سال 2018، سال اضافه شدن قلب به اینستاگرام بود. در بررسیای که وبسایت اینستاگرام روز پنج شنبه 13 دسامبر منتشر کرد، آمده است که استیکر قلب بیش از چهارده میلیون بار در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفته است، فیلترهای چشم قلبی در بیشتر استوریها تکرار شده و پر استفاده ترین گیف، گیف قلب عشق بوده است.
از میان هشتگهای جهانی، هشتگی که سریعترین رشد را داشته، متعلق به بازی Fortnite است. در حالی که BTS Army پرطرفدارترین بوده است. همچنین #InMyFeelingsChallenge، به عنوان بزرگترین رقابت رقص، ترند شده که در آن @willsmith بهترین ویدیو را از آن خود کرده است. همهی این سه هشتگی که جزو برترین ترندها بوده اند فقط مختص اینستاگرام نیستند و در توییتر و یوتیوب نیز همین روند در جریان بوده است.
هشتگ #metoo نیز بیش از یک و نیم میلیون بار به اشتراک گذاشته شده که پرچم دار بزرگترین حماسهی حمایتهای هشتگی سالانه به شمار میرود. پس از آن، هشتگ #timesup با 597000 بار استفاده و #marchforourlives با 562000 بار پست، در صدر قرار دارند.
برای نمایش مکانها، اینستاگرام دیزنی لند توکیو را شادترین مکان روی زمین میداند، زیرا عکسهایی که با این لوکیشن پست شده اند، دارای بیشترین تعداد استفاده از ایموجیهای لبخند بودهاند
اطلاعات گرداوری شده در خصوص اینستاگرام بیان میکند که وفور استفاده از ایموجیهای قلب و استیکرهایی که احساسات مثبت را بیان میکنند نشان میدهد که کاربران ترجیح میدهند احساسات خود را بیشتر از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. این کمپانی، همچنین #bodypositive را به عنوان برترین هشتگ ترند شدهی سال 2018 اعلام کرد.
بر خلاف سالهای گذشته، اینستاگرام امسال در اقدامی غیرمنتظره برترین و پراستفادهترین فیلترهای عکاسی را که مورد استفاده قرار گرفته و در پستها به اشتراک گذاشته شده بودند را منتشر نکرد. ( clarendon به عنوان محبوبترین فیلتر مورد استفاده در سالهای 2016 و 2017 شناخته شده بود.) پراستفادهترین فیلتر صورت در سال گذشته puppy face معرفی شد در حالی که امسال این لقب به Heart Eyes رسید. و اما در رابطه با بزرگترین اکانتهای امسال، اینستاگرام هیچ جزئیاتی را منتشر نکرده است.
آپدیتی که سال 2018 بر روی این اپلیکیشن انجام گرفت جزئیات جدیدی را به آن اضافه کرد که از جملهی آنها میتوان به قابلیت صفحهی نمایش اینستا برای ویدیوهای عمودی و igtv اشاره کرد. همچنین به دوربین اینستاگرام یک حالت پرتره با نام Focus اضافه شد.
اینستاگرام همچنین چیزی شبیه به یک دکمهی به اشتراک گذاری را بر روی پلتفرم خود اضافه کرده که به کاربران این امکان را میدهد تا استوریهای دیگران را در اکانت خودشان به اشتراک بگذراند. همین طور، ابزاری را فراهم آورده است که به شما نشان میدهد چقدر از زمانتان را صرف این برنامه کردهاید.