به گزارش خبرگزاری CNN Business از هنگ کنگ، رن ژنگفی، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت چینی هواوی، با وجود تحریم هایی که ایالات متحده علیه این شرکت وضع کرده، به دفاع از رقیب آمریکایی خود یعنی اپل پرداخته است. وی در مصاحبه ای که با بلومبرگ داشته در مورد فراخوان اخیر در کشور چین برای تحریم اپل اظهار نظر کرده و گفته حتی با وجود تشدید تنش با ایالات متحده، مخالف هرگونه اقدام تلافی جویانه از سوی پکن است. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.
رن به بلومبرگ گفته: “اولاً این اتفاق رخ نخواهد داد و ثانیاً در صورت وقوع چنین اتفاقی، من اولین کسی خواهم بود که اعتراض می کند.”
رن گفت: “اپل در حال حاضر یکی از شرکت های پیشرو در جهان است. اگر اپلی وجود نداشته باشد، اینترنت تلفن همراهی هم وجود نخواهد داشت.” همچنین وی او اضافه کرد: “اپل مانند معلم ما است و پیشاپیش ما حرکت می کند، به عنوان یک دانش آموز چرا باید با معلم خود مخالف باشم؟”
این نظرات در حالی بیان می شود که شرکت تحت مدیریت رن به دنبال تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، دچار بحران شدیدی شده است.
با دستور مستقیم دونالد ترامپ، وزارت بازرگانی ایالات متحده اوایل ماه جاری میلادی هواوی را در لیست سیاه تجاری قرار داد و این شرکت عملاً از هرگونه همکاری تجاری با شرکت های آمریکایی محروم شد.
این ممنوعیت، شرکت هایی مانند گوگل و آرم هولدینگز را مجبور به قطع ارتباط با شرکت چینی کرد. همچنین، اپراتورهای مخابراتی بزرگ انگلیس و ژاپن نیز عرضه گوشی های هوشمند هواوی را به تعویق انداخته اند.
محدودیت های اعمال شده از سوی ایالات متحده باعث شده تا موقعیت هواوی به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات ارتباطاتی و شبکه، و همچنین دومین تولید کننده بزرگ گوشی های هوشمند، با تهدیدی جدی مواجه شود.
تحلیلگران Fitch Ratings در یادداشتی که روز یکشنبه منتشر شده نوشته اند: تحریم های واشنگتن علیه هواوی با متوقف کردن این شرکت چینی و از بین بردن تأثیر مثبتی که بر صنعت تولید گوشی های هوشمند داشته، می تواند بازار این محصولات را دچار مشکل کند. این تحلیلگرا در عین حال معتقدند که ممنوعیت های اعمال شده علیه هواوی می تواند کاملاً به نفع سامسونگ تمام شود، چرا که مصرف کنندگان در سراسر جهان به دنبال جایگزین برای گوشی های هوشمند هواوی خواهند بود.
هواوی و اپل در بازار چین شرایط کاملاً متفاوتی دارند. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی Canalys، شرکت هواوی در سه ماهه منتهی به ماه مارس، حدود 30 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین فروخته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش داشته است. در عین حال، اپل شاهد افت فروش گوشی های آیفون خود در این کشور بوده به طوری که در سه ماهه اول سال حدود 30 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته است. اما کشور چین همچنان یک بازار کلیدی برای اپل محسوب می شود. چین به انضمام تایوان و هنگ کنگ، در مجموع تقریباً 18 درصد از فروش خالص اپل در سه ماهه منتهی به ماه مارس را به خود اختصاص داده است.
تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل، ماه گذشته اشاره کرده بود که فروش گوشی های آیفون در چین باید با انجام گفتگوهای تجاری بین پکن و واشنگتن، بهبود یافته و قیمت گذاری اپل در این کشور باید به نحوی باشد که بتواند نظر مثبت مشتریان خود را جلب کند.
اما از آن زمان به بعد گفتگوهای تجاری بین واشنگتن و پکن شکست خورد و هر دو طرف با اختصاص تعرفه های سنگین بر میلیاردها دلار کالای وارداتی یکدیگر، باعث افزایش تنش شدند. در چنین شرایطی، تحلیلگران Fitch Ratings معتقدند بالا گرفتن جنگ تجاری بین دو کشور می تواند آسیب جدی و بزرگی به اپل وارد کند. آنها می گویند: “اپل می تواند یکی دیگر از قربانیان جنگ تجاری ایالات متحده و چین باشد و روند از دست رفتن سهم این شرکت از بازار چین سرعت بیشتری خواهد گرفت.”
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته هواوی را “بسیار خطرناک” توصیف کرد، اما سپس گفت که می توان از این شرکت برای انجام یک معامله تجاری گستردهتر با چین استفاده کرد. در همین زمینه، رن به بلومبرگ گفته که استفاده از شرکت او به عنوان یک ابزار چانه زنی در معاملات تجاری بین دو کشور یک “شوخی بزرگ” است.