هر وقت بحث ویرایش تصویر به میان میآید ناخودآگاه همه ما به فکر شرکت ادوبی و نرم افزار فتوشاپ آن می افتیم. محبوبیت بالا و کارایی فوق العاده فتوشاپ باعث شده تا حتی در مواردی از واژه فتوشاپ کردن به جای ویرایش کردن تصاویر استفاده شود! اما قدرتی که فتوشاپ برای دستکاری و ویرایش عکسها و تصاویر، در اختیار افراد قرار میدهد، خود به یک معضل تبدیل شده و زمینه انتشار اطلاعات جعلی و نادرست را فراهم کرده است.
شرکت ادوبی برای حل این مشکل، از سال گذشته همکاری نزدیکی را با توییتر و نیویورک تایمز آغاز کرد تا با ایجاد یک “سیستم تشخیص اصالت محتوا” (به اختصار CAI) زمینه توسعه استاندارد جدیدی را در شناسایی محتوای دیجیتالی فراهم کند. این شرکت به تازگی گزارشی را منتشر کرده و در آن به ارائه توضیحاتی در خصوص جنبههای فنی این فناوری و جدول زمانی برای ارائه نسخه پیش نمایش ابزار مربوطه، پرداخته است که در ادامه آن را با هم مرور میکنیم. با دیجی رو همراه باشید.
بر این اساس، نسخه اول ابزار CAI در اواخر سال جاری به نسخه پیش نمایش فتوشاپ و بیهنس افزوده خواهد شد. این ابزار از شیوه رمزنگاری برای ثبت و تأمین امنیت ابردادههای اصلی تصویر از جمله صاحب اثر، سوابق ویرایشی، جزئیات دستگاه ثبت عکس و نرم افزار مورد استفاده برای ویرایش، استفاده خواهد کرد.
طبق گزارش جدیدی که در همین رابطه منتشر شده، سرویس ممیزی عکس و فیلم Truepic یکی از اولین استفاده کنندگان از CAI خواهد بود. این شرکت قصد دارد به زودی نسخه بتای یک برنامه دوربین اندرویدی را منتشر کند که از CAI برای ثبت برچسبهای ابرداده در همان لحظه ثبت عکسها توسط کاربر، استفاده کند.
اندی پارسونز (Andy Parsons) از شرکت ادوبی میگوید:
ما آیندهای را تصور میکنیم که در آن اگر تصویر یا ویدیویی بدون اطلاعات CAI از یک کانال خبری پخش شود، کاربران با دیده شک و تردید به آن نگاه کرده و نتوانند به طور کامل به محتوای منتشر شده اعتماد کنند.
این اولین بار نیست که ادوبی تلاش میکند تا شیوهای برای شناسایی دستکاریهای صورت گرفته در تصاویر ابداع کرده و از تبعات بعدی آن جلوگیری کند. در ژوئن سال گذشته، این شرکت با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، پروژهای را آغاز کرد که هدف از آن آموزش یک هوش مصنوعی برای تشخیص دستکاری در تصاویر چهره افراد بود.
اگرچه ایده CAI بر روی کاغذ عالی به نظر میرسد، اما تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که به صورت گسترده و به ویژه در پلتفرمهای شبکه اجتماعی، به کار گرفته شود. اما در هر صورت اگر این طرح به خوبی اجرا شود، میتواند به عنوان روشی قدرتمند برای کاهش حجم اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، کمک کننده باشد. از آنجا که توییتر هم به عنوان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی، در توسعه CAI نقش جدی دارد، ممکن است در آینده شاهد ادغام این فناوری در توییتر باشیم که این امر به نوبه خود میتواند باعث فراگیرتر شدن استفاده از آن شود.