«آمازون اکو» (Amazon Echo) مطمئناً یکی از نوآورانهترین محصولات چند سال گذشته بوده است. این گجت در واقع بلندگوی هوشمند است که از قابلیتهای دستیار صوتی مبتنی بر فضای ابری الکسا (Alexa) بهره میبرد.
عرضه اکو از جانب آمازون باعث شد تا دیگر شرکتها نیز در این زمینه دست به کار شوند و به عنوان مثال، گوگل با «گوگل هوم» (Google Home) که از دستیار صوتی اختصاصی این شرکت با نام Google Assistant استفاده میکند، پا به عرصه رقابت گذاشته است. همچنین سال گذشته، خبری منشتر شد مبنی بر اینکه مایکروسافت نیز قصد دارد بلندگوی هوشمند خود را که دستیار مجازی محبوب کورتانا در آن ایفای نقش خواهد کرد، روانه بازار کند. این طور که گفته شده بود، بلندگوهای ساخت Harman Kardon در این محصول، کیفیت صوتی فوق العادهای را به ارمغان خواهد آورد.
دو ماه پیش، این بلندگوی هوشمند موفق شد مجوز اتحادیه وای-فای را دریافت کند، و در حال حاضر به نظر میرسد نام نهایی این محصول مشخص شده است. با توجه به اطلاعاتی که امروز منتشر شده، این گجت با نام Harman Kardon Invoke، یا HK Invoke عرضه خواهد شد. به علاوه، گفته شده که این محصول به صورت پیش فرض و ذاتی از نرمافزار ارتباطی اسکایپ نیز پشتیبانی خواهد کرد.
همچنین به کمک نرمافزار پیغامرسان اختصاصی مایکروسافت که در این بلندگو تعبیه شده، کاربران قادر خواهند بود با ذکر نام یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود، به راحتی هر چه تمام و مستقیماً توسط بلندگوی هوشمند، یک تماس تلفنی با وی برقرار کنند. این قابلیتی است که در حال حاضر «گوگل هوم» و «آمازون اکو» از آن بیبهرهاند و از این رو میتواند یکی از برگهای برنده مایکروسافت در عرصه رقابت به شمار آید. علاوه بر این، Invoke قادر به پخش موسیقی از طریق برنامههای شخص ثالث، مانند اپلیکیشن Groove Music مایکروسافت، نیز خواهد بود.
مانند «آمازون اکو»، با فعال کردن HK Invoke یک حلقه رنگی در بالای دستگاه ظاهر شده و جلوه زیبایی به آن خواهد بخشید. البته این حلقه رنگی تنها برای زیبایی بلندگو تعبیه نشده و از طریق آن، کاربران خواهند فهمید که دستگاه در حال گوش دادن بوده و منتظر دریافت دستور صوتی آنان است.
با توجه به بهرهگیری این گجت هوشمند از بلندگوی Harman Kardon و پشتیبانی ذاتی از اسکایپ، مایکروسافت احتمالاً قیمت بالاتری نسبت به «گوگل هوم» و «آمازون اکو»، برای محصول خود در نظر خواهد گرفت. البته این مسئله به خودی خود اصلاً چیز بدی نیست. در یک بازار رقابتی، شما میتوانید محصول خود را با کمترین قیمت راهی بازار کرده و در این زمینه برگ برندهای برای خود داشته باشید. همچنین میتوانید محصول خود را به عنوان یک محصول رده بالا معرفی کرده و قیمت بالاتری برایش در نظر بگیرید. اما در این بین یکی از سیاستهای نادرست این است که تکلیف خود را با محصول تولیدیتان روشن نکنید و خریدار تشخیص ندهد که با چه نوع محصولی روبرو است. به هر حال مایکروسافت با بلندگوی هوشمند خود که احتمالاً اواخر سال جاری میلادی عرضه خواهد شد، میتواند سر و صدای زیادی در بازار به پا کند.