فراری یکی از برندهای فوقالعاده معروف و البته لوکس دنیای خودرو است که در سرتاسر دنیا شناخته شده میباشد. این کمپانی ساخت ماشین تاریخچه بسیار جالب و قابل توجهی دارد و امروزه تولیدات آن، به عنوان ماشین رویایی افراد سرتاسر دنیا تلقی میشود! در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید چرا که قصد داریم شما را با این کمپانی لوکس ایتالیایی بیشتر آشنا کرده و حقایق جذابی را در مورد تولیدات بینظیر آن با شما به اشتراک بگذاریم.
فراری چگونه به وجود آمد؟
داستان شروع برند فراری حدوداً به سال 1929 برمیگردد؛ زمانی که انزو فراری (Enzo Ferrari)، شرکت اسکودریا فراری را در مودنای ایتالیا پایهگذاری کرد. اسکودریا فراری (Scuderia Ferrari) در واقع شرکتی بود که ماشینهای مسابقهای آلفا رومئو (Alfa Romeo) را تعمیر، خریداری و به میدان آورده و نهایتاً هم در سال 1933 هدایت تیم مسابقهای آلفا رومئو را بر عهده گرفت. هنگامی که در سال 1938 آلفا رومئو تیم مسابقه خود را به خانههایشان فرستاد؛ افراد این تیم انزو فراری را به عنوان مدیر جدید بخش مسابقه استخدام کردند. در نهایت هم در سال 1939 فراری برای همیشه آلفا رومئو را ترک کرده و اعتراف کرد که حداقل طی چهار سال آینده، دوست ندارد از اسم فراری برای مسابقه و ماشینهای مسابقهای استفاده شود.
در نهایت انزو برند Auto Avio Costruzioni را پایهگذاری کرد تا بتواند از این طریق ماشین آلات و لوازم جانبی هواپیما تولید کند. در سال 1940 انزو با استفاده از کارخانه خود اقدام به تولید یک ماشین مسابقهای جدید کرد که بر پایه پلتفرم فیات (Fiat) ساخته شده بود.
در سال 1943 کارخانه فراری به مارانلو (Maranello) منتقل شده و در جنگ جهانی دوم توسط گروه متفقین بمباران و نابود شد. بعد از اتمام جنگ این کارخانه را دوباره بازسازی کردند به طوری که هنوز هم محل اصلی تولید ماشینهای فراری است! کمپانی فراری در سال 1947 و از زمانی که لوگو کمپانی به شکل اسب معروف درآورده شد، به شرکتی که امروزه آن را میشناسیم، مبدل گشت.
اولین ماشین فراری چه زمانی ساخته شد؟
از نطر تکنیکی اولین ماشین ساخت این برند، فراری نامیده نشد اما با اینحال اولین اتوموبیلی که در ابتدا توسط فراری به مرحله تولید رسید، Auto Avio Costruzioni 815 نام داشت. این ماشین در واقع یک اتوموبیل دو نفره بود که در قسمت زیر کاپوت آن، موتور 1.5 لیتری جاسازی کرده بودند.
ماشین بعدی فراری را Tipo 815 نامیدند که در سال 1940 ساخته شد و کمپانی فراری تنها به تولید دو دستگاه از آن اکتفا کرد. هر دو این ماشینها در مسابقات بزرگ برشا (Brescia Grand Prix) شرکت داده شدند اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در قسمت موتور آنها وجود داشت نتوانستند مسابقه را به پایان برسانند.
در زمان شروع خط تولید ماشین، فراری نتوانست نام انحصاری روی ماشینهای خود بگذارد؛ چرا که در آن زمان با آلفا رومئو قرار داد بسته بود. بعد از خروج فراری از آن شرکت هم به دلیل اینکه شرایط و ضوابطی را از قبل با آلفا رومئو امضا کرده بود، نمیتوانست خودرویی با نام انحصاری خود تولید کند.
همه اینها باعث شد تا فراری مجبور شود به نامهای دیگری برای ماشینهای خود فکر کند. حالا در ادامه قصد داریم تا چند حقیقت جالب در مورد فراری را باهم بررسی کنیم:
1- لوگوی معروف فراری از نشان روی بازوی لباس نظامیان قدیمی گرفته شده است
لوگوی مشهور و جذابی که هم اکنون برای فراری میبینیم، تاریخچه بسیار قدیمی اما باشکوهی دارد. اسب نر تندروی لوگوی فراری در سال 1692 روی لباس سواره نظامهای سلطنتی پیدمونت (Royal Piedmont Cavalry Regiment) استفاده میشد. رنگ قرمز آتشین روی لباس این نظامیان در آن دوران نشان رسمی از یک اسب نر تندور بود.
دو قرن بعد از این نظامیان سلطنتی، هنگامی که اولین گروه از نیروی هوایی ایتالیا در طول جنگ جهانی اول شکل گرفت؛ یکی از اولین افسران سواره نظامی که به این گروه ملحق شد به نام فرنچسکو باراکا (Francesco Baracca) روی یکی از این هواپیماها طرح اسب تندرو را نقاشی کرده بود.
باراکا در طول جنگ در نزدیکی ترویزو (Treviso) در کوه مونتلو (Montello) جان خود را از دست داد و در سال 1923 نماد آن اسب توسط والدین او به برنده مسابقه “Circuito automobilistico del Savio” داده شد و برنده این مسابقه کسی نبود جز انزو فراری!
2- ساخت ماشین تنها منبع درآمد برند فراری نیست
برند فراری بیشتر از هرچیزی به دلیل ساخت ماشینهای بینظیر خود معروف است اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که تنها منبع درآمد این برند لوکس از راه تولید ماشین نیست! فراری هم اکنون در زمینه ساخت و تولید کالاهایی از جمله اسباب بازی، لباس و لواز جانبی نیز فعالیت کرده و نام تجاری خود را بسیار فراتر از خط تولید وسایل نقلیه برده است.
امروزه در حدود 30 فروشگاه فراری در سرتاسر دنیا وجود دارد که دو مورد از آنها تحت نظر و مالکیت مستقیم فراری هستند و سایر فروشگاه هم تحت لیسانس این شرکت فعالیت میکنند.
3- فراری تنها ماشینهای قرمز تولید نمیکند
با شنیدن نام فراری اولین چیزی که به ذهن هر کس خطور میکند بیشک رنگ قرمز است. رنگ مخصوص فراری را به صورت رسمی با عنوان “قرمز مسابقهای” میشناسند که توسط تیم حرفهای همین برند نیز انتخاب شده است.
در حقیقت این رنگ، رنگ رسمی فدراسیون بین المللی اتوموبیل رانی (FIA) در سالهای اولیه مسابقات اتوموبیل رانی بوده که به تمامی اتوموبیلهای مسابقه گرندپری (Grand Prix) ایتالیا اختصاص داده شد.
با این حال ماشینهای فراری فقط در رنگ قرمز تولید نشده بلکه در رنگهای مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، نقرهای عرضه میشوند. اما با این حال بیشتر خریداران تمایل به انتخاب رنگ قرمز برای ماشین فراری خود دارند!
4- کمپانی فورد زمانی قصد خرید فراری را داشت
از آنجایی که فراری به عنوان یک برند لوکس و صد البته موفق شناخته میشود، بسیاری از رقبا سعی در خرید آن داشتند. یکی از این شرکتها که شانس خود را در این زمینه امتحان کرد، کمپانی فورد (Ford Motor Company) بود که به انزو فراری مبلغی معادل 18 میلیون دلار را در سال 1963 پیشنهاد داد.
پس از یک مذاکره طولانی، سرانجام انزو این پیشنهاد را رد کرد و امروزه فراری تحت مالکیت فیات است که حدود 90 درصد سهام آن را در اختیار دارد.
5- مایکل شوماخر زمانی که مسابقات خود را با فراری انجام میداد، پردرآمدترین ورزشکار تاریخ بود!
مایکل شوماخر (Michael Schumacher) زمانی که برای فراری مسابقه میداد به یکی از پردرآمدترین ورزشکاران تاریخ تبدیل شد. او دوران حرفهای طولانی و بسیار موفقی را در زمینه ماشینهای مسابقهای داشت و همچنین کمپانی فراری برای استعداد او در این زمینه پول خوبی پرداخت کرد که البته بینتیجه هم نبود!
مهارت بینظیر شوماخر باعث شد تا تیم فراری بتواند در 7 دوره از مسابقات فرمول یک در دنیا، مقام قهرمانی را کسب کند.
6- انزو فراری به سفر کردن علاقهای نداشت
انزو فراری مهارت بسیار ویژهای در ساخت اتوموبیل داشت اما با این حال به مسافرت کردن علاقه خاصی نشان نمیداد! او در طول زندگی خود به ندرت از اطراف خانه و محل کارش در مودنا (Modena) و مارانلو (Maranello) خارج میشد. گفته میشود که انزو در حقیقت ترس از فضای بسته (کلوستروفوبیا) داشته و از مسافرت با هواپیما و یا جابهجایی با آسانسور متنفر بود!
7- ماشین فراری F40 آخرین مدلی بود که شخصاً توسط انزو مورد تایید قرار گرفت
فراری F40 بسیار مورد تحسین واقع شد و به عنوان آخرین مدلی که انزو فراری شخصاً آن را تایید کرد شناخته میشود. این خودروی اسپرت محور عقب با یک موتور متوسط بین اواخر دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 به مرحله تولید رسید.
مدل F40 در واقع جانشین 288 GTO بوده و برای چهلمین سالگرد فراری طراحی و ساخته شده بود. تنها 400 دستگاه از این ماشین توسط فراری تولید شد که هر کدام از آنها هم به مبلغ 400 هزار دلار به فروش رسیدند!
8- با اینکه انزو فراری مجروح جنگی بود اما بر اثر ابتلا به آنفولانزا در گذشت
انزو فراری بزرگ تنها یک طراح و سازنده خاص نبود بلکه در طول جنگ جهانی اول نیز افتخار حضور پررنگ در جنگ را داشت. در آن زمان او در توپخانه کوهستانی ارتش ایتالیا جنگید. انزو از جنگ جهانی اول جان سالم به در برد اما در سال 1918 زمانی که آنفولانزا در سطح جهانی همهگیر شد، بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت. همچنین در زمان شیوع آنفولانزا برادر و پدر انزو هم در سال 1916 نیز فوت کردند.
9- امروزه میتوانید تمامی جزئیات فراری خود را شخصیسازی کنید
برند فراری برنامهای تحت عنوان Tailor-Made راهاندازی کرده که به خریداران خود این مکان را میدهد تا بسیاری از عناصر ماشین جدیدشان را شخصیسازی کنند. خریداران میتوانند رنگهای خاص، تزئینات مختلف داخل ماشین، روکش و سایر لوازم جانبی را خودشان انتخاب کرده و راندن ماشین رویاهایشان را به حقیقت تبدیل کنند.
10- ابوظبی پارکی با تم فراری دارد
فراری اولین پارک خود را در ابوظبی در سال 2010 افتتاح کرد. این پارک به عنوان بزرگترین تم پارک سرپوشیده در دنیا معروف شده و با رفتن به آن میتوانید فعالیتهای جذاب و هیجانانگیزی مانند رولر کوستر (Roller Coaster) الهام گرفته شده از ماشین مسابقهای F1 فراری را تجربه کنید.
11- حروف موجود در نام مدلهای فراری هرکدام نماد استایل بدنه ماشین هستند
هر کدام از حروف استفاده شده در نامگذاری اتوموبیلهای فراری در واقع مخفف نام فرم بدنه خودرو هستند. برای مثال حرف M مخفف کلمه Modifacata است یا GTB مخفف “Gran Turismo Berlinetta” بوده و برای مدل کوپه یا Berlinettas استفاده میشود.
12- فراری یکی از شناختهشدهترین برندهای جهان است
یکی از مهمترین ارکان تجارت موفق، برندسازی درست است و فراری در این زمینه توانسته عملکرد فوقالعاده بینظیری داشته باشد. در حال حاضر این برند یکی از شناختهشدهترین مارکهای تجاری در سطح بینالمللی بوده و جالب است بدانید که نام فراری و رتبهبندی آن معمولاً در کنار برندهایی مانند هالیوود، کوکاکولا و دیزنی آورده میشود!
13- فراری قصد داشت تا تولیدات خودروی خود را محدود کند
فراری قصد داشت تا به توصیه رئیس وقتش یعنی لوکا دی کوردرو مونته سمولو (Luca di Cordero Montezemolo) تولیدات خود را محدود کند تا خودروهایش در بازار بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. استدلال لوکا این بود که انحصاری بودن فراری در واقع ارزش محصولاتشان را تعیین میکند. او زمانی گفته بود:
ما تصمیم گرفتیم تا با محدود کردن تولیدات خودروی فراری جلوی تزریق بیش از حد ماشین در بازار را بگیریم!
اما این تصمیم برای مدت زیادی دوام نداشت، او سرانجام در سال 2014 برکنار شد و سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) جایگزین او در فراری شد که به شدت مخالف رویکرد لوکا بود. او به سرعت تولیدات خودرو فراری را به 7200 دستگاه در سال افزایش داد و حتی قصد داشت تا این تعداد را به 10 هزار دستگاه نیز برساند!
ماشین رویاهای من ،عالیه