چگونه از چشمان خود در برابر گوشی‌های هوشمند محافظت کنیم؟

چشم، یکی از حساس‌ترین ارگان‌ها و اعضای بدن ماست که به دلیل هوشمند شدن دنیای امروزی به مراقبت بیشتری نیاز دارد. زل زدن به صفحه کوچک گوشی‌های هوشمند آن هم برای چندین ساعت متوالی، در بهترین حالت می‌تواند باعث بروز خستگی چشم شده و در بدترین حالت آسیب‌های غیرقابل جبرانی را برای چشم به همراه داشته باشد. این روزها که زندگی بدون وجود ابزارهای الکترونیکی و هوشمند تقریباً غیر قابل تصور شده، باید راهی برای محافظت از چشم‌هایمان حین تلویزیون دیدن، نگاه کردن به مانیتور و یا استافده از گوشی بیابیم.

امروز در دیجی رو قصد داریم تا شما را با روش‌هایی که می‌توانند در به حداقل رساندن خطرات ناشی از گوشی هوشمند روی چشم‌‌هایتان تاثیر زیادی داشته باشند، آشنا کنیم. پس بی‌معطلی در ادامه این مقاله با ما در دیجی رو همراه باشید.

1- برای گوشی هوشمند خود محافظ صفحه ضد تشعشع تهیه کنید

اکثر گوشی‌های هوشمند پیشرفته و یا حتی میان‌رده به صورت پیش‌فرض کارخانه‌ای دارای صفحه نمایش ضدتابش هستند اما اگر گوشی همراه شما فاقد این ویژگی است به شما توصیه می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر یک محافظ صفحه ضد تشعشع برای آن تهیه کنید. این صفحات ضدتابش قیمت چندان بالایی ندارند اما تفاوت چشم‌گیری را در حین استفاده از آن‌ها متوجه خواهید شد. چرا که میزان نور آبی رنگی که از صفحه به سمت چشمانتان تابیده می‌شود را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و آن را به حداقل می‌رساند.

محافظ صفحه

2- حین خیره شدن به صفحه نمایش مدام پلک بزنید و به چشمانتان آب بپاشید

حین خیره شدن به صفحه مانیتور و دسکتاپ توصیه می‌شود که به صورت مداوم پلک بزنید اما حین کار کردن با نمایشگر گوشی این کار از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود. خیره شدن به صفحه گوشی آن هم برای مدت طولانی باعث خشک شدن رطوبت چشمانتان می‌شود و برای همین شما می‌توانید با روش‌های طبیعی و ساده نظیر پلک زدن، رطوبت چشم‌هایتان را به آن برگردانید. همچنین این کار باعث کاهش اثرات منفی تابش‌های ناشی از نمایشگر گوشی خواهد شد.

علاوه بر این، اگر به چشمانتان آب بپاشید (آب بهداشتی و تمیز) تا حد زیادی به بازگشت و حفظ رطوبت چشم‌هایتان کمک خواهد کرد.

حفظ رطوبت چشم‌ها

3- از قاعده 20/20/20 تبعیت کنید

ساختار چشم انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای خیره شدن به مدت طولانی به فواصل نزدیک مناسب نیست. دقیقاً به همین دلیل است که حتی با مطالعه مداوم کتاب هم که هیچ تشعشعی ندارد، چشم‌ها دچار خستگی خواهند شد. هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند قاعده‌ای با عنوان 20/20/20 وجود دارد تا چشم کمتر احساس خستگی کرده و میزان آسیب‌پذیری آن به حداقل برسد. این قانون می‌گوید به ازای هر 20 دقیقه کارکردن با گوشی یا لپ‌تاپ باید حداقل به مدت 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی (6.07 متری) خود نگاه کنید.

قاعده‌ی 20/20/20

4- روشنایی، کنتراست و اندازه متن را در گوشی، مطابق دید خودتان تنظیم کنید

میزان روشنایی صفحه، کنتراست و سایز متن، سه فاکتور اصلی نمایشگر گوشی هوشمند بوده که بینایی شما را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به خاطر داشته باشید که نور و کنتراست خیلی کم و یا خیلی زیاد هر دو برای سلامت چشم شما مضر هستند. هر فرد به راحتی می‌تواند این سه قسمت را از منوی تنظیمات گوشی، مطابق با راحتی چشم خود تنظیم کند. ناگفته نماند که اعمال این تنظیمات با توجه به مدل و سیستم عامل گوشی کاملاً متفاوت است؛ البته اپلیکیشن‌هایی هم برای گوشی‌های اندروید و iOS وجود دارند که می‌توانید به راحتی از گوگل پلی و یا اپ استور آن‌ها را نصب کنید اما تنظیمات به صورت پیش‌فرض هم روی گوشی‌ها قرار داده شده‌اند.

سعی کنید در محیط کم نور به نمایشگر گوشی خیره نشوید زیرا به چشم‌هایتان آسیب خواهد زد. همیشه نور محیط و گوشی را در حالت متعادل نگه دارید و هیچ‌گاه در تاریکی به صفحه مانیتور و یا گوشی زل نزنید.

در مورد اندازه فونت هم باید بگوییم سعی کنید سایز متن گوشی خود را خیلی کوچک تنظیم نکنید چرا که به طور کلی باعث خستگی چشم‌ها و در نهایت کاهش دیدتان خواهد شد. با وجود اینکه استفاده از فونت‌های بزرگ‌ بعضاً شکل زیبا و مرتب صفحه‌ها را به هم می‌ریزد اما به طور کلی استفاده از فونت بزرگ‌تر برای سلامت چشم‌ها بیشتر توصیه می‌شود.

چگونه از چشمان خود در برابر گوشی‌های هوشمند محافظت کنیم 1

5- نمایشگر گوشی خود را تمیز نگه دارید

از آنجایی که انگشتان دست شما در تماس مستقیم با صفحه نمایش گوشی هستند، تعجبی ندارد که نمایشگرتان پر از لکه‌های کثیف باشد. این کثیفی‌ها نه تنها از نظر بهداشتی مناسب نیستند، بلکه باعث ایجاد فشار بیشتر روی چشم‌های شما خواهند شد. برای از بین بردن آلودگی‌های موجود روی نمایشگر تنها کافیست یک پارچه نرم بردارید و صفحه گوشی خود را مرتباً تمیز کنید. برای این‌کار به آب احتیاجی نیست و می‌توانید از پارچه‌های میکروفیبر ساده استفاده کنید.

چگونه از چشمان خود در برابر گوشی‌های هوشمند محافظت کنیم 2

6- فاصله درست از صفحه نمایش گوشی را رعایت کنید

یکی دیگر از دلایلی که گوشی هوشمند دشمن چشم‌هایتان شناخته می‌شود این است که همیشه آن را خیلی نزدیک به چشم‌هایتان نگه می‌دارید. توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت چشم‌هایتان، همواره فاصله مناسبی بین نمایشگر گوشی و چشم‌هایتان را حفظ کنید.

سعی کنید حداقل فاصله‌ای به اندازه 16 تا 18 اینچ (40 تا 45 سانتی متر) بین چشمتان و گوشی همراه ایجاد کنید.

چگونه از چشمان خود در برابر گوشی‌های هوشمند محافظت کنیم 3

7- استفاده از فیلترهای نور آبی یا نایت مود را فراموش نکنید

فیلترهای نور آبی کمک می‌کنند تا نور ساطع شده از گوشی نه تنها روی چشم‌هایتان تاثیری نداشته باشد بلکه سلامت‌تان را هم به طور کلی بهبود خواهند داد. این فیلترها به عنوان یک لایه محافظ از چشم‌هایتان نگه‌داری خواهند کرد و همچنین اگر شما جزو افرادی هستید که قبل از خواب هم از گوشی استفاده می‌کنند، به کمک آن خواب بهتری را نیز تجربه خواهید کرد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که اثرگذاری این فیلترها به اندازه محافظ‌های نمایشگر ضدتابش موثر نخواهد بود اما به عنوان یک راه محافظتی اضافه برای مراقبت از چشم‌ها حین استفاده از گوشی عملکرد بسیار عالی‌ای دارند. برای آیپد و آیفون‌هایی که آی‌او‌اس 9.3 به بالا دارند، بهترین روش استفاده از ویژگی نایت شیفت (Night Shift) است که به صورت پیش‌فرض در تنظیمات این دستگاه‌ها وجود دارد و می‌توان آن را فعال کرد. با این حال می‌توانید از اپ‌استور اپلیکیشن‌های نایت شیفت ساخته شده را دانلود و نصب کنید.

نایت شیفت

گوشی‌های اندروید هم دارای قابلیت نایت مود (Night Mode) هستند اما هنوز به اندازه ویژگی نایت شیفت اپل مجهز و کارآمد نشده‌اند. استفاده از فیلتر نور آبی، Twilight و ترکیب نایت مود و فیلتر نور آبی به همراه یکدیگر برای کاربران اندروید بیشتر توصیه می‌شود.

اگر چشمانتان ضعیف است، شاید استفاده از این تکنیک‌ها به تنهایی کمک زیادی به شما نکند اما بی‌تاثیر نیز نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که انجام این روش‌ها وقت زیادی از شما نخواهد گرفت اما رعایت آن‌ها ارزش محافظت از چشمانتان را خواهد داشت.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع maketecheasier
مطالب مرتبط
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها