با گسترش خریدهای اینترنتی و آنلاین شاپهایی که کالاهای مورد نظرتان را از فروشگاههای خارج از کشور تهیه میکنند، کم کم برای ما ایرانیها نیز بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه حائز اهمیت شده و سعی داریم تا از تخفیفات این روز استثنائی نهایت استفاده را ببریم. در سالهای گذشته شاهد آن بودیم که فروشگاههای داخل کشور نیز برای داشتن فروش بیشتر این رسم را در سیستم فروش خود تعبیه کرده و اجناس خود را در این روز در تخفیف قرار میدهند.
جمعه سیاه که آخرین جمعه از ماه نوامبر میلادی است، در واقع آغاز بزرگترین فصل خرید مردم در کل سال یعنی خرید کریسمس بوده و در این روز تخفیفهای فوقالعادهای بر روی اجناس و کالاها اعمال میشود. در جمعه سیاه تمامی اقلام قابل خرید و فروش، از جمله تلویزیون، لباس و… از تخفیفات بسیار ویژهای برخوردار میشوند. در ادامه با ما همراه شوید تا 10 حقیقت جالب در مورد جمعه سیاه را باهم مرور کنیم.
1- در سده 1800 میلادی، اصطلاح جمعه سیاه برای سقوط بازار سهام به کار برده میشد!
جمعه سیاه برای اولین بار در 24 سپتامبر سال 1869 درست زمانی که جیمز فیسک (James Fisk) و جی گولد (Gould) سعی در احتکار کردن بازار طلای شهر نیویورک داشتند، به کار برده شد. با این حال، دولت با پا در میانی کردن در این وضعیت و غرق کردن بازار در طلا سعی در حل این مشکل داشت. با اینکار قیمت طلا دوباره کاهش پیدا کرد و باعث شد بسیاری از سرمایهگذاران ثروت خود را از دست بدهند.
2- رژه بابانوئل، آغازگر جمعه سیاه شد
با گذشت زمان، رژه روز شکرگزاری به یکی از سنتهای تعطیلات در آمریکا تبدیل شد. با اینحال اولین رژه بابانوئل در روز دوم دسامبر سال 1905 در کانادا شکل گرفت و در واقع زمان نمایان شدن بابانوئل در پایان رژه، نماد رسمیای بود که خبر از شروع شدن تعطیلات به مردم میداد. مغازههای آمریکا نیز این سنت را تقلید کرده و رژههای مشابه این رسم را در سراسر آمریکا برگزار کردند و به همین منوال اولین رژه روز شکرگزاری هم در سال 1924 برگزار گردید. این رژه توسط کارمندانی که به صورت داوطلبانه در این روز مشغول به پذیرایی از مردم میشدند با همراهی برخی از حیوانات باغ وحش در سنترال پارک برگزار شد.
3- جمعه سیاه شلوغترین روز سال برای لولهکشها است!
با اینکه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما سیانان (CNN) گزارش کرده که به علت شلوغی فروشگاهها و مراکز خرید و همچنین پر شدن دستشوییهای عمومی، به تعداد زیادی لولهکش برای تمیزی و پاکسازی در روز جمعه سیاه احتیاج است!
4- خریداران به صورت غیر مستقیم در تعیین تاریخ روز شکرگزاری موثرند
از اواسط قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، رئیس جمهور ایالات متحده آخرین پنجشنبه ماه نوامبر را به عنوان “روز شکرگزاری” مشخص میکرد. اما یک سال که پنجشنبه آخر نوامبر آخرین روز این ماه شده بود، خرده فروشان از ترس کوتاه شدن فصل تعطیلات، درخواستی ارائه کرده و خواستار برگزاری روز شکرگزاری یک هفته زودتر شدند.
در سال 1941، کنگره وارد موضوع شد تا تصمیم قطعی در خصوص خواسته مردم بگیرد و مسئله تعیین روز شکرگزاری را شفاف کند. از آن پس، روز شکرگزاری همیشه در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار شد تا خریداران فرصت کافی برای خرید قبل از کریسمس را داشته باشند.
5- قبلترها جمعه سیاه را جمعه بزرگ خطاب میکردند
طبق گزارشی از نیویورک تایمز که در سال 1975 منتشر شده بود، اصطلاح “جمعه سیاه” در واقع یک اصطلاح فیلادلفیایی است. از آنجا که ترافیک سنگین و طاقتفرسای این روز، موجب کلافگی و اذیت و آزار و پلیسها میشود و مردم هم مانند خردهفروشان از دود و ترافیک شدید آزرده خاطر میشوند، به این روز لقب جمعه سیاه داده شد. با این حال روزنامهای در سال 1961 سعی در تغییر این نام به “جمعه بزرگ” داشت اما همانطور که پیداست این نام مدت زیادی باقی نماند. جمعه سیاه در سال 1990 به یک اصطلاح رسمی تبدیل شد.
6- تا قبل از سال 2001 شنبه قبل از کریسمس به جای جمعه سیاه به عنوان شلوغترین روز خرید سال شناخته میشد
تا قبل از سال 2001 جمعه سیاه به عنوان یکی از شلوغترین روزهای سال شناخته میشد اما لقب شلوغترین سال تا قبل از آن زمان به شنبه قبل از کریسمس تعلق داشت.
7- جمعه سیاه امروزه در 15 کشور برگزار میشود
اکثر مردم در نواحی مختلف به ویژه در کانادا، در روز جمعه سیاه به فروشگاههای آمریکایی میرفتند تا اجناس را با قیمت خیلی کمتر تهیه کنند، همین موضوع هم باعث نگرانی خردهفروشان کانادایی شد و آنها را مجبور کرد تا جمعه سیاه را در کانادا نیز برگزار کرده و تخفیفات زیادی را روی کالاهای خود اعمال کنند.
8- در مکزیک جمعه سیاه را با عنوان “El Buen Fin” یعنی “آخر هفته خوب” میشناسند
از آنجا که برخی اوقات شکرگزاری آمریکاییها با سالگرد انقلاب مکزیکیها یکی میشود، به آن لقب آخر هفته خوب را دادهاند که به جای یک روز، یک هفته ادامه دارد!
9- در سال 2011، والمارت سنت جمعه سیاه را شکست داد!
با باز شدن فروشگاه والمارت (Walmart) در غروب روز شکرگزاری، سنت جمعه سیاه شکسته شد و بروز رقابتی بسیار سخت در بین خرده فروشان را در این روز آغاز کرد. امروزه 33 میلیون آمریکایی برنامهریزی میکنند تا پس از خوردن غذای روز شکر گزاری، خود را برای رساندن به خرید هر چه سریعتر آماده کنند. این روز به پنجشنبه خاکستری معروف است.
10- 12 درصد از خریداران در روز جمعه سیاه هوشیاری کامل ندارند!
آمار و ارقام موجود نشان میدهد که 12 درصد از خریداران اعتراف کردهاند که در حین خرید در جمعه سیاه تحت تاثیر الکل بودهاند!
حقیقتاً جمعه سیاه به عنوان یکی از پرطرفدارترین روزهای خرید و فروش در کل دنیا شناخته میشود که این روزها شاهد ایده گرفتن فروشندگان داخلی از تخفیفات جمعه سیاه هستیم. به نظر شما تا چه حد سیاست فروشندگان ما در الهام گرفتن از این روز در قدرت خرید مردم تاثیر دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.