همانطور که احتمالاً اطلاع دارید پس از شایعات و اخبار متعدد پیرامون کنسول جدید نینتندو، این شرکت در نهایت روز پنجشنبه گذشته طی یک سخنرانی زنده در توکیو، سوئیچ (Switch) را رونمایی کرد. در این مراسم، اطلاعات کاملی در مورد سختافزار این کنسول ارائه نشد، اما گزارشهای بعدی اطلاعات بیشتری ارائه کردهاند. پس از رونمایی از سوئیچ، گزارش شد که این کنسول از کارتهای میکرو اس دی (microSDXC) حداکثر تا ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی خواهد کرد، اما نینتندو امروز اعلام کرد که این ظرفیت بسیار بیشتر از این حرفها خواهد بود!
نینتندو سوئیچ به صورت پیشفرض از 32 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار خواهد بود که در مقایسه با کنسولهای امروزی بسیار کم است، اما خوشبختانه نینتندو گزینهای را برای ارتقاء ظرفیت ذخیرهسازی این دستگاه از طریق کارتهای میکرو اس دی، پیش روی کاربران قرار داده است. همانطور که اشاره کردیم، در گزارشهای اولیه به نظر می رسید حداکثر حافظه قابل پشتیبانی توسط سوئیچ برابر 256 گیگابایت خواهد بود، اما در حال حاضر نینتندو با صدور بیانیهای در وب سایت Game Informer اطلاعاتی رسمی در این خصوص ارائه کرده است:
سوئیچ با استاندارد SDXC سازگار بوده و از حافظههای حدکثر تا 2 ترابایت پشتیبانی خواهد کرد.
مطمئناً این خبر بسیار خوبی است و جالب است بدانید که حتی کارتهای میکرو اس دی 2 ترابایتی در حال حاضر برای خرید در دسترس نیستند. امروزه پرظرفیتترین کارت میکرو اس دی که برای خرید در دسترس عموم مردم قرار گرفته تنها 256 گیگابایت فضا داشته، و به احتمال زیاد همین نکته باعث شده بود که در چند روز گذشته مسئله پشتیبانی نینتندو از چنین کارتهایی مطرح شود. قیمت این کارتهای 256 گیگابایتی در حال حاضر در حدود 200 دلار است و بنابراین خرید آنها برای نینتندو سوئیچ، هزینه نسبتاً زیادی را در بر خواهد داشت.
برخلاف کنسول دستی سونی، یعنی PS Vita، که تنها از کارتهای حافظه اختصاصی خود پشتیبانی میکند، نینتندو سوئیچ از تمامی کارتهای میکرو اس دی موجود در بازار پشتیبانی خواهد کرد. با اینکه هزینه این کارتها نسبتاً زیاد است اما فضایی که در اختیار کاربر قرار میدهند در مقایسه با کارتهای حافظه PS Vita بسیار بیشتر میباشد.
دلیل کوچک بودن حافظه داخلی نینتندو سوئیچ نیز میتواند از این واقعیت نشأت گرفته باشد که بازیهای این کنسول روند نصبی متفاوت از پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان داشته و نیازی به فضای داخلی دستگاه نخواهند داشت. با اینکه این مسئله ممکن است کار را برای عرضه دیجیتالی بازیها سخت کند، اما کاربران میتوانند به سادگی و با تهیه کارتریج بازی به اجرای آن پرداخته و هیچ نگرانی از بابت میزان فضای موجود بر روی کنسول خود نداشته باشند.