میزو تکنولوژی (Meizu Technology) یک شرکت چینی تولیدکننده لوازم الکترونیکی است که در سال 2003 تأسیس شد. این شرکت به تولید گوشیهای هوشمند، لوازم جانبی موبایل و سایر محصولات الکترونیکی مصرفی معروف است. میزو اولین گوشی هوشمند خود را در سال 2009 منتشر کرد و از آن زمان تاکنون به انتشار گوشیهای هوشمند در ردههای مختلف قیمتی ادامه داده است. این شرکت به واسطه طراحی شیک و رابط کاربری کاربرپسند خود شناخته شده است.
اما امروز در اقدامی عجیب، کمپانی میزو رسماً اعلام کرد که قصد دارد تجارت گوشیهای هوشمند را کنار بگذارد. این شرکت که متعلق به یک خودروساز چینی به نام جیلی (Geely) است، اعلام کرده که آینده متعلق به هوش مصنوعی است و از همین رو همه توانش را روی هوش مصنوعی سرمایهگذاری خواهد کرد.
طبق پستی که در ویبو منتشر شده، تیم توسعه رابط اندرویدی اختصاصی میزو به نام FlymeOS، برای کار بر روی دستگاههای پایانهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بازسازی خواهد شد که از مدلهای زبان بزرگ در سطح جهانی (LLM) مانند OpenAI استفاده خواهند کرد.
میزو پیش از این با معرفی Flyme Auto که یک سیستم سرگرمی برای خودروهای ساخته شده توسط جیلی، از جمله Polestar و Lotus، بوده و به طور یکپارچه با دستگاههای مبتنی بر FlymeOS 10 مانند گوشیهای پرچمدار سری میزو 20 و میزو 21 کار میکند، سنگ بنای تجربه چند پایانهای خود را بنا نهاده است.
به گفته شن زییو (Shen Ziyu)، رئیس و مدیرعامل گروه صنعتی شینگجی میزو (Xingji Meizu)، امروزه کاربران گوشیهای هوشمند به طور متوسط هر 51 ماه یکبار اقدام به ارتقاء گوشی خود میکنند و این یعنی بیش از یک سال از دستگاهی که خریدهاند استفاده میکنند. همچنین، شرکتهایی که در سالهای اخیر وارد صنعت موبایل شدهاند، اکنون رقابت بسیار نزدیکی در روان بودن رابط کاربری، عکاسی و ویژگیهای نرم افزاری دارند. به همین دلیل در آینده خبری از سریهای میزو 21 پرو، میزو 22 و میزو 23 نخواهد بود و این شرکت قصد ندارد گوشیهای جدیدی را وارد بازار کند.
در عوض، همانطور که گفتیم، میزو تمرکز خود را روی فناوری هوش مصنوعی معطوف کرده و یک سیستم عامل موبایلی جدید را که به طور خاص برای دوران هوش مصنوعی طراحی شده، در سال 2024 راهاندازی خواهد کرد. اولین محصول سخت افزاری این شرکت با قابلیتهای هوش مصنوعی نیز اواخر امسال عرضه خواهد شد. شایان ذکر است که پشتیبانی از گوشیهای هوشمند فعلی میزو، از جمله دسترسی به فروشگاههای آفلاین در چین، همچنان ادامه خواهد داشت. البته، در مورد پشتیبانی از دستگاههای فروخته شده در خارج از چین حرفی زده نشده است، چرا که این شرکت در چند سال گذشته عملاً در صحنه بین المللی حضور نداشته و غایب بوده است.