خرید از ترندیول

نوکیا از بازار گوشی های پرچمدار کنار می‌کشد!

کمپانی اچ‌ام‌دی گلوبال (HMD Global) پس از بازپس‌گیری امتیاز برند نوکیا از مایکروسافت در سال 2016، سعی کرد تا این نام را دوباره در دنیای گوشی‌های تلفن همراه زنده کند و این کار را نیز با قدرت آغاز کرد. اما حالا مشخص شده که این استراتژی اشتباه بوده و نوکیا نمی‌تواند در تمامی رده‌های قیمت با کمپانی قدرتمند بازار رقابت کند!

اچ‌ام‌دی گلوبال گوشی رده بالای نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView) را در سال 2019 روانه بازار کرد و سعی داشت تا با این گوشی دوباره نوکیا را در حوزه تولید گوشی‌های دوربین محور بر سر زبان‌ها بیندازید؛ حوزه‌ای که در سال‌های نه چندان دور، این برند فنلاندی حاکم بلامنازع آن بود. اما از سال 2019 به این سو همواره دیگر خبری از مدل جدید پیورویو نشده و با اینکه هر از گاهی شایعه‌ای مبنی بر ساخت نسخه جدید به گوش می‌رسد، بلافاصله اخبار مربوط به تأخیر خوردن آن همه امیدها را بر باد می‌دهند! اکنون نیز آدام فرگوسن، رئیس بخش بازاریابی اچ‌ام‌دی گلوبال می‌گوید تولید یک گوشی 800 دلاری در حال حاضر برای این شرکت هیچ توجیهی ندارد.

نوکیا 9 پیورویو
نوکیا 9 پیورویو

مدیران اچ‌ام‌دی گلوبال به جای عرضه گوشی‌های پرچمدار و رده بالا تصمیم گرفته‌اند که تا تمرکز خود را روی بخش محصولات رده پایین و میان‌رده معطوف کرده و بتوانند با محدود کردن میدان رقابت، حضور پررنگ‌تری در بازار داشته باشند. هدف کمپانی فنلاندی این است که گوشی‌های نوکیا را به خاطر داشتن طول عمر چند ساله، نگهداری شارژ چند روزه و قیمت مقرون به صرفه، به شهرت برسانند و از این طریق بتوانند ادامه حیات خود را در صنعت فوق العاده رقابتی موبایل تضمین کنند.

این استراتژی جدید تا به اینجا که جواب داده و اچ‌ام‌دی گلوبال اخیراً سوددهی خود برای یک سال مالی کامل را جشن گرفت. میزان سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه سوم و چهارم سال 2021 برایش یک رکورد محسوب می‌شود و در نهایت باعث شد تا سال مالی 2021 را با سود پشت سربگذارد.

با اینکه هیچ کس از آینده خبر ندارد و درستی تصمیم مدیران اچ‌ام‌دی گلوبال در سال‌های آتی مشخص خواهد شد، اما ظاهراً این شرکت چاره‌ای جز محدود کردن حیطه کاری خود نداشته است. اگر نگاهی به سرگذشت شرکت‌های سرشناسی مانند اچ‌تی‌سی، ال‌جی، و بلک‌بری بیندازیم، خواهیم دید که رقابت در بخش گوشی‌های پرچمدار تا چه حد سخت است و چگونه می‌تواند شرکت‌های کوچک را به مرز ورشکستگی برساند. حتی شرکت‌های بزرگی مانند سونی هم به سختی توان رقابت در این حوزه را دارند و گوشی‌های این کمپانی ژاپنی اخیراً به لوازم جانبی دوربین‌های حرفه‌ای آن تبدیل شده‌اند تا یک محصول مستقل!

منبع gsmarena
مطالب پیشنهادی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها