تقریبا همه ما با کمپانی هواوی آشنا هستیم. این کمپانی که در حال حاضر سومین تولیدکننده بزرگ گوشیهای موبایل در دنیاست، در تلاش است تا با تبلیغات گسترده، فروش محصولات خود در آمریکا و سایر کشورها را گسترش دهد و برنامه ریزی کرده تا در سال 2021، به بزرگترین تولیدکننده گوشیهای تلفن همراه تبدیل شود.
به نظر میرسد که هواوی در مسیر درستی برای رسیدن به این هدف قرار دارد. طبق آماری که به تازگی منتشر شده، فروش این شرکت در سال 2016 نسبت به سال گذشته آن 30 درصد افزایش داشته است. با توجه به اینکه در سال 2016 اکثر تولیدکنندگان تلفن همراه فروشهای بالایی را تجربه نکردند، عملکرد هواوی بسیار قابل توجه بوده است. اما متاسفانه فروش بیشتر گوشیهای این شرکت به سود بیشتر منجر نشده است. سود گروه تجاری هواوی در سال 2016 با ده درصد کاهش به 2 میلیارد دلار رسیده است، این در حالی است که این شرکت در سال 2015 سود 2.2 میلیارد دلاری را تجربه کرده بود. در ابتدای سال 2016 هواوی هدف گذاری کرده بود تا سود خود را به 2.5 میلیارد دلار برساند. در آمد این شرکت نیز در سالی که گذشته با 42 درصد افزایش به 26 میلیارد دلار رسید.
احتمالا هزینههای گروه هواوی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و دلیل کم شدن سود نیز همین موضوع بوده است. قیمت تمام شده گوشیهای پیشرفته این شرکت در سال گذشته افزایش داشته است و با توجه به گسترش فعالیتهای هواوی، هزینههای جانبی و تبلیغات نیز بیشتر شده است. البته این احتمال نیز وجود دارد که هواوی در تلاش برای رسیدن به هدف خود در سال 2021 تصمیم گرفته تا سود خود را فدای فروش بیشتر گوشیها کند.
گفته شده که هواوی دو برابر کردن سود خود و رسیدن به رقم 4 میلیارد دلار را جزو اهداف داخلی خود در سال 2017 قرار داده است. رسیدن به این مقدار در حالی که بازار گوشیهای تلفن همراه رشد قابل توجهی ندارد به این معنی است که هواوی باید پولهای خود را در جای درست هزینه کند و تبلیغات هوشمندانه تری داشته باشد. همچنین احتمالا رسیدن به این سود باعث میشود تا هواوی از هدف اصلی خود که فروش بیشتر نسبت به اپل و سامسونگ است دور شود.