند حتی احساس فقدان و ناکافی بودن را به ما القا کنند. دیر یا زود، شما تمایل دارید که خودتان را مقایسه کنید و شروع به زیر سوال بردن مسیر زندگی فعلی خود می‌کنید.

این مسئله چیزی است که برای همه یکسان نیست. به عنوان مثال شما نیاز به توقف مقایسه و سپس تحسین کردن سفر زندگی خود دارید. بعد از آن باید به ارزیابی سفر فردی خود بپردازید و نمودار مسیری را که با ارزش‌ها و نیازهای شخصی شما هماهنگ است در ذهن خود یا حتی بر روی کاغذ ترسیم کنید.

برای شروع، به منافع و احساسات خود فکر کنید. سعی کنید خاطرات دوران کودکی خود را به یاد آورید! چه چیزی را دوست داشتید به عنوان یک کودک انجام دهید؟ بیل گیتس در یکی از سخنرانی‌های خود گفت که شما احتمالا مشتاق برتری جویی در زمینه‌هایی هستید که در زمانی که 12-18 ساله بودید به خوبی از پس آن‌ها بر نمی‌آمدید.

اگر فعالیت خارج از منزلی مدنظرتان نیست، فکر کنید که چه جرقه‌هایی در زندگی شما وجود دارد؟ چیزهایی که می‌توانید برای چند ساعت راجع به آن‌ها صحبت کنید چیست؟

به عنوان مثال، اگر شما علاقمند به تماشای فیلم‌های خارجی هستید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که زبان آن‌ها را یاد بگیرید. تصور کنید که چگونه خواهد بود زمانی که شما در نهایت قادر به تماشای فیلم بدون نگاه کردن به زیر نویس هستید.

هنگامی که شور و شوق خود را پیدا کردید، باید صبور باشید به یاد داشته باشید که بهتر است آن را به آرامی طی یک فرایند انجام دهید و به هیچ عنوان عجله نکنید. ممکن است به نظر برسد که اطرافیان‌تان با سرعت نور رو به جلو حرکت می‌کنند، اما این احتمالا فقط یک توهم ساده است. حتی اگر این تفکر درست است، احساس حقارت نکنید، شجاع باشید و سرعت خود را افزایش دهید.

2.  مهارت‌های احساسی را پرورش دهید

مهارت‌های احساسی نیز همانند مهارت‌های عملی بسیار  مهم است. در حقیقت، شما باید این مهارت‌ها را نه تنها در محل کار خود و در زندگی روزمره به کار گیرید، بلکه باید آن را تبدیل به جزیی از شخصیت خود کنید.

به عنوان مثال، همدلی را در نظر بگیرید که یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی در محل کار و زندگی است. همدلی معمولا با داشتن تجارب گذشته همراه است. ژان لوین یانگ، رمان نویس گرافیک برنده جایزه، موافق است که همدلی با دیگران می‌تواند ناشی از داشتن تجربیات مشابه با آنان باشد.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه ما حتی با کمبود تجربه همکاری می‌کنیم؟

پاسخ، کنجکاوی نسبت به همه چیز است! دفعه‌ی بعد که کسی به شما می‌گوید دیگر نمی‌تواند مسئله‌ای را با شما درمیان بگذارد، قبل از اینکه پاسخ خود را مطرح کنید، کنجکاو باشید و خودتان را در وضعیت او قرار دهید.

فرض کنید شما یک مرد نان آور خانه هستید و تعجب می‌کنید که چرا همسر خانه‌دارتان در پایان روز بسیار خسته است. شما می‌توانید داوطلب شوید تا به جای او در تعطیلات آخر هفته کارهای منزل را به عهده بگیرید. در آخر از اینکه چگونه دیدگاه شما به طرز چشمگیری تغییر می‌کند، شگفت زده خواهید شد.

حس کنجکاوی نه تنها همدلی شما را پرورش می‌دهد، بلکه مهارت‌های تصمیم گیری شما را افزایش می‌دهد، در حالی که در عین حال راه رشد شخصی‌تان را هموار می‌کند.

3. رویکرد کایزن: هدف، یک درصد پیشرفت است نه رسیدن به کمال

رشد شخصی یک فرآیند مادام العمر است. مطمئنا کمال گرایی تا حدودی ممکن است در این راه کمک کننده باشد اما زیاده روی در استفاده از این خصلت، ممکن است موجب آزار رساندن به خود و اطرافیانتان شود. همانند آن چه که در مورد نابغه خلاق استیو جابز اتفاق افتاد.‌

اگر در تلاش برای رسیدن به کمال به سر می‌برید، بهتر است تمرکز خود را بر پیشرفتی که انجام داده‌اید، به جای کمال، به منظور جلوگیری از احساس غرور متمرکز کنید. در واقع‌ کمال گرایی می‌تواند بر سلامت روان شما اثرات مخربی داشته باشد.

اجازه بدهید یک ایده را بررسی کنیم. تصور کنید که شما به هنر علاقه‌مندید و تصمیم می‌گیرید مهارت خوشنویسی را به طور حرفه‌ای دنبال کنید. مدتی پس از شروع متوجه می‌شوید که یادگیری این حرفه بسیار سخت‌تر از آن چه تصور می‌کردید به نظر می‌رسد. هدف شما برای رسیدن به سطوح تسلطی که پیش از شروع، رویای آن را داشتید، به نظر می‌رسد بیش از حد دشوار است. شما ممکن است وسوسه شوید که همه چیز را رها کنید. اول از همه، بررسی واقعیت را انجام دهید. قبول کنید که شما یک شبه کارشناس خوشنویسی نخواهید شد با این وجود، مهارت‌های خود را به آرامی بهبود ببخشید و روزانه به تمرین بپردازید. ذهنیت خود را با هدف 1٪ بهتر از دیروز، که به عنوان روش کایزن شناخته شده است تغییر دهید.

برای خلاصه کردن این نکته، زمانی که فرایند پیشرفت‌تان به نظر آهسته جلو می‌رود، خودتان را سرزنش نکنید. به تمرکز بر روی دستیابی به حداقل پیشرفت یک درصد هر روزه بپردازید. تغییرات مثبت و کوچک اما در عین حال سازنده و موثر در نهایت از شما فردی موفق خواهند ساخت.

4. زندگی روتین و عادات روزانه را دنبال کنید

حال این سوال در ذهن پیش می‌آید که چگونه می‌دانید پیشرفت می‌کنید؟

رایدر کارول می‌گوید:

اجتناب ناپذیر است که ما خودمان را مجبور می‌کنیم در هر زمان به چیزهای زیادی بپردازیم، تمرکز خود را به نحوی تقسیم می‌کنیم و توجهی را که سزاوار هر هدف است، به آن نمی‌دهیم. با این رویکرد معمولا خودمان را گول می‌زنیم که مشغول به انجام کار هستیم. در حالی که نتیجه‌ی نهایی بازدهی دلخواه ما را نخواهد داشت

پاسخ ساده است همه چیز را در یک جدول برنامه‌ریزی واقعی یا الکترونیکی مستند کنید و تلاش کنید هر آنچه می‌نویسید را انجام دهید.. اندازه‌گیری و ثبت مستندات معمولی به شما کمک می‌کند تا شکاف‌هایی که شما را از اهداف‌تان دور نگه داشته است را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید نمودار خط را برای ردیابی وزن خود و نیز مصرف کالری و فعالیت‌های بدنی در نظر بگیرید. این گونه می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد آنچه که برای هدف و تناسب اندام‌تان احتیاج دارید، بدست آورید.

شما همچنین می‌توانید ژورنال خود را برای توسعه و یا شکستن یک عادت استفاده کنید. مطالعات جدید نشان می‌دهند که حداقل 66 روز متوالی از انجام کاری برای توسعه آن به عنوان یک عادت نیاز است. در این هنگام به عمل طبیعی تبدیل می‌شود که بدون احتیاج به هیچ گونه اراده به وجود می‌آید.

ساده‌ترین ردیاب عادت به شکل یک جدول است که در آن لیست تمام فعالیت‌هایی را که می‌خواهید به طور منظم انجام دهید در ستون سمت چپ لیست کرده و روزهای هفته را در ستون‌هایی عمود بر آن یادداشت می‌کنید. به یاد داشته باشید زمانی که فعالیتی را فهرست می‌کنید، بهتر است جزئیات مربوط به آن به طور دقیق مشخص باشد. به عنوان مثال، “مصرف 2 لیتر آب” بهتر از “نوشیدن آب” است.

5. هورمون‌های القا کننده‌ی شادی را تقویت کنید

همانطور که در پیشبرد تلاش خود برای پیشرفت شخصی برنامه‌ریزی می‌کنید، فراموش نکنید که پیروزی‌های کوچک را در مسیر خود جشن بگیرید و به خودتان بابت طی کردن روند پیشرفت هدیه بدهید. احتیاجی نیست کاری عجیب انجام دهید. می‌توانید با خریدن بستنی مورد علاقه‌تان خودتان را تشویق کنید، به یک پیک نیک اطراف دریاچه بروید یا کالای مورد نظر از لیست علاقمندی‌‌هایتان را خریداری کنید.

این جشن‌های کوچک می‌تواند انتقال دهنده‌های عصبی یعنی سروتونین و دوپامین را تقویت کند که شما را خوشحال نگه دارند. سروتونین با بهبود حالت کلی شما کار می‌کند، در حالی که دوپامین به عنوان انگیزه‌ای است که شما را برای رسیدن به اهداف خود هدایت می‌کند، تا بعدا بتوانید خود را تحسین کنید. این دو فرستنده را به نفع خود بکار بگیرید.

شما می‌توانید با این روش چگونگی رسیدن به پیروزی‌های کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ را بیاموزید.

مهم این است که همیشه به خود افتخار کنید و در آخر بدانید که شهر رم با همه‌ی بزرگی و عمارت‌های باستانی در یک روز ساخته نشده و چیزی به عنوان موفقیت یک شبه وجود ندارد.

6. پشتیبانی اجتماعی را دریافت کنید

احتمالا این جمله را شنیده‌اید که شما میانگین پنج نفری هستید که بیشتر وقت خود را با آن‌ها صرف می‌کنید. یک تحقیق علمی این نظریه را رد کرده است. شما در واقع متوسطی از همه‌ی افرادی هستید که شما را احاطه کرده‌اند.

مردم اطراف شما نقش مهمی در سفرتان برای دستیابی به رشد شخصی شما ایفا می‌کنند، زیرا آنها به طور مستقیم و ناخودآگاه روی نگرش و احساسات شما تاثیر می‌گذارند. افرادی که پرتوهای مثبت را منتشر می‌کنند می‌توانند مزایای متعددی را ارائه دهند. با وجود این که حمایت اجتماعی سرعت رشد شما را بهبود می‌بخشد، بیش از حد بودن آن نیز می‌تواند شما را از بین ببرد.

هانس ف.هانسن می‌گوید :

 اطرافیان‌تان الهام بخش شما هستند، یا شما را از نظر روحی تخلیه می‌کنند. عاقلانه آنها را انتخاب کنید.

اما اگر افرادی که در حال حاضر در زندگی شما هستند، ارزش‌ها و اهداف مشترکی با شما نداشته باشند و یا خواسته‌های شما را ارج نمی‌نهند؛ رویکرد شما چه خواهد بود؟

شما می‌توانید به جست و جوی گروه‌های آنلاین بپردازید و یا به فعالیت‌های اجتماعی جمعی بپیوندید. هر دو به راحتی از طریق یک جستجوی سریع Google پیدا می‌شوند. از سیستم عامل‌ها برای تبادل دانش و عقاید استفاده کنید تا انگیزه‌هایتان را تقویت کنید یا از مثبت بودن آن‌ها بهره ببرید.

ارتباط با دوستان سمی را قطع کنید و خود را با کسانی که حتی پیروزی‌های کوچک خود را گرانبها می‌دانند احاطه کنید. گاهی اوقات دانستن این که کسی برای موفق شدن شما انتظار می‌کشد می‌تواند دلیل خوبی برای ادامه دادن باشد. حمایت اجتماعی رشد شما را تسریع کرده و سفرتان را کمی ساده‌تر می‌کند.

7. شادی را در چیزهای کوچک پیدا کنید

پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند که نگرشی که به قدردانی داریم نیز همانند سایر ارزش‌های اخلاقی مهم است. زمانی که شرایط دشواری دارید، پیدا کردن چیزهای کوچک اما امید بخشی که در زندگیتان اتفاق می‌افتد دشوار می‌شود. اما اگر خودتان را در افکار منفی پنهان کنید، حرکت به جلو، تقریبا غیر ممکن خواهد شد.
نوشتن یک خط قدردانی در هر روز شما را برای یافتن شادی‌های کوچک در زندگی کمک می‌کند. حتی اگر به نظر می‌رسد همه چیز خوب است و اتفاق بدی در حال افتادن نیست. این که وضعیت ترافیک و آب و هوا خوب است، تعریف از رئیس‌تان، یک ناهار خوشمزه و یا یک حرکت عاطفی از بچه‌ها، اتفاقاتی کوچک‌اند که تمایل به تکرار آن‌ها ارزش سپاسگزاری را دو چندان می‌کند.

علاوه بر این، شما اغلب می‌توانید با گفتن “متشکرم” به دیگران شروع کنید. کسی چه می‌داند، شاید معجزه‌ای در زندگی شما رخ دهد.

ابراز قدردانی به شما کمک می‌کند تا در مورد خود و زندگی‌تان احساس خوبی داشته باشید. و هنگامی که شما احساس خوبی دارید، با قدرت بیشتری زندگی را به سمت جلو ادامه می‌دهید.

8. بر روی مراقبت از خود تمرکز کنید

مراقبت از خود در مورد نظم و انضباط و توجه به تغذیه بدن و ذهن شما است. این شامل اطمینان حاصل کردن از مصرف مواد مغذی و داشتن خواب کافی در شب است.

اگر تنها فعالیت بدنی که در طول روز انجام می‌دهید، انتقال زباله‌ها به پایین ساختمان است، وقت آن است که گستره‌ی فعالیت‌های بدنی‌تان را تقویت کنید. کلید انتخاب یک ورزش این است که شما را خوشحال نگه دارد. این فعالیت بدنی می‌تواند در پارک انجام شود و یا به وسیله‌ی شنا، کلاس‌های کیک بوکسینگ یا هر ورزش دیگری محقق گردد. ورزش منظم، عملکرد مغز را به طور موثر بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند طول عمر بیشتری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که یک بدن سالم و مغز هوشیار فوق العاده به شما در رشد شخصیتی‌تان کمک خواهد کرد.

در آخر صحبت نهایی این است که طراحی سفر زندگی کاملا به شما بسته است. شما می‌توانید از دیگران الهام بگیرید، اما به یاد داشته باشید که بار سفر خود را باید تنهایی به دوش بکشید.

در هنگام تلاش برای رشد و توسعه شخصیتی خود، به خودتان مهر بورزید و به یاد داشته باشید که این یک سفر مادام العمر است.

آیا اکنون آماده هستید؟

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع Lifehack
مطالب مرتبط

دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar