همانطور که میدانید اینستاگرام دیگر به هیچ عنوان شبیه اپلیکیشنی نیست که فیس بوک آن را خریداری کرد، بهتر است بگوییم تبدیل به ترکیبی از اسنپ چت و فیس بوک شده است. به لطف آپدیتهای اخیر که برای این اپلیکیشن ارائه شده به شدت آن را شبیه به فیس بوک کرده و میتوان قابلیتهای یکسان زیادی را میان این دو غول دنیای شبکههای اجتماعی یافت تا جایی که در روز سه شنبه امکان لایک کامنت ها به اینستاگرام اضافه شد.
مدیر عامل اینستاگرام، Kevin Systrom سعی داشته تا قابلیتهای مثبت فیس بوک را به اپلیکیشن اینستاگرام وارد کند و نتیجهی این تصمیم شبیه شدن این دو به یکدیگر شده است.
ولی نکتهای که طرفداران این اپلیکیشن را نگران و ناراحت میکند این است که دیگر نمیتوانند اینستاگرام را به عنوان برنامهای مختص به عکاسی در اختیار داشته باشند زیرا تقریباً یک شبکهی اجتماعی همه فن حریف شده و حدود 6 ماه میشود که هیچ آپدیتی در زمینهی عکاسی برایش منتشر نشد است.
مطمئناً اگر از کاربران قدیمی این برنامه باشید دوران آبی رنگ و کم زرق و برق چند سال پیش اینستاگرام را به یاد دارید. در آن دوران تنها عکس میتوانستید آپدیت کنید و گزینههای از قبیل دنبال کردن، لایک عکسها و گذاشتن کامنت در اختیار شما بود. ولی حالا چه؟
در حال حاضر این اپلیکیشن دیگر تنها به عنوان ثبت تصاویر و اشتراک گذاری آن با دیگران شناخته نمیشود و با قابلیتهایی نظیر story، ویدیو زنده و پخش ویدیو میتواند قشر گستردهای از افراد را به خود جذب کند. مخصوصاً کمپانیها و افراد مشهور را که به دنبال آن طرفداران نیز به دنبال آنها خواهند آمد. سیاست جالبی است مگرنه؟
اتفاق دیگری که ممکن است رخ دهد وضعیت را کمی پیچیدهتر میکند زیرا قرار است نحوهی قرارگیری کامنت ها نیز بر اساس تعداد لایک باشد. (لایک بیشتر به منزلهی قرارگیری کامنت در صدر میباشد) شاید این اتفاق باعث شود که کامنت های رکیک و بی ارزش برای همیشه محو شوند.
مشخص است که با گذشت زمان کارایی اینستاگرام بسیار شبیه به فیس بوک خواهد شد ولی طراحی اصلی خودش را حفظ خواهد کرد و این جای خوش حالی دارد. سوالی که ممکن است برای بسیاری پیش بیاید این است که چرا فیس بوک چنین سیاستی را پیش گرفته است؟
جواب سؤال تعامل بیشتر میباشد.
بعد از گذشت 6 سال اینستاگرام با داشتن تعداد کاربر حدود 500 میلیون نفر هنوز از فیس بوک و واتس اپ عقب است و در نتیجه با استفاده از چنین ابزارهایی فیس بوک قصد دارد با تعامل کاربران اینستاگرام را افزایش دهد. گفته میشود حدود 300 میلیون از 500 میلیون نفر روزانه اینستاگرام خود را چک میکنند.
در دنیای امروز رقابت میان اپلیکیشن ها وارد بعد جدیدی شده ولی مطمئناً کاربران قدیمی یک اپلیکیشن از تغییرات گسترده بسیار ناراحت میشوند.
نظر شما در این باره چیست؟