امروزه به دلیل پیشرفت هوش مصنوعی صنعت سرگرمی در حال پیشرفت سریعی است. همین حالا هم هوش مصنوعی در زندگی روزمرهی ما حضور پر رنگی دارد. شرکتهای هوش مصنوعی علاوه بر ارائهی راهحلهای شگفتانگیز برای مسائل حرفهای و جدی، در حال متحول کردن صنعت سرگرمی نیز هستند. در آستانهی انقلابی در زمینهی فناوری هستیم که سعی در ایجاد تحولی بزرگ در زندگیمان دارد. در ادامه به بررسی تأثیر نرمافزارهای هوش مصنوعی میپردازیم و تحولهای صنعت سرگرمی را در آیندهی نزدیک بررسی میکنیم.
هوش مصنوعی در سرگرمی و رسانهها
بیشتر موارد استفادهی هوش مصنوعی در رسانهها و سرگرمی را میتوان به این چهار دسته تقسیم کرد:
- بازاریابی و تبلیغات: هوش مصنوعی به تولید پیشنمایش فیلمها و همچنین طراحی تبلیغات کمک میکند.
- شخصیسازی تجربهی کاربری: ارائهدهندگان خدمات سرگرمی با استفاده از اپهای هوش مصنوعی محتوای شخصیسازی شدهای را بر اساس فعالیتها و رفتارهای کاربران به آنها ارائه میدهند.
- بهینهسازی جستوجو: در این مورد از هوش مصنوعی برای افزایش سرعت و بهینگی فرآیند جستوجو استفاده میشود.
- تجربههای نوآورانه با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: از پیادهسازی هوش مصنوعی برای بهبود تجربههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده میشود.
بازاریابی و تبلیغات
از هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی در زمینههایی از جمله طراحی و تبلیغ فیلم استفاده میشود. الگوریتمهای هوشمند بهترین روشها را برای بازاریابی و تبلیغات پیشنهاد میدهند. با استفاده از هوش مصنوعی میتوان به کمک تحلیل و پیشبینی به بسیاری از فرآیندهای بازاریابی سرعت بخشید. پلتفرمهای بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی به هدفگیری مخاطب، ایجاد استراتژی کمپین و ارائهی راهحلهای کارآمد برای مشتریان میپردازند.
در حال حاضر ابزار فوقالعادهای برای طراحی گرافیکی با کمک هوش مصنوعی ایجاد شده است که Alibaba Luban نام دارد و میتواند صدها بار سریعتر از انسان به تولید طراحیهای گرافیکی بپردازد. این نرمافزار میتواند با سرعت فوقالعادهی خود 8000 بنر در ثانیه تولید کند. البته که بیشک هیچ انسانی نمیتواند این رکورد را بشکند.
شرکت آیبیام نیز برای فیلم Morgan پیشنمایشی را با کمک هوش مصنوعی تولید کرده است. الگوریتمها 100 فیلم ترسناک و عناصر صوتی و تصویری آنها را بررسی کردند تا بهترین لحظههای فیلم را برای ایجاد پیشنمایش تشخیص دهند. به این ترتیب ایجاد این پیشنمایش یا تریلر، که با کار انسانی چندین هفته طول میکشد، فقط یک روز به طول میانجامد.
شخصیسازی تجربهی کاربری
امروزه دیگر تجربهی کاربری شخصیسازی شده، قابلیت شگفتانگیزی محسوب نمیشود. کاربران انتظار دارند این قابلیت در هر نرمافزاری موجود باشد. هوش مصنوعی روی تجربهی کاربری تأثیری بیش از پیش گذاشته است. برای نمونه نتفلیکس پلتفرمی است که توسط بیش از 100 میلیون کاربر در جهان استفاده میشود. پیشبینی انتخابها و ترجیحات احتمالی کاربران بخشی اساسی از مدل کسبوکار این پلتفرم است.
الکساندرا لبرت، مدیر کلوب تهیهکنندگان اروپا، میگوید گرچه هوش مصنوعی آنقدرها برای کارهای خلاقانه خوب عمل نمیکند ولی برای ارائهی پیشبینی، عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر میخواهید تصمیم بگیرید روی فیلمی سرمایهگذاری کنید یا خیر، هوش مصنوعی انتخاب بسیار خوبی برای حل این چالش است.
آنقدرها از زمانی نمیگذرد که نتفلیکس پیشنهاد تولید اپلیکیشنی را مطرح کرده بود که با استفاده از هوش مصنوعی پیشنهادهای بهتری را به کاربران ارائه دهد.
پلتفرم دیگری نیز برای بهبود تعامل کاربران با محتوای دیجیتالی وجود دارد. پلتفرم The TV به کاربران کمک میکند با توجه به انتخابهای پیشین خود محتوایی را پیدا کنند که با سلایق آنها یکسان است.
بهبود جستوجو
محتوای آنلاین آنقدر گسترده است که یافتن چیزی که دنبال آن هستید کار بسیار سختی است. هوش مصنوعی به کمک موتورهای جستوجو میآید تا نتایج دقیقتری را به کاربران ارائه دهند. این روزها به سادگی میتوان تصویری را آپلود کرد و تصاویری مشابه آن را در نتایج جستوجو یافت.
در صنعت سرگرمی برخی از پلتفرمها دستهبندی فیلمها را بسیار آسانتر میکنند. پیش از این افراد به طور دستی به دستهبندی فیلمها میپرداختند و این کار بسیار زمانبر بود اما امروزه با کمک هوش مصنوعی این کار با بهینگی و سرعت بسیار بیشتری انجام میپذیرد.
استفادهی گستردهتر از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
علاوه بر استفادههای پایهای از هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی، جالب است که به این نکته نیز توجه کنیم که هوش مصنوعی در حال ورود به دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و به این ترتیب تجربهی کاربری در این زمینهها بسیار بهبود مییابد. میتوانیم دیدی 360 درجه از رویدادهایی داشته باشیم که به ایجاد تجربههایی بهبود یافته و غنیتر به ما کمک میکنند. هوش مصنوعی به ما کمک میکند تا احساساتمان بیشتر درگیر رویدادهای زنده و لایو شود.
شرکتهای هوش مصنوعی میتوانند با یک عینک، تجربهی پیچیده و نفسگیری را برای کاربران شکل دهند.
همچنین تجربهی کاربری در صنعت بازیهای رایانهای نیز بهبود مییابد و نوآوریهای بیشتر و بیشتری وارد این صنعت میشود. باید به این نکته اشاره کنیم که تماشای فیلم هولوگرافیک دیگر فقط یک رؤیا نیست و در آیندهی نزدیک شاهد آن خواهیم بود.
هوش مصنوعی در سرگرمی
البته که هوش مصنوعی فقط در زمینههای بالا به صنعت سرگرمی کمک نمیکند، برای نمونه میتوانیم به بهرهگیری چتباتها از هوش مصنوعی اشاره کنیم که در صنعت سرگرمی نیز کاربرد دارد.
چتباتها میتوانند در کمپینهای ترویجی برای کتابها، فیلمها، هنرمندان و سریالهای تلویزیونی استفاده شوند.
در واقع چتباتها قابلیتهای بسیار زیادی دارند. با استفاده از چتباتها میتوانیم به کاربران اجازه دهیم تا با سلبریتی یا شخصیت محبوب خود مکالمه کنند. این تجربه اتصال بین طرفداران و شخصیتها یا بازیگران را بهبود میدهد و باعث تعامل بیشتر میشود.
پایان محدودیتها
به زودی پیادهسازی هوش مصنوعی با هیچ محدودیتی روبهرو نخواهد بود. شاهد استفاده از هوش مصنوعی در تمام زمینههای قابل تصور خواهیم بود و به این ترتیب زندگی راحتتر، هیجانانگیز و درگیرکنندهتری را تجربه خواهیم کرد. با فناوری هوش مصنوعی آیندهی شگفتانگیزی در انتظار ماست.