در حال حاضر اخبار هوش مصنوعی به دو دسته تقسیم میشوند. در دسته اول، افراد خبره تکنولوژی و کامپیوتر نگران آینده هوش مصنوعی و خارج از کنترل شدن این تکنولوژی هستند. و در دسته دوم استفاده های عالی، اما متوسطی از هوش مصنوعی را داریم. اعلامیه جدید گوگل در این هفته، که اعلام کرده است گوگل با استفاده از یادگیری ماشین، صندوق ایمیل شما را خالی از اسپم نگاه خواهد داشت، به دسته دوم تعلق دارد.
دیروز در پستی، مدیر محصولات گوگل، اسری هارشا سومانچی، اعلام کرد که در حال حاضر مدیریت اسپم گوگل از «شبکه عصبی مصنوعی استفاده میکند تا ایمیلهای اسپم گولزننده، که در حال حاضر از تشخیص باز میمانند را مسدود کند.» این کمپانی همچنین تکنولوژی یادگیری ماشین خود را با صندوق ایمیل هر شخص هماهنگ میکند و به این ترتیب به صورت خودکار برایتان فیلتر اسپم ایجاد میشود. «در حالی که همسایه تان از ایمیلهای خبری هفتگی لذت می برد، شما از آنها متنفرید. با پیشرفتهای اخیر در یادگیری ماشین، فیلتر اسپم جدید میتواند این سلایق شخصی را تشخیص دهد.»
ممکن است توضیح عملکرد این تکنولوژی برای گوگل کمی سخت باشد اما چیزی که واضح است نتایج این تکنولوژی است. گوگل اعلام کرده است که در حال حاضر کمتر از 0.1 درصد از ایمیلهای اسپم به صندوق ایمیل کاربرانش میرسند و فقط 0.05 درصد از ایمیلها به صورت اشتباه به عنوان اسپم شناخته میشوند. به نظر میرسد که این بهبودی از سال 2012 تا به حال کم باشد (وقتی که گوگل اعلام کرده بود کمتر از 1 درصد از ایمیلهای صندوق ایمیل کاربران اسپم هستند)، با این حال حتی یک ایمیل اسپم یا اشتباه، برای کاربران آزاردهنده است.
به نظر میرسد که هوش مصنوعی ابزار خوبی برای این نوع از کارها باشد. فیسبوک نیز در حال استفاده از هوش مصنوعی برای مرتب کردن فید اخبار کاربران است، و از سال 2013 این کمپانی در حال تلاش برای مسدود سازی پیامهای ناخواسته برای کاربران است. همه اینها برای کاربران امروز اینترنت خبرهای خوشحال کنندهای است اما میتوان به آنها به عنوان هشداری برای سیستمهای هوش مصنوعی آینده نیز نگاه کرد. به عنوان یک شوخی میتوان گفت شاید آخرین چیزی که قبل از روشن شدن Skynet تجربه کنیم، حجم انبوهی از ایمیلهای تبلیغاتی باشد، تا در حالی که مشغول بررسی صندوق ایمیل مان هستیم کامپیوترها بهتر بتوانند روی تسخیر دنیا تمرکز کنند.