بالنها از جذابترین وسایل پرنده ساخت بشر هستند که هر بینندهای را مبهوت خود میکنند. پروازی که با بالن تجربه میشود، متفاوت از پرواز با هواپیما، کایت یا هر وسیله دیگری است و بیشتر از آنکه سرعت در آن مهم باشد، بخش سرگرمکنندگی مورد توجه قرار گرفته است. دقیقاً به همین دلیل است از بالنها به جای مقاصد تجاری و مسافرت، برای تفریح استفاده میشود.
بالنهای هوای گرم اولین بار هنگامی اختراع شدند که دو برادر فرانسوی به نامهای جوزف و زاک مونگلفیه دریافتند که کیسهای پارچهای پر از هوای گرم قابلیت بالا رفتن در هوا را دارد.
در سال 1782 جوزف کیسهای از جنش ابریشم را از هوای داغ پر کرد و کیسه در هوا بالا رفت و به سقف خانه چسبیید.
حیوانات مزرعه در آسمان!
در تاریخ 25 آوریل 1783، جوزف و برادرش یک کیسه کروی بزرگتر ساختند و آن را به وسیله آتش پر از هوای گرم کردند و چندین حیوان مزرعه را در سبدی که به آن آویزان بود به آسمان فرستادند، حیواناتی مانند اردک، خروس و حتی گوسفند!
این تجربه برای آنها یک دستاورد بزرگ و شروعی برای موفقیتهای بیشتر بود.
دو مرد شجاع در آسمان پاریس به پرواز درآمدند
در 21 نوامبر 1783، این برادران در پاریس یک بالن 21 متری را به همراه دو مرد که شجاعانه ریسک بالن سواری برای اولین بار را قبول کرده بودند به آسمان فرستادند. این بالن مسافتی حدود 9 کیلومتر را در آسمان پاریس طی کرد و تقریباً 24 دقیقه در هوا ماند.
این اولین تلاشی بود که انسان برای پرواز انجام داد و همانطور که انتظار میرود با موفقیت نیز همراه بود. امروزه همچنان بالن سواری یک تجربه هیجان انگیز است.
حقایق جالب در مورد بالنهای هوای گرم
بالنهای هوای گرم ساختاری پیچیدهتر از آن چیزی که به نظر میرسد دارند، در این مقاله چند مورد از واقعیتهای جالب در مورد بالنهای هوای گرم را بیان میکنیم که احتمالاً تا به حال به گوشتان نخورده است.
اجزای اصلی یک بالن هوای گرم عبارتند از: یک سبد که به وسیله سیمهایی به بالن متصل میشود و یک مشعل که هوای گرم را به داخل بالن میدمد. یک چترنجات هم برای مواقع اضطراری در قسمت بالایی همهی بالنهای هوای گرم تعبیه میشود.
برای استفاده از بالنهای حرفهای باید گواهینامه خلبانی تجاری داشته باشید!
خلبان بالن باید دارای گواهینامه خلبانی تجاری (مخصوص هواپیمای دارای بال ثابت) باشد هم چنین باید حداقل 35 ساعت آموزش پرواز دیده باشد و به صورت آکادمیک در حوزه هوانوردی آموزشهای پایه را دریافت کرده باشد. از دیگر شرایطی که در کشورهای گوناگون متفاوت است گذراندن آزمون کتبی مخصوص بالنهای هوای گرم و مجوز رسمی پرواز از سازمان هوانوردی است.
بر اساس دستور سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، بالنها در صورتی که وارد منطقه هوایی تحت کنترل شوند بایستی از الزامات کنترل ترافیک هوایی پیروی نمایند و خلبانان بایستی با نزدیکترین برج مراقبت ارتباط رادیویی داشته باشد.
حوادث هوانوردی برای بالنها بسیار نادر است. مراجعه به گزارشات حوادث بالنها در بایگانی گروه ایمنی سازمان ملی حمل و نقل آمریکا نشان میدهد که تنها حادثه جدی در منطقه شمال غرب آمریکا رخ داده که به سال 1984 بازمیگردد و به علت فرود سخت، یک شکستگی پا و یک شکستگی مچ پا به همراه داشته است.
بالنهای هوای گرم در هوای بارانی به علت جوش آمدن آب باران بر روی بالن (بواسطه گرمای هوای داخل بالن) و تخریب بافت آن توسط آب جوش و خطرات متعاقب آن، پرواز نمیکنند.
در پایان به این نکته میتوان اشاره کرد که معمولاً به کودکان زیر 5 سال به علت مسائل ایمنی اجازه سوار شدن به بالن داده نمیشود.