مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا، اخیراً در یک اظهارنظر جنجالی گفته بود که از هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) خوشش نیامده و فکر میکند هدست متا کوئست 3 به طور کلی بهتر از رقبا است. اما به نظر میرسد توسعهدهندگان برنامه با این نظر چندان موافق نیستند! طبق گفته گرگ جاسویاک (Greg Joswiak)، مدیر بازاریابی اپل، تاکنون بیش از 1000 برنامه بومی برای ویژن پرو ساخته شده است و این آمار بدون احتساب بیش از 1.5 میلیون برنامه iOS و iPad OS است که با این هدست سازگار هستند.
جاسویاک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته:
از تمام توسعه دهندگانمان بسیار سپاسگزاریم. آنها با سخت کوشی خود، بیش از 1000 برنامه شگفت انگیز را به طور خاص برای ویژن پرو ساختهاند. و این بدون در نظر گرفتن بیش از 1.5 میلیون برنامهای است که در حال حاضر با این هدست سازگار هستند. ما بسیار مشتاق هستیم ببینیم که چگونه آنها همچنان محدودیتها را پشت سر گذاشته و مرزها را جابجا خواهند کرد.
حتی قبل از اینکه هدست ویژن پرو به فروش برسد، بیش از 150 برنامه مختلف به طور خاص برای آن توسعه داده شده بود و اپل نیز وعده داده بود که بیش از 600 برنامه در ابتدای فروش دستگاه در دسترس خواهند بود. با این حال، به نوشته TechCrunch، جامعه توسعه دهندگان از این انتظار فراتر رفته و اکنون به آمار خیرهکننده 1000 برنامه اختصاصی رسیدهاند.
با اینکه بیشتر تحلیلگران، به جز زاکربرگ که به طور واضحی جانبدارانه عمل میکند، ویژن پرو را بهترین هدست واقعیت ترکیبی بازار مینامند، اما این دستگاه هنوز برای رسیدن به محبوبیت گسترده و فراگیر در بین کاربران راه زیادی در پیش دارد. مشکل اصلی در این بین، که اصلاً هم کم اهمیت نیست، قیمت سرسامآور این هدست است که از 3500 دلار شروع میشود!
قیمت بالای ویژن پرو به طور قابل توجهی تعداد کاربران این محصول را محدود کرده و در این زمینه میتواند مشکلاتی را به طور بالقوه برای درآمدزایی توسعهدهندگان ایجاد میکند. با این حال، دادههای اپ استور نشان میدهند که بیش از نیمی از توسعهدهندگان برنامه برای ویژن پرو از یک مدل کسبوکار پولی به جای عرضه رایگان، اتکا به خریدهای درون برنامهای یا اشتراک استفاده میکنند. این بدان معناست که حتی اگر فقط چند صد کاربر چنین برنامههایی را خریداری کنند، توسعهدهندگان درآمدی تضمینی از کار خود دریافت خواهند کرد.
در حالی که ویژن پرو قادر است بیش از 1.5 میلیون برنامه مختلف iOS و iPad OS را اجرا کند، برنامههای طراحی شده مخصوص این هدست میتوانند از کنترل فضایی ویژه این هدست به بهترین شکل بهره ببرند. از جمله برنامههای استریم که در حال حاضر برای این هدست در دسترس هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- +Disney
- ESPN
- MLB
- PGA Tour
- Max
- +Discovery
- Amazon Prime Video
- +Paramount
- Peacock
- Pluto TV
- Tubi
- Fubo
- Crunchyroll
- Red Bull TV
- IMAX
- TikTok
- MUBI
شایان ذکر است که هنوز برنامهای اختصاصی برای پخش فیلم از Netflix برای ویژن پرو عرضه نشده است. همچنین، شبکههای ورزشی PGA Tour, MLS, NBA و Red Bull TV نیز برنامههای خود را به طور خاص برای این هدست منتشر کردهاند. مایکروسافت، Slack، Notion، Zoom و WebEx نیز خبر از توسعه برنامههای خود دادهاند.
علاوه بر توسعهدهندگان مطرح و اصلی بازار، توسعهدهندگان مستقل نیز در گسترش هر چه بیشتر اکوسیستم نرم افزاری ویژن پرو به شکل چشمگیری نقشآفرینی میکنند. به عنوان مثال، کریستین سلیگ (Christian Selig) به عنوان یک توسعه دهنده مستقل، اپلیکیشن Juno را ساخته که به کاربران ویژن پرو امکان میدهد ویدیوهای یوتیوب را روی این هدست واقعیت ترکیبی تماشا کنند.
یک توسعهدهنده مستقل دیگر به نام جوردی بروین (Jordi Bruin) هم اعلام کرده که در حال کار روی اپلیکیشن Persona Studio میباشد که برای بهبود قابلیتهای اجتماعی هدست ویژن پرو طراحی شده است؛ قابلیتهایی که به نظر او در حال حاضر نسبت به رقبا ضعیفتر هستند و جا برای کار زیاد است. این اپلیکیشن به کاربران اجازه میدهد یک آواتار مجازی سه بعدی برای برقراری ارتباط از طریق ویژن پرو با سایر کاربران ایجاد کنند. بروین میگوید اپلیکیشن خود اپل باعث میشود آوتار افراد بسیار عجیب و غریب بوده و شبیه خودشان نباشند، اما Persona Studio قصد دارد این مشکل را رفع کند.
ظهور اپلیکیشنهای بومی و اختصاصی برای ویژن پرو با فاصله بسیار کمی پس از عرضه این هدست نشان میدهد که بسیاری از توسعهدهندگان در جامعه اپل، این ابزار جدید را به عنوان یک پلتفرم مناسب برای موفقیت خود میبینند. در حالی که هنوز برخی از بزرگترین نامها در بازار نرم افزار هنوز اپلیکیشنهای خود را برای این هدست منتشر نکردهاند، اما واضح است که بسیاری از توسعهدهندگان به کار با این دستگاه جدید علاقهمند هستند.