مارک سرنی مهندس ارشد کنسول پلی استیشن 4 سونی به تازگی در جریان مصاحبه با وب سایت Wired جزئیات خوبی را از کنسول نسل بعدی این شرکت فاش کرده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به استفاده از تراشه پردازشی ساخت AMD و حافظه ذخیره سازی SSD اشاره کرد. در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید.
این طور که آقای سرنی گفته، کنسول جدید سونی که در حال حاضر با نام پلی استیشن 5 شناخته میشود، قرار نیست در سال 2019 میلادی روانه بازار شود. سونی در نمایشگاه E3 امسال حضور نخواهد داشت و AMD هم گزارش مالی خود را در روز 24 آوریل منتشر خواهد کرد، بنابراین هیچ جای تعجبی ندارد که این شرکت ژاپنی تصمیم گرفته برخی از جزئیات PS5 را در این برهه از سال منتشر کند.
بر اساس شنیدهها، معماری گرافیکی جدید AMD موسوم به Navi قرار است در نمایشگاه E3 معرفی شود. این معماری گرافیکی بر اساس پردازش 7 نانومتری شرکت، مانند رادئون VII که در CES سال جاری معرفی شده بود، طراحی شده اما انتظار میرود مشخصات پیشرفتهتری نسبت به پردازندههای گرافیکی سنتی AMD داشته باشد. پردازنده اصلی یا همان CPU هم از تولیدات AMD خواهد بود و ظاهراً بر اساس نسل سوم Zen 2 طراحی شده است.
بنا به گفتههای مارک سرنی، تغییرات قابل توجهی در پلی استیشن جدید شاهد خواهیم بود که از جمله آنها میتوان به اضافه شدن پشتیبانی از فناوری Ray Tracing اشاره کرد که باعث بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی در زمینه افکتهای نورپردازی مانند سایه و بازتاب به صورت همزمان میشود، بدون اینکه تأثیر چندانی بر بازده کلی سیستم داشته باشد. وضوح تصویری 8K و استفاده از یک پردازنده صوتی اختصاصی برای ارائه تجربه صدای فراگیر باکیفیتتر، از دیگر قابلیتهای اضافه شده به پلی استیشن 5 خواهد بود.
سرنی همچنین اشاره کرده که این کنسول جدید مجهز به فضای ذخیره ساری پرسرعت حالت جامد یا همان SSD خواهد بود. همان طور که احتمالاً میدانید، این نوع درایوها از سرعت خواندن و نوشتن بالاتری برخوردار بوده و به این ترتیب میتواند تأثیر به سزایی در کاهش زمان بارگذاری بازیها شود. استفاده از حافظه SSD میتواند به پردازش تصاویر در وضوح بالاتر نیز کمک کرده و کار کنسول را در تبادل اطلاعات با نمایشگر راحتتر کند.
سونی ادعا میکند که SSD به کار گرفته شده در پلی استیشن 5 حتی سریعتر از مدلهای معمولی این درایوها خواهد بود. سخنگوی سونی در پاسخ به CNET گفته:
یک SSD فوق العاده پرسرعت میتوان کلید موفقیت نسل آتی کنسولهای ما باشد و چشم انداز ما این است که صفحه بارگذاری بازیها را به طور کلی حذف کنیم تا به این ترتیب سازندگان هم بتوانند تجربه گیم پلی جدید و منحصر به فردی را برای بازیها خود خلق کنند.