در یکی از بزرگترین اتفاقات دنیای تکنولوژی، در تاریخ ۵ مه، شرکت اپل خبر از به راه اندازی خزنده وب (web crawler) اختصاصی خود به نام Applebot داد. این اقدام شرکت اپل را می توان به عنوان به مبارزه طلبیدن گوگل قلمداد کرد و این شرکت با این کار رسما به کارزار رقابت با جستجوگرهای مطرح وب یعنی گوگل و بینگ وارد خواهد شد.
در واقع باید گفت صحبت درباره خزنده Applebot، چندان هم چیز تازه ای نیست و قبلا هم محققان بخش جستجوی وب و همچنین صاحبان وبسایت ها در نوامبر سال گذشته خبر از جمع آوری اطلاعات سایت ها توسط Applebot داده بودند.
امروزه کاربران محصولات اپل از نرم افزار Spotlight برای جستجوی وب استفاده می کنند و در کنار آن دستیار صوتی اپل به نام Siri نیز کاربران را در یافتن نتایج دلخواه خود در اینترنت یاری می رساند. پیش از این تصور می شد که Siri و Spotlight از یک موتور جستجوی شخص ثالث همچون گوگل و یا بینگ برای یافتن این نتایج استفاده می کنند. اما حالا با معرفی خزنده Applebot دیگر چنین فرضی صحیح نمی باشد و این خزنده قادر خواهد بود تا اطلاعات مورد نیاز هر دو سرویس Siri و Spotlight را فراهم کند.تا کنون اپل به طور رسمی اعلام نکرده است که دقیقا از چه زمانی خزنده این شرکت مشغول کاوش در دنیای وب است اما آنطور که از مستندات اپل به نظر می رسد احتمالا این کار از ماه فوریه گذشته شروع شده است، البته برخی نیز اعتقاد دارند فعالیت Applebot از پاییز سال گذشته آغاز گردیده است.
آیا Applebot تهدیدی برای موتور جستجوی گوگل خواهد بود؟
خزنده Applebot به خودی خود یک تهدید برای گوگل به شمار نمی آید. این خزنده در واقع روشی نو برای جمع آوری اطلاعات بوسیله توابع جستجوی کنونی می باشد. در واقع اغلب استفاده کنندگان محصولات اپل هیچ تفاوتی را با گدشته احساس نخواهند کرد و راه اندازی این خزنده به معنای ایجاد الگوی اختصاصی جستجو و یا راه اندازی یک پلتفرم جستجوی مستقل و رقابت با گوگل نمی باشد.
خزنده Applebot تنها می تواند اولین قدم در چشم انداز بلند مدت راه اندازی الگوریتم جستجوی آنلاین مستقل توسط اپل باشد. و از آنجا که شرکت اپل یکی از بازیگران اضلی عرصه تلفن های همراه و سیستم های عامل می باشد، داشتن چنین برنامه بلند مدتی دور از ذهن نیست. می توان گفت بخش جستجوی آنلاین، کماکان تحت سلطه گوگل باقی خواهد ماند که با اختصاص بیش از ۷۰ درصد جستجو های آنلاین به خود، در صدر قرار دارد و موتور جستجوی بینگ نیز با سهم ۲۰ درصدی دوم است.
اگر اپل موتوری اختصاصی برای جستجوی آنلاین وب معرفی کند مسلما این اتفاق یکی از بزرگترین تحولات دنیای تکنولوژی خواهد بود و در بخش SEO، تجارت الکترونیک و … تاثیر بسیار عمیقی خواهد گذاشت. ولی آنچه که مشخص است این است که این امر به این زودی ها محقق نخواهد شد. به نظر متخصصان این حوزه اپل از لحاظ توابع و الگوریتم جستجو برای رسیدن به گوگل سال ها زمان نیاز دارد و حتی پس از آن نیز مجاب کردن کاربران برای ترک عادت قبلی و روی آوردن به موتور جستجوی جدید امری کاملا مجزا و دشوار به نظر می رسد.