سونی رسماً اعلام کرد که پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (Variable Refresh Rate یا به اختصار VRR) را به کنسول پلی استیشن 5 اضافه میکند. این ویژگی قرار است این هفته از طریق یک بهروزرسانی نرمافزاری در سطح جهانی در دسترس قرار بگیرد. سونی اولین بار خبر اضافه شدن نرخ نوسازی متغیر را در نوامبر 2020 اعلام کرده بود.
VRR را در پلی استیشن 5 میتوان از طریق گزینهای مخصوص در بخش تنظیمات ویدیو و صفحه نمایش فعال کرد. کاربران کنسول جدید سونی میتوانند این قابلیت را تنها برای استفاده در بازیهای پشتیبانی شده فعال کنند یا همه بازیها را مجبور کنند تا با نرخ نوسازی متغیر اجرا شوند. البته که گزینه دوم ممکن است باعث ایجاد برخی ایرادهای گرافیکی غیرمنتظره شود و ممکن است لزوماً در همه موارد کارایی نداشته باشد.
هیداکی نیشینو (Hideaki Nishino) از کمپانی سونی با انتشار پستی در وبلاگ رسمی این شرکت گفته:
در تلویزیونهای HDMI 2.1 سازگار با VRR و مانیتورهای رایانه شخصی، VRR به صورت پویا نرخ نوسازی نمایشگر را با خروجی گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 تطبیق خواهد داد. این کار باعث به حداقل رسیدن برخی ایرادهای گرافیکی مانند پارگی تصویر و مشکلات سرعت قاب خواهد شد.
بر اساس مطلبی که هیداکی نیشینو منتشر کرده، بازیهای زیر در طی هفتههای آتی پشتیبانی از VRR را دریافت کرده و کاملاً با این فناوری جدید سازگار خواهند بود:
- Astro’s Playroom
- Call of Duty: Vanguard
- Call of Duty: Black Ops Cold War
- Destiny 2
- Devil May Cry 5 Special Edition
- Dirt 5
- Godfall
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Resident Evil Village
- Tiny Tina’s Wonderlands
- Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
- Tribes of Midgard
همچنین شایان ذکر است که بازیهای بیشتری قرار است با دریافت بهروزرسانی، قابلیت پشتیبانی از VRR دریافت کنند. این ویژگی برای تمامی بازیهای آینده پلی استیشن 5 احتمالاً از همان ابتدای عرضه در دسترس خواهد بود.
متأسفانه، سونی در بیانیه خود تنها به تلویزیونها و مانیتورهایی که از HDMI 2.1 پشتیبانی میکنند، اشاره کرده و HDMI 2.1 را لازمه پشتیبانی از VRR دانسته است. در حالی که پشتیبانی از VRR به طور رسمی در نسخه 2.1 به مشخصات HDMI اضافه شد، اما سازندگان تلویزیون و مانیتور این ویژگی را حتی در مدلهای مجهز به HDMI 2.0 هم فعال کردهاند و هنوز مشخص نیست که تکلیف چنین نمایشگرهایی با ویژگی جدید PS5 چه خواهد بود.
این تصمیم نسبتاً عجیبی از سوی سونی است زیرا کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس و حتی کنسولهای قدیمیتر ایکس باکس وان ایکس و اس از VRR در نمایشگرهای HDMI 2.0 پشتیبانی میکنند. در واقع، تصمیم سونی منجر به این خواهد شد که تعداد معدودی از کاربران با نمایشگر HDMI 2.1 بتوانند از این ویژگی استفاده کنند و اکثریت قریب به اتفاق کاربران از آن محروم خواهند شد.
در مورد نحوه کارکرد نرخ نوسازی متغیر یا VRR باید گفت که این قابلیت باعث میشود تا در هنگام بازی کردن، صفحه نمایش تنها زمانی تصویر خروجی خود را بهروزرسانی کند که کنسول یا به طور دقیقتر پردازنده گرافیکی آن، یک فریم جدید تولید میکند. به این ترتیب، نرخ نوسازی نمایشگر با خروجی تصویر هماهنگی کاملی داشته و بدون نیاز به فعال کردن Vsync، جلوی مشکلاتی مانند پارگی تصویر و همچنین مشکلات مربوط به ناهماهنگی زمان فریم، گرفته شود. بنابراین، نتیجه نهایی VRR ارائه یک تجربه گیم پلی روانتر و پایدارتر خواهد بود.