دیجی رودیجی رو
  • اخبار تکنولوژی
    • اخبار داخلی
    • اخبار تلفن همراه
    • اخبار سخت افزار
    • اخبار اپلیکیشن‌ها
  • آموزش
  • بررسی محصولات
  • راهنمای خرید
  • سرگرمی
    • اخبار بازی
    • معرفی بازی
      • بازی موبایل
      • بازی دسکتاپ
      • بازی کنسول
    • معرفی اپلیکیشن
    • سینما و تلویزیون
  • دیجی فکت
  • دیجی لایف
  • دیجی10
  • مقالات گوناگون
خواندن: روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت
به اشتراک بگذارید
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییر اندازه فونتآآ
دیجی رودیجی رو
تغییر اندازه فونتآآ
جستجو
حساب کاربری دارید؟ ورود
دنبال کردن
تمامی حقوق برای رسانه دیجی‌رو محفوظ است. 1403 ©
دیجی رو > آموزش > آموزش‌های تخصصی > روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت
آموزش‌های تخصصیمنتخب

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

نهال سهیلی فر 25 فروردین 1397 ساعت 14:40
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت
اشتراک گذاری
بلیط هواپیما سفرمارکت

ما به دلیل آنکه شبکیه‌ی چشم‌مان قادر به تمایز فرکانس‌های امواج نوری متفاوت است می‌توانیم رنگ‌ها را ببینیم. یک سری رنگ‌ها و سایه‌های خاص، احساسات مختلفی را در مردم ایجاد می‌کنند. در این پست قصد داریم نگاهی کوتاه به تئوری رنگ‌ها، راه‌هایی برای ترکیب رنگ و طراحی آنها بیندازیم که بیشتر از همه مناسب کسانی است که کار طراحی انجام می‌دهند.

برای دستیابی به اهداف مختلف می‌توانید به روش‌های گونگون از رنگ‌های متفاوت استفاده کنید.

  1. قرمز معمولا مرتبط با عشق، انرژی یا قدرت است. بنابراین بسیاری از تبلیغات ماشین‌ها یا هر چیزی که به عشق مرتبط است حاوی رنگ قرمز یا سایه‌هایی از آن است.
  2. زرد معمولا یادآور لذت، توجه و هوش است. زرد یک رنگ بسیار جلب توجه کننده است. با این حال رنگ زرد خیلی مناسب پس زمینه‌ی برنامه‌تان به عنوان رابط اصلی نیست، چرا که می‌تواند چشم را خسته کند. در عوض رنگ زرد یک انتخاب عالی برای طراحی آیکون یا اسکرین شات اپلیکیشن است.
  3. سبز بیشتر در ارتباط با طراوت، امنیت و رشد است. به همین دلیل است که کمپانی‌های غذایی معمولا از این رنگ استفاده می‌کنند.
  4. آبی نشان دهنده‌ی ثبات، اعتماد و صداقت است. جای شگفتی نیست که چرا لوگوی فیسبوک و توییتر هر دو به این رنگ است.
  5. بنفش نشان دهنده‌ی با ارزش بودن، ثروت و زنانگی است و از همین رو بیشتر برای تبلیغ محصولات زنانه استفاده می‌شود و البته محصولات لوکس.

برای اینکه بیشتر با تئوری رنگ‌ها آشنا شوید هنگام دیدن تبلیغات یا محصولات مختلف بیشتر توجه کنید تا با استفاده‌ی روان شناسانه از رنگ‌ها بیشتر آشنا شوید.

انتخاب یک پالت رنگی، همه‌اش مربوط به تبلیغ کردن و جلب توجه نیست، بلکه به فروش محصول و جذاب جلوه کردن برای برخی غرایض و تمایلات مردم هم بستگی دارد.

بنابراین دفعه‌ی بعد که خواستید یک برنامه یا وبسایت طراحی کنید، اولین چیزی که مد نظر قرار می‌دهید این است که می‌خواهید چه احساساتی را تحریک کرده و چه تفکری را به کار القا کنید و سپس طبق آن پالت رنگی‌تان را انتخاب کنید.

برای ایجاد پالت‌های رنگی، چطور رنگ‌‎ها را ترکیب کنیم؟

البته که قرار نیست از یک رنگ در کل برنامه‌تان استفاده کنید و به همین دلیل به ترکیبی چشم نواز از رنگ‌ها احتیاج پیدا خواهید کرد. برای ترکیب رنگ‌ها، هنرمندان و طراحان از ابزاری به نام چرخه‌ی رنگ‌ها یا Color Wheel استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

پالت رنگی آنالوگ

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

برای این ترکیب شما رنگی را از چرخه‌ی رنگ‌ها انتخاب کرده و سپس رنگ‌های مجاورش را انتخاب می‌کنید و با آن رنگ‌ها به طراحی می‌پردازید. رنگ‌های آنالوگ طراحی‌ای ایجاد می‌کنند که هارمونی داشته و نگاه کردن به آن آسان است.

پالت رنگی مکمل

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

برای این ترکیب یک رنگ را انتخاب کرده و سپس رنگ متضادش را انتخاب می‌کنیم. مثلا در اینجا سبز و قرمز. این نوع پالت رنگی خیلی جلب توجه کننده بوده و خیلی برای رابط اصلی و پس زمینه مناسب نیستند. در عوض می‌توانید از آن برای آیکون یا اسکرین شات‌ها استفاده کنید.

پالت رنگی منشعب

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

 

برای این ترکیب رنگی یک رنگ را انتخاب کرده و بعد دو رنگی که مجاور مخالفت آن رنگ هستند را انتخاب می‌کنیم. هنوز هم جلب توجه کننده است اما نگاه کردن به آن خوشایند است.

پالت رنگی سه گانه

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

یک رنگ را انتخاب کرده و یک مثلث معادل رسم می‌کنید. این نوع ترکیب حس توازن می‌دهد. این پالت رنگی در دهه‌ی 90 بیشتر رواج داشته و ممکن است برای الان کمی قدیمی بنظر برسد. بسیاری از فست فود‌های آن زمان هنوز هم در لوگو‌ها‌یشان از این طرح استفاده می‌کنند.

پالت رنگی تک رنگ

روانشناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی استفاده از آنها در طراحی اپلیکیشن و وبسایت

 

این پالت بسیار مدرن و روی بورس است. طراحی‌های تک رنگ بر روی نمایشگر‌های اسمارت فون‌ها خیلی مدرن بنظر می‌رسند. فقط یک رنگ انتخاب کرده و آن را با مقادیر مختلف سفید و سیاه قاطی می‌کنید تا تن‌ها و سایه‌های مختلفی از رنگ اصلی ایجاد کنید، این پالت رنگی بسیار امروزی بوده و مناسب طراحی دیجیتال مدرن است.

در انتها می‌توانید برای طراحی مورد نظر‌تان از سه ابزار زیر بهره بجویید:

Color Hunt

 Flat UI Colors

Color Zilla  

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری
برچسب ها: اپ, رنگ, روانشناسی, طراحی, وبسایت
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر Whatsapp Whatsapp تلگرام ایمیل کپی کرده لینک پرینت
چه حسی به این مطلب داری؟
Sad0
Sleepy0
Love0
Happy0
Angry0
Cry0
Surprise0
مقاله قبلی بازی جدید بایوشاک بازی جدیدی از سری بایوشاک در دست ساخت است
مقاله بعدی اپ های رایگان آی او اس این 10 اپلیکیشن پولی آیفون را برای مدت محدود رایگان دریافت کنید!
نظر بدهید نظر بدهید

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا یک امتیاز انتخاب کنید!

تبلیغات

موبوگیفت
  • خرید فالوور ایرانی
  • خرید فالوور ارزان
  • پنجره دوجداره
  • خرید ممبر تلگرام
  • تاثیر سیاست های ترامپ بر کریپتو
  • ارز دیجیتال ایاس ( EOS)
  • قدرت دادن چین لینک به Web3
  • راز نوسانات بیت کوین
  • دوج کوین یا شیبا
  • دستگاه جوجه کشی دماوند
  • خرید بیت کوین
  • دوربین کوچک سیم کارت خور
  • خرید اکانت اسپاتیفای
  • لوستر مدرن
  • خرید سرور hp ماهان شبکه اچ پی

آخرین خبرها

سیستم عامل هارمونی او اس برای کامپیوتر

سیستم عامل هارمونی او اس برای کامپیوتر؛ گام بلند هواوی به سوی استقلال و نوآوری

مقایسه ویوو X200 اولترا و گوگل پیکسل 9 پرو ایکس ال

مقایسه ویوو X200 اولترا و گوگل پیکسل 9 پرو ایکس ال؛ قدرت بهتر است یا هوش؟!

آپدیت جدید گلکسی واچ

آپدیت جدید گلکسی واچ ویژگی Now Bar را به ساعت‌های سامسونگ می‌آورد

مطالب مرتبط

مقایسه ویوو X200 اولترا و گوگل پیکسل 9 پرو ایکس ال
راهنمای خریدمنتخب

مقایسه ویوو X200 اولترا و گوگل پیکسل 9 پرو ایکس ال؛ قدرت بهتر است یا هوش؟!

19 اردیبهشت 1404 ساعت 14:40
ارتباط تنفس و بینایی
علمیمنتخب

ارتباط تنفس و بینایی! کشفی جدید در دنیای فیزیولوژی چشم

6 اردیبهشت 1404 ساعت 20:05
برچسب مصرف انرژی موبایل
اخبار تلفن همراهمنتخب

برچسب مصرف انرژی موبایل اجباری می‌شود؛ خرید گوشی با اطلاعات کامل‌تر

2 اردیبهشت 1404 ساعت 10:11
پیش‌نمایش WWDC 2025
اخبار رویدادها و نمایشگاه‌هااپلمنتخب

پیش‌نمایش WWDC 2025؛ از طراحی انقلابی تا هوش مصنوعی در ساعت اپل!

1 اردیبهشت 1404 ساعت 22:16

درباره دیجی‌رو

رسانه دیجی‌رو با شعار دنیای تکنولوژی در اوایل سال 94 تاسیس شد. ماموریت ما اطلاع رسانی صحیح و ارائه آخرین اخبار تکنولوژی، بررسی محصولات دیجیتال، راهنمای خرید کالاهای دیجیتال و همچنین تهیه به‌روزترین مطالب آموزشی و مقالات در حوزه تکنولوژی، علم و سبک زندگی است. گروه دیجی‌رو همه‌ی تلاش خود را به کار خواهد گرفت که روزبه‌روز بر کیفیت و خدمات این رسانه بیفزاید تا دیجی رو به عنوان رسانه‌ای معتبر بدرخشد.

logo-samandehi
دنبال کردن
تمامی حقوق برای رسانه دیجی‌رو محفوظ است. 1403 ©
خوش آمدید

ورود به حساب کاربری

فراموش رمز عبور