سایبر ماندی «Cyber Monday» اولین دوشنبه بعد از تعطیلات روز عید شکرگزاری و جمعه سیاه در ایالات متحده است که اولین بار این اصطلاح توسط الن دیویس ابداع شد.
در حقیقت، اصطلاح سایبر ماندی توسط شرکتهای بازاریابی برای متقاعد کردن مردم به خرید از فروشگاههای آنلاین یا همان مجازی ساخته و برای اولین بار Cyber Monday در 28 نوامبر سال 2005 در سایت Shop.org تحت عنوان ذیل منتشر شد.
سایبر ماندی به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگترین روز خرید آنلاین در سال است
بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2005 توسط Shop.org، در حدود 77 درصد از خرده فروشان آنلاین اذعان داشتهاند که فروش آنها در روز دوشنبه پس از روز شکرگزاری به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است. در سال 2015 فروش آنلاین در روز دوشنبه سایبری «Cyber Monday» توانست رکورد 2980000000 دلار را به دست آورد که در مقایسه با سال 2014 که 2.65 میلیارد دلار بود، روند افزایشی قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. شاید بتوان گفت که برای خرده فروشان کوچک اینترنتی تنها در این روز امکان رقابت با خرده فروشان بزرگ میسر است.
با آنکه در روز جمعه سیاه تخفیف بیشتری برای لوازم خانگی، کارد و چنگال و اسباب بازی، نسبت به «سایبر ماندی» وجود دارد، اما در دنیای مد و کفش، دوشنبه سایبری به مراتب بازار بهتری داشته است.
بیشتر بخوانید: