طبق گزارش وبسایت The Verge، اینستاگرام در حال کار روی یک اپلیکیشن مستقل برای خرید و فروش است. این اپلیکیشن که ممکن است IG Shopping نام بگیرد، به کاربران اجازهی بازدید و خرید مستقیم از فروشندگانی را میدهد که در اینستاگرام پیج دارند. البته هنوز خود اینستاگرام نظری در این باره منتشر نکرده است.
هنوز مشخص نیست که این اپلیکیشن چه زمانی عرضه میشود اما مشخص است که هنوز در دست طراحی میباشد و حتی ممکن است عرضهی آن کاملا لغو شود. اما منابع نزدیک به اینستاگرام بیان داشتهاند که این شرکت در موقعیت خوبی برای ورود به عرصهی تجارت الکترونیکی قرار دارد.
بیش از ۲۵ میلیون تجارت مختلف هم اکنون در اینستاگرام عضو دارند و ۲ میلیون نفر از آنها تبلیغکنندگان هستند. از هر پنج کاربر هم چهار نفر حداقل یک تجارت را دنبال میکند. این آمار حاکی از پتانسیل بالای اینستاگرام برای تبدیل شدن به یک مرکز خرید و افزایش درآمد آن است.
در طی زمان، فیسبوک (کمپانی صاحب اینستاگرام) میتواند ابزار بیشتری را به تاجرانی که کارهای خود را براساس اینستاگرام بنا مینهند ارائه دهد و به صورت مستقیم پلتفرمهای تجارت الکترونیک همانند Shopify را به چالش بکشد.
اینستاگرام در نوامبر ۲۰۱۶ یک ویژگی خرید جدید را مورد تست قرار داد و در مارس ۲۰۱۷ آن را گسترش داد. شرکتهای مختلف میتوانند هر پست را با محصولات مختلف «تگ» کنند و به کاربران اجازه دهند که به صورت مستقیم از عکسها خرید کنند. قابلیت خرید از استوریها نیز در دست تست است.
البته اگر اپلیکیشن فروشگاه اینستاگرام عرضه شود، اولین اپلیکیشن مستقل بنا نهاده شده بر اینستاگرام نخواهد بود. اپلیکیشن دایرکت به عنوان اپ ارتباطی و همچنین سرویسهای Boomerang و IGTV نیز در دسترس هستند.