دیجی فکت؛ 10 حقیقت خواندنی در مورد لنوو

شاید لنوو شهرت برخی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک و سازنده وسایل الکترونیکی مثل گوگل، اپل، سامسونگ و مایکروسافت را در بین عامه مردم نداشته باشد، اما این کمپانی با خرید شرکت‌های خوشنامی مثل موتورولا و IBM در حال حاضر به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه و کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ در دنیا تدیل شده است. لنوو در 60 کشور دنیا دارای نمایندگی رسمی است و محصولات خود را در 160 کشور دنیا به فروش می‌رساند.

در ادامه 10 حقیقت خواندنی در مورد لنوو رو گردآوری کرده‌ایم، با دیجی رو همراه باشید.

 

تاسیس لنوو در سال 1984

این شرکت در روز 1 نوامبر سال 1984 توسط لیو شوانژی (Liu Chaunzhi) به همراه 10 مهندس دیگر و با سرمایه‌ای معادل 30 هزار دلار تاسیس شد. این کمپانی در ابتدا “توسعه دهنده تکنولوژی جدید” یا New Technology Developer, Inc نام داشت.


کمپانی Legend

تنها چند سال پس از تاسیس این شرکت، نام آن به Legend یا افسانه تغییر یافت. اولین موفقیت‌های تجاری شرکت نیز با این نام به دست آمده است.


عرضه Legend PC در سال 1990

اولین کامپیوتر شخصی با برند Legend در سال 1990 عرضه شد. در آن زمان کمپانی آمریکایی IBM با عرضه کامپیوترهای شخصی موفقیت بسیار خوبی کسب کرده بود و لنوو قصد داشت تا از این بازار رو به رشد سهمی داشته باشد. این کامپیوتر در بازارهای آسیایی و علی‌الخصوص چین موفقیت تجاری خوبی کسب کرد.


چهار برابر کردن کارکنان در سال 1988

این کمپانی شروع نه چندان قدرتمندی داشت تا جایی که کارکنان آن برای کاهش هزینه به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده مسیرها را طی می‌کردند. اما اولین جهش چشمگیر شرکت در نتیجه آگهی استخدامی‌ای بود که سال 1988 در صفحه اول روزنامه جوانان چین چاپ شد.

500 نفر رزومه خود را برای شرکت ارسال کردند و از 280 نفر آنها آزمون کتبی گرفته شد. در نهایت 120 نفر به مصاحبه دعوت شدند و 58 نفر آنها به استخدام شرکت درآمدند. میانگین سنی افراد استخدام شده 26 سال بود و همه آنها به جز 3 نفر دارای مدارک دانشگاهی بودند. یانگ یوانکینگ (Yang Yuanquing)، کسی که در حال حاضر مدیرعامل لنوو است، در بین این 58 فردی بود که در سال 1988 استخدام شدند.


آغاز لنوو و تبلیغات 30 میلیون دلاری برای معرفی نام جدید

این کمپانی که از سال 1988 با نام Legend فعالیت می‌کرد، در سال 2003 نام خود را به لنوو تغییر داد. به گفته یوانکینگ کمپانی‌ها و محصولات بسیاری با نام Legend در بازارهای مختلف وجود داشتند و این شرکت برای اینکه محصولات خود را از آنها متمایز کند، محبور شد تا نام جدیدی را انتخاب کند. نام لنوو برگرفته از «Le» در ابتدای نام قبلی شرکت یعنی «Legend» و «novo» به معنای «نُوین» در زبان لاتین می‌باشد.

بعد از این تغییر نام، لنوو تبلیغات گسترده‌ای را برای گسترش این برند در سراسر دنیا آغاز کرد. تنها در هشت هفته اول این کمپین تبلیغاتی، حدود 3 میلیون دلار برای اجاره بیلبوردهای بزرگ و تبلیغات تلویزیونی توسط این کمپانی هزینه شد.


قرارداد با مایکروسافت

تا اواخر دهه 90 میلادی بیشتر موفقیت‌های لنوو محدود به بازار چین بود، اما از سال 1997 پس از امضای یک قرارداد همکاری با مایکروسافت، این شرکت در سایر بازارها نیز شناخته‌تر شد. این قرارداد پرسودترین معامله‌ای بود که یک شرکت چینی تا آن زمان با کمپانی‌های خارجی منعقد کرده بود.


خرید بخش کامپیوترهای شخصی IBM

لنوو در سال 2005 بخش کامپیوترهای شخصی IBM که لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها اینک‌پد (InkPad) نیز جزو آنها بودند را به قیمت 1.75 میلیارد دلار خریداری کرد. با خرید آی‌بی‌ام، لنوو به سومین تولیدکننده بزرگ کامپیوترهای شخصی در دنیا تبدیل شد و درآمدهای خود را چهاربرابر کرد. خرید این شرکت یکی از بهترین تصمیمات لنوو در طی تاریخ خود بوده است. همچنین این شرکت در سال 2014 کسب‌و‌کار سرورهای X86 آی‌بی‌ام را نیز خریداری کرد.


خرید موتورولا

لنوو پس از خرید IBM در مدت زمان کوتاهی به بزرگترین تولیدکننده لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی دنیا تبدیل شد. اما با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار، فروش کامپیوترها کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد، به همین دلیل لنوو تصمیم گرفت تا به این بازار نیز وارد شود. این کمپانی که از سال 2012 گوشی‌های هوشمند خود را با نام لنوو عرضه می کرد، در سال 2014 با خرید موتورولا به قیمت 2.91 میلیارد دلار فعالیت‌های خود در این زمینه را گسترش داد و در آن زمان به سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل شد.


تغییر لوگو

این کمپانی در سال 2015 به این دلیل که احساس می‌کرد به نسبت سایر رقبا آرم چندان چشمگیری ندارد، لوگو خود را با شعار “نوآوری هیچ‌گاه صبر نمی‌کند” به چیزی که در تصویر می‌بینید تغییر داد. لوگوی جدید دارای شکلی هندسی و بدون دندانه است، همچنین حرف e در آن کمی با زاویه قرار گرفته است.


تقریبا 20 درصد از بازار فروش کامپیوترهای شخصی متعلق به لنوو است

خرید IBM و امضای قراردادهای همکاری با مایکروسافت باعث شده تا لنوو به بزرگترین تولیدکننده لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی در دنیا تبدیل شود. در حال حاضر یک پنجم بازار این کامپیوترها متعلق به لنوو است. تا چند سال گذشته حدود 85 درصد از درآمد لنوو مربوط به فروش کامپیوترها بود، اما این نسبت در سالهای اخیر به 65 درصد رسیده است.

 

 

دیجی فکت روزهای فرد راس ساعت 21:30 منتشر می شود

نظرات خود در مورد دیجی فکت را با ما در میان بگذارید.

منبع ANDROIDAUTHORITY
مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. Mohammad
    Mohammad می‌گوید

    عالی بود من خودم از لب تاب لنوو استفاده میکنم و خیلی ازش راضیم.
    ولی هیچوقت نمیدونم این شرکت تا این حد قدرت مند است

به گفتگو بپیوندید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.