کمی پیشتر در همین امسال، مایکروسافت اعلام کرد که پلتفرم هولوگرافیک خود را برای دیگر سازندگان دستگاههای الکترونیکی باز خواهد گذاشت، و از آن زمان تا به حال این کمپانی در بحثهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (یا آنطور که خود این شرکت دوست دارد بگوید «واقعیت ترکیبی») حضور پر رنگتری داشته است. مایکروسافت میتواند رقابتی سالم را با Oculus و HTC شروع کند. این دو کمپانی از کمپانیهایی هستند که هدست واقعیت مجازی و پلتفرم مخصوص خود را همین امسال منتشر کردهاند. امروز در کنفرانس WinHEC در «شنزن» مایکروسافت بالاخره برنامهی واضحتری در زمینهي قصدش برای ارائهی «واقعیت ترکیبی» به کاربران ارائه کرد.
اول از همه این که مایکروسافت بالاخره از مشخصات سیستمی که برای اجرای «هدستهای واقعیت مجازی ویندوز 10 سیصد دلاری» به آن نیاز خواهید داشت، رونمایی کرد، سیستمهایی که توسط کمپانیهایی همچون Dell، HP و Lenovo ساخته خواهند شد. حداقل سیستم مورد نیاز برای استفاده از این دستگاه، پردازندهي Intel Core i5 مجهز به Hyperthreading، 8 گیگابایت رم، پورت USB 3.0 یا HDMI یا اتصال DisplayPort است که حداقل از رزولوشن 2880×1440 و فرکانس 90 هزتر پشتیبانی کنند. همچنین به کارت گرافیک Intel HD Graphics 620 یا کارت گرافیک دیگری با قابلیت پشتیبانی از DirectX 12 نیاز خواهید داشت.
این مشخصات اعلام شده خیلی شبیه به مشخصات اعلام شده برای اجرای آزمایشی «پلتفرم هولوگرافیک مایکروسافت» در ماه پیش است، تنها تفاوت شاخص مشخصات قبلی نیازمند بودن آن به 4 گیگابایت رم بوده است. هر دو دستگاههای Oculus Rift و HTC Vive نیازمندیهای حداقلی مشابهی دارند، اما به کارت گرافیک میانرده (و به طرز عجیبی 4 گیگابایت رم کمتر) نیاز دارند. مایکروسافت همچنین کیتهای توسعهی این پلتفرم را در کنفراننس توسعهدهندگان بازی در فوریه ارائه خواهد داد.
«الکس کیپمن» سازندهي «هولولنز» این هدست 300 دلاری را به عنوان دستگاهی میانرده معرفی میکند، دستگاهی که قابلیت شناسایی 6 نوع حرکت را دارد، همان قابلیتی که Oculus Rift و HTC Vive نیز دارای آن هستند. برای تجربهای ردهبالا از واقعیت مجازی، مایکروسافت همکاری خود را با 3Glasses اعلام کرده است، کمپانیای که «ویندوز هولوگرافیک» را در دستگاه S1 خود در نیمهی اول سال آینده منتشر خواهد کرد. S1 بسیار شبیه به Rift و Vive است، اما این دستگاه از دو نمایشگر مستقل با رزولوشن 2K استفاده خواهد کرد و فرکانس بیشتری، به اندازه 120Hz، خواهد داشت. از لحاظ فنی چنین اتفاقی به این معنی است که S1 تجربهای روانتر و واضحتر از واقعیت مجازی را در اختیارتان قرار خواهد داد، البته که فاکتورهای دیگری نیز در چنین تجربهای تاثیرگذار خواهند بود.
در مورد خود هولولنز نیز «کیپمن» میگوید مایکروسافت در حال فعالیت برای انتشار آن در چین است. مایکروسافت هولولنز را برای تایید توسط دولت چین ثبت کرده است و به نظر او در نیمهي اول سال 2017 مصرفکنندگان چینی قادر به استفاده از این تکنولوژی خواهند بود.
احتمالاً جالبتر از خود هولولنز این باشد که منتظر بمانیم و ببینیم که کمپانیهای مختلف چطور این تکنولوژی را در دستگاههای خود خواهند گنجاند. در ژانویهی پیش «تری میرسون» رئیس بخش Microsoft’s Windows and Devices اعلام کرد که نسخهای از هولولنز برای استفاده توسط کاربران «توسط ما یا یکی از کمپانیهایی که با ما همکاری دارند ارائه خواهد شد و چنین اتفاقی در هر صورت اتفاق شگفتانگیزی خواهد بود.»
مایکروسافت و اینتل همچنین در پروژهی «Evo» در حال شروع به همکاری هستند، همکاریای که به این دو شرکت کمک میکند که سیستمهایی منتشر کنند که از اجرای بازیهای 4K، میکروفنهای با میدان دور، و تجربهای روان و تاثیر گذار از واقعیت ترکیبی و ویژگیهای امنیتی همچون «ویندوز هلو» پشتیبانی کند. همهی اینها به نظر خیلی کلی میآید، تا به حال مگر چنین قصدی نداشتهاند؟ اما امیدواریم که چنین اتفاقی منجر به تولید کامپیوترهای شخصی قویتری در اندازههای و شکلهای مختلف شود. همچنین اینتل اعلام کرده است که در تلاش است که تا پایان سال بعد چیپستهای HD Graphics خود را با قابلیت پشتیبانی از واقعیت ترکیبی منتشر کند. چنین خبری به این معنی است که تا میانههای سال 2017 شاهد لپتاپهایی با قابلیت پشتیبانی از واقعیت ترکیبی خواهیم بود.