شاید هیچوقت فرصت دومی برای نخستین تاثیرگذاری به وجود نیاید.همهی ما با افرادی در مهمانیها و یا مصاحبهها ملاقات کردهایم که در همان 60 ثانیه نخست تأثیر عجیبی را بر شخصیت شما گذاشته باشند، یا شاید در 30 ثانیه یا 20 ثانیه، 2 یا 3؟
هر آنچه شنیدهاید را فراموش کنید. نمیخواهم شما را بترسانیم اما تحقیقات نشان میدهد که اگر کسی خود را برای یک مصاحبه شغلی یا تحصیلی آماده میکند بایستی بتواند خود را در یک چشم به هم زدم مهیا سازد. از سری مطالعات دانشگاه پرینستون، ویلیس و تودوروف برای ما اثبات میکنند که تنها یک دهم ثانیه برای اثر بخشی به یک بیگانه از روی چهره کافی است. مقالهی آنها تحت نام ((نخستین اثربخشیها))، درشماره جولای مجله ((علم روانشناسی))، به چاپ رسیده است.
چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، قضاوت از روی چهره، نقش مهمی را در تأثیر گذاری ما بر روی دیگران و تأثیر پذیری ما از آنها، بازی میکند. روانشناسان از دیرباز معتقد بودهاند که افراد جذاب، درآمدهای بیشتری را در مسیر زندگی میتوانند بهدست آورند.
افرادی که صورتهای بالغی را دارا هستند نسبت به افراد با صورتهای بچه گانه، درآمدهای بیشتری را به خاطر قضاوت چهره بهدست میآورند. و از جایگاه مناسبی برای انتخابات عمومی برخوردار هستند.
ویلیس و تودوروف آزمایشهای جداگانهای را برای مطالعه بر روی چهره افراد انجام دادهاند. هر کدام از این مطالعات بر بخش خاصی متمرکز شده است: جذابیت، شایستگی، اعتمادپذیری، تهاجمی بودن، دوست داشتنی بودن. تصاویری از افراد ناشناس طی زمانهای یک دهم ثانیه، 5/ دهم ثانیه و 1 ثانیه، به شرکت کنندگان داده میشود و بالافاصله از آنها خواسته میشود که در مورد خصیصه هر کدام از چهرهها قضاوت کنند (مثلاً آیا این شخص شایسته است؟). زمان پاسخ اندازه گرفته میشود. سپس شرکت کنندگان در مورد میزان اعتماد به قضاوتشان مورد پرسش قرار میگیرند.
در مطالعات مقدماتی، قضاوتهای شرکت کنندگان دربارهی تصاویر مشابه مورد مقایسه قرار گرفتند. البته در این مطالعات فاکتور زمان در نظر گرفته نشد. نتیجه این بود که توافق بسیاری بر خصیصه افراد از روی شکل چهرهشان وجود داشت. با در نظر گرفتن قید زمان برای هر 5 مرحله مطالعه، نتایج به این صورت بود: نمایش یک دهم نتایج بسیار شبیه به تنایج بدون در قید زمان بود. و با افزایش به نیم ثانیه تغییراتی دیده نشد.