مشکلات رایج شیائومی ردمی 8 و راه حل آ‌ن‌ها

ردمی، زیر مجموعه شرکت شیائومی در سال 2019 گوشی‌های مقرون به صرفه عالی را تولید کرد. یکی از بهترین دستگاه‌ها در بخش گوشی‌های ارزان قیمت این شرکت ردمی 8 (همراه با ردمی 8A) می‌باشد. اما با توجه به اینکه هیچ محصولی بی‌عیب و نقص نیست، در این مقاله قصد داریم تا رایج‌ترین مشکلات ردمی 8 را به همراه راه حل‌ آن‌ها با شما همراهان دیجی رو به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

توجه: مشکلات ذکر شده در این مقاله مواردی هستند که به طور جداگانه گزارش شده‌اند و این بدین معنا نیست که با خرید ردمی 8 با تمام این مشکلات رو به رو خواهید شد. پس اگر قصد خرید ردمی 8 را دارید، بر طبق موارد مطرح شده در این مقاله تصمیم نگیرید.

موارد مطرح شده در این مقاله:

  1. گاهی گوشی هنگ می‌کند.
  2. قسمت ویدیو در اسنپ‌چت یا اینستاگرام کار نمی‌کند.
  3. وای‌فای گوشی کند است.
  4. قابلیت شارژ سریع کار نمی‌کند.
  5. نرم‌افزارهای شیائومی حذف شده‌اند.
  6. فونت گوشی تغییر نمی‌کند.
  7. گوشی بیش از حد داغ می‌شود.
  8. برنامه‌ها به شکل ناگهانی بسته می‌شوند.
  9. مخاطبین و تاریخچه تماس همگام سازی نمی‌شوند.
  10. گوشی مشکل لمس خود به خودی (Ghost touch) دارد.
  11. گوشی خود به خود ری‌استارت می‌شود.
  12. باتری به سرعت تخلیه می‌شود.
  13. آموزش استفاده از جی‌کم بر روی ردمی 8
  14. قابلیت ضبط تماس بر روی گوشی وجود ندارد.
  15. هنگام قفل کردن گوشی صداهای متعددی شنیده می‌شود.
  16. اعلانات در صفحه قفل مشاهده نمی‌شوند.
  17. تصویر صفحه قفل تغییر نمی‌کند.
  18. ژیروسکوپ گوشی مشکل دارد.
  19. مراحل عیب یابی در ردمی 8

1- گاهی گوشی هنگ می‌کند

باید گفت که غیر منطقی است اگر انتظار داشته باشیم دستگاهی در این بازه قیمت بتواند کارهای سنگینی انجام دهد. ردمی 8 یک گوشی ارزان قیمت است اما با این حال به خوبی می‌تواند از پس نیازهای روزانه افراد بر آید و بازی‌های ساده را اجرا کند. اما اعمال فشار زیاد به پردازنده گوشی باعث می‌شود تا دستگاه لگ پیدا کرده یا هنگ کند. وبگردی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی حتی در مدل سه گیگابایت رم ردمی 8 نیز نباید مشکلی ایجاد کند. اما با توجه به موارد ذکر شده اگر شاهد کندی و لگ در گوشی خود هستید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در بخش تنظیمات به قسمت به‌روزرسانی‌ها رفته و مطمئن شوید که نرم افزار گوشی شما کاملاً به روز باشد.
  • در بخش تنظیمات به قسمت About phone بروید و سپس 7 بار بر روی شماره ساخت (Build number) لمس کنید تا گزینه‌های برنامه نویس برای شما فعال شود. سپس در قسمت تنظیمات بیشتر (Additional Settings) بر روی گزینه‌های برنامه نویس کلیک کنید و در پایین صفحه بهینه‌سازی MIUI یا MIUI Optimization را غیرفعال کنید.
  • در بخش گزینه‌های برنامه نویس، انیمیشن را نیز به جای 1 بر روی 0.5 قرار دهید.

2- قسمت ویدیو در اسنپ‌چت یا اینستاگرام کار نمی‌کند

احتمالاً بیشترین مشکل گزارش شده در انجمن‌های مختلف در رابطه با ردمی 8 کار نکردن بخش ویدیو در اینستاگرام یا اسنپ‌چت است و به دلایلی ضبط ویدیو یا تماس ویدیویی در برخی از برنامه‌های شخص ثالث کارایی ندارد. هر چند این مشکل در مورد برنامه‌های مختلفی گزارش شده اما بیشتر کاربران از وجود این مشکل در اسنپ‌چت و اینستاگرام شکایت داشته‌اند. در ادامه راه‌حل هایی برای رفع این مشکل ارائه شده است اما تا زمانی که خود شرکت راه حل قطعی ارائه نکند نمی‌توان در مورد بهبود حتمی این مشکل صحبت کرد.

برای رفع مشکلات بخش ویدیو در ردمی 8 چه کاری باید انجام داد:

  • در بخش تنظیمات به قسمت مدیریت برنامه‌ها بروید و داده‌ها و حافظه پنهان اینستاگرام یا اسنپ‌چت را پاک کنید.
  • در قسمت برنامه‌ها مطمئن شوید که برنامه مد نظرتان تمامی مجوزها را داشته باشد.
  • برنامه را حذف و دوباره نصب کنید یا یک نسخه قدیمی‌تر از برنامه مورد نظر را نصب کنید.

3- وای‌فای گوشی کند است

مشکل بزرگ دیگری که کاربران را اذیت می‌کند، مشکل سرعت وای‌فای است. در بسیاری از گزارش‌ها اعلام شده هنگامی که بلوتوث فعال است، سرعت وای‌فای کاهش می‌یابد. بعضی راه‌حل‌ها نیز تنها از طریق روت کردن گوشی در دسترس هستند اما اگر دانش کافی در این زمینه ندارید استفاده از آن‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم. همچنین، گفتن این نکته ضروری است که این گوشی از فرکانس بی‌سیم 5 گیگاهرتزی پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین شما باید به فرکانس بی‌سیم 2.4 گیگاهرتز اکتفا کنید. بهترین راه حل این مشکل (علاوه بر غیرفعال کردن بلوتوث هنگام استفاده از وای‌فای) دنبال کردن این مراحل است:

  • حالت هواپیما را روشن و خاموش کنید.
  • گوشی و مودم خود را ری‌استارت کنید.
  • تنظیمات شبکه را در گوشی خود ریست کنید.

4- قابلیت شارژ سریع کار نمی‌کند

گوشی ردمی 8 به طور رسمی از شارژ سریع 18 وات پشتیبانی می‌کند اما شارژر داخل جعبه آن 10 وات است. بنابراین اگر تصمیم داشته دارید که روند شارژ را سرعت ببخشید باید یک شارژر 18 وات خریداری کنید. با این حال برخی از کاربران گزارش داده‌اند که شارژ سریع در گوشی‌ آن‌ها کار نمی‌کند. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید استفاده از یک شارژر استاندارد و مناسب است. برای شارژ سریع دستگاه باید شارژر شما 9 ولت و 2 آمپر باشد. علاوه بر این حتماً گوشی خود را به‌روز نگه دارید زیرا به‌روزرسانی‌ها مشکلات متعددی را رفع می‌کنند.

5- نرم‌افزارهای شیائومی حذف شده‌اند

رام‌ جهانی رابط کاربری MIUI با نرم‌افزارهای شماره‌گیر، مخاطبین و پیام‌رسان شیائومی همراه نیست. این نرم‌افزارها به دلیل حفظ حریم خصوصی با برنامه‌های مشابه از شرکت گوگل جایگزین شده‌اند. این مورد برای برخی کاربران که مخاطبین، تاریخچه تماس و پیام‌های خود را در فضای ابری شیائومی پشتیبان‌گیری کرده‌اند، مشکل ساز است. خوشبختانه به راحتی می‌توانید برنامه‌های شیائومی را دانلود کرده و به جای نرم‌افزارهای گوگل از آن‌ها استفاده کنید. برای نصب برنامه‌های حذف شده شیائومی در ردمی 8 این مراحل را دنبال کنید:

  • به وسیله مرورگر خود به وب‌سایت APK Mirror بروید. شما می‌توانید نرم‌افزار پیام‌رسان و نرم‌افزار مخاطبین و شماره‌گیر شیائومی را در این وب‌سایت بیابید.
  • پس از دانلود اگر با درخواست مجوز نصب نرم‌افزار از منابع شخص ثالث رو‌به‌رو شدید، این مورد را تایید کنید.

6- فونت گوشی تغییر نمی‌کند

به دلیل محدودیت‌های منطقه‌ای در برخی مناطق جهان گوشی‌های شیائومی از تمام ویژگی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال قفل گشایی به وسیله تشخیص چهره در همه مناطق در دسترس نیست. در مورد تم‌ها نیز به همین شکل است و در برخی مناطق دسترسی کاملی به این بخش نخواهید داشت. بنابراین برای دور زدن این محدودیت‌ها فقط باید منطقه جغرافیایی خود را در گوشی تغییر دهید. با این کار می‌توانید به قابلیت‌های بیشتری دست پیدا کرده و فونت گوشی را نیز تغییر دهید. برای تغییر منطقه در ردمی 8 خود این مراحل را دنبال کنید:

  • به بخش تنطیمات رفته و سپس بر روی تنظیمات بیشتر (Additional settings) کلیک کنید.
  • سپس بر روی منطقه (Region) لمس کنید و کشور مد نظر خود را انتخاب کنید.

فونت گوشی تغییر نمی‌کند

7- گوشی بیش از حد داغ می‌شود

برخی از کاربران مشکل گرمای بیش از حد را در ردمی 8 به خصوص زمانی که گوشی در شارژ است گزارش داده‌اند. تشخیص دقیق میزان گرمای گوشی به وسیله حس لامسه راحت نیست. همچنین مهم است که بدانید در صورت رسیدن گوشی به دمای بحرانی، گوشی به طور خودکار خاموش خواهد شد تا از آسیب سخت افزاری جلوگیری کند. در حال حاضر برای جلوگیری از گرمای بیش از حد گوشی موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • از قاب محافظ استفاده نکنید.
  • از گوشی خود در هنگام شارژ شدن استفاده نکنید.
  • هنگام شارژ گوشی خود را بر روی حالت هواپیما بگذارید.

8- برنامه‌ها به شکل ناگهانی بسته می‌شوند

در ابتدا می‌‌توانید گوشی خود را به حالت ایمن (Safe Mode) برده و این مشکل را بررسی کنید. پاک کردن حافظه نهان و داده‌های برنامه‌هایی که بسته می‌شوند نیز می‌تواند کارساز باشد. در آخر شاید بخواهید تا گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید. البته قبل از این کار فراموش نکنید که از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

9- مخاطبین و تاریخچه تماس همگام سازی نمی‌شوند

این مسئله نیز مربوط به عدم نصب بودن برنامه‌های شیائومی مانند مخاطبین، پیام‌رسان و شماره‌گیر است. بدون این نرم‌افزارها قادر نخواهید بود که مخاطبین، تاریخچه تماس یا پیام‌های خود را همگام سازی کنید. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، فایل نصبی برنامه‌های گفته شده را نصب کرده و همگام سازی را انجام دهید.

مخاطبین و تاریخچه تماس همگام سازی نمی‌شوند

10- گوشی مشکل لمس خود به خودی (Ghost touch) دارد

لمس خود به خودی یکی از بدترین مشکلاتی است که در یک گوشی هوشمند می‌توان تجربه کرد. خوشبختانه بر اساس برخی گزارش‌ها مشخص شده که تنها در تعداد معدودی از گوشی‌های ردمی 8 شاهد این مشکل هستیم و یک مسئله عمومی نیست. این مورد یک مشکل نرم‌افزاری است و می‌توان با یک به‌روزرسانی ساده آن را برطرف کرد. اگر مطمئن هستید که گوشی شما نقص سخت ‌افزاری در صفحه نمایش ندارد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قابلیت “دو بار ضربه بر روی صفحه برای آغاز به کار” را غیرفعال کنید.
  • محافظ صفحه نمایش را جدا کنید.
  • صفحه نمایش را با یک پارچه نمناک پاک کنید.
  • گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید.

11- گوشی خود به خود ری‌استارت می‌شود

برخی از کاربران گزارش داده‌اند که گوشی ردمی 8 آن‌ها خود به خود ری‌استارت می‌شود. باید بدانید که در اکثر مواقع این مشکل به دلیل ایراد سخت افزاری رخ می‌دهد، با این حال گوشی خود را به حالت ایمن ببرید (برای راهنمایی در این زمینه به بخش آخر مقاله مراجعه کنید) و اگر در آن حالت شاهد این اتفاق نبودید گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید. اگر این مورد باعث رفع مشکل گوشی شما نشد، حتماً گوشی خود را به نمایندگی‌های مجاز نشان دهید.

12- باتری به سرعت تخلیه می‌شود

ردمی 8 از یک باتری بسیار بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی برخوردار است و به خوبی تا دو روز می‌تواند شارژدهی داشته باشد. در حقیقت باتری بزرگ این گوشی به همراه صفحه نمایش و پردازنده معمولی، این حد از شارژدهی را برای ردمی 8 به ارمغان آورده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد که برخی به‌روزرسانی‌ها باعث کاهش قابل توجه عمر باتری برای بسیاری از کاربران شده‌اند. انتظار ما این است که به‌روزرسانی‌های آینده این مشکل را برطرف کرده و عملکرد باتری را بهینه کنند. تا زمان انتشار به‌روزرسانی برای رفع این مشکل، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روشنایی را به صورت دستی تنظیم کنید و حالت اتوماتیک را غیرفعال کنید.
  • به بخش گزینه‌های برنامه نویس رفته و Mobile Data always on را غیرفعال کنید.
  • وای‌فای و داده‌ها را در طول شب خاموش کنید.
  • از نرم‌افزار Greenify یا دیگر نرم‌افزارها برای جلوگیری یا محدود کردن فعالیت‌های پس زمینه گوشی خود استفاده کنید.
  • گوشی خود را به آخرین نسخه نرم‌افزاری به‌روزرسانی کرده و توسط بازگردانی به تنظیمات کارخانه گوشی خود را فرمت کنید.

باتری به سرعت تخلیه می‌شود

13- آموزش استفاده از جی‌کم بر روی ردمی 8

شیائومی و شرکت‌های تابع آن مانند ردمی و پوکو گوشی‌های بسیار خوبی را با قیمت منصفانه وارد بازار می‌کنند اما همچنان در زمینه بهینه سازی بخش دوربین و پردازش تصویر نیازمند تلاش بیشتری هستند. با این حال با استفاده از جی‌کم می‌توانید این مورد را رفع کنید. به وسیله نرم‌افزار دوربین گوگل و تکنیک‌های پیشرفته پردازش تصویر آن، کیفیت عکس‌برداری در تمام گوشی‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم از نرم‌افزار جی‌کم در گوشی خود استفاده کنید. برای دانلود و نصب جی‌کم در ردمی 8 مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در نرم‌افزار کروم گوشی خود به این وب‌سایت مراجعه کنید و یکی از نسخه‌ها را با کلیک بر روی آن دانلود کنید یا می‌توانید به عنوان راه حل جایگزین به این قسمت رفته و مراحل را دنبال کنید.
  • شما همچنین می‌توانید فایل Config این نرم‌افزار را نیز از این لینک دانلود کنید.
  • پس از دانلود نرم‌افزار را نصب کنید، فایل Config را در پوشه جی‌کم قرار داده و از آن لذت ببرید.

14- قابلیت ضبط تماس بر روی گوشی وجود ندارد

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مهاجرت از نرم‌افزارهای شیائومی به نرم‌افزارهای گوگل در رام گلوبال مشکلاتی را برای برخی کاربران به دنبال داشته است. یکی از دلایل این است که نرم‌افزار شماره‌گیر شیائومی قابلیت ضبط تماس را دارد، اما در نرم‌افزار گوگل شاهد این قابلیت نیستیم. همان‌طور که قبلاً اشاره شد فایل نصبی شماره‌گیر شیائومی را دانلود و نصب کنید و آن را به عنوان نرم‌افزار پیش فرض قرار دهید. از این پس می‌توانید به راحتی تماس‌ها را ضبط کنید.

15- هنگام قفل کردن گوشی صداهای متعددی شنیده می‌شود

اگر در هنگام قفل کردن گوشی تکرار صدا را شاهد هستید باید منتظر عرضه به‌روزرسانی از سمت شیائومی باشید تا این مورد را رفع کند. با این حال در تنظیمات گوشی گزینه‌ای برای تعیین صدای قفل وجود دارد که می‌توانید آن را غیرفعال کنید تا هیچگونه صدایی در هنگام قفل کردن گوشی پخش نشود. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به بخش تنظیمات و قسمت Sound & vibration بروید.
  • به پایین صفحه بروید و بر روی Additional settings ضربه بزنید.
  • حال صدای قفل صفحه نمایش (Screen locking sounds) را غیرفعال کنید.

16- اعلانات در صفحه قفل مشاهده نمی‌شوند

برخی کاربران نیز با مشکل عدم مشاهده اعلان‌ها در صفحه نمایش رو‌به‌رو شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها حتی پس از فعال کردن نمایش همیشگی اعلان‌ها در صفحه قفل نیز این مشکل پابرجا می‌ماند. پیشنهاد ما این است که علاوه بر تنظیمات کلی، هر برنامه را نیز به طور جداگانه بررسی کنید. برای اطمینان از نمایش اعلان‌ها در صفحه قفل این مراحل را دنبال کنید:

  • در بخش تنظیمات به قسمت اعلانات بروید.
  • بر روی اعلانات صفحه قفل (Lock screen notifications) بزنید.
  • Format را انتخاب و Show notification content را لمس کنید.
  • مطابق با لیستی که مشاهده می‌کنید، مطمئن شوید که همه نرم‌افزارها این دسترسی را دارند.
  • پس از آن به قسمت‌ برنامه‌ها بروید و هر برنامه را به طور جداگانه بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که در بخش نمایش اعلانات در صفحه قفل، نرم افزار مربوطه مجوز دسترسی را داشته باشد.

17- تصویر صفحه قفل تغییر نمی‌کند

MIUI محدودیت‌های خاصی در زمینه تصاویر زمینه و نرم‌افزارهای شخص ثالث دارد. امن‌ترین راه برای تغییر تصویر صفحه قفل در MIUI 10 یا MIUI 11، رفتن به قسمت تصاویر زمینه در بخش تنظیمات است. در آن قسمت می‌توانید به راحتی تصویر زمینه دلخواه خود را انتخاب کنید.

18- ژیروسکوپ گوشی مشکل دارد

چنین مشکلی بسیار نادر است اما تولید انبوه دستگاه‌ها گاهی موجب چنین نقص‌هایی می‌شود. تنها کاری که می‌توانید قبل از تعویض گوشی خود انجام دهید، آزمایش آن با منوی CIT است. این مشکل ممکن است به خاطر نصب یک برنامه شخص ثالث باشد که از ژیروسکوپ استفاده می‌کند. مراحل زیر را دنبال کرده و ژیروسکوپ گوشی را به وسیله CIT در ردمی 8 بررسی کنید.

  • به قسمت About Phone در بخش تنظیمات بروید.
  • تمام مشخصات (All specs) را باز کنید و پس از آن سه بار بر روی Kernel version ضربه بزنید تا منوی CIT باز شود.
  • به پایین صفحه رفته و ژیروسکوپ (Gyroscope) را باز کنید.
  • در این قسمت شما می‌توانید طبق علائم موجود ژیروسکوپ گوشی خود را چک کنید.

مراحل عیب یابی در ردمی 8

19- مراحل عیب یابی در ردمی 8

برای باز کردن گزینه‌های برنامه نویس باید را مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در بخش تنظیمات به قسمت About phone بروید.
  • سپس 7 بار بر روی شماره ساخت (Build number) کلیک کنید تا گزینه‌های برنامه نویس برای شما فعال شود.
  • پس از آن در قسمت تنظیمات بیشتر (Additional Settings) می‌توانید گزینه‌های برنامه نویس را بیابید.

برای بردن گوشی خود به حالت ایمن (Safe Mode) مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی خود را خاموش کنید.
  • دکمه قفل را فشار داده و نگه دارید و هنگامی که لوگوی شیائومی پدیدار شد، دکمه قفل را رها کرده و دکمه کم کردن صدا را فشار داده و نگه دارید.
  • برای خارج شدن از حالت ایمن تنها کافی است تا گوشی خود را یکبار به صورت عادی ری‌استارت کنید.

برای حذف کامل حافظه نهان گوشی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی خود را خاموش کنید.
  • تا زمان پدیدار شدن لوگوی شیائومی دکمه‌های قفل و زیاد کردن صدا را با هم فشار داده و نگه دارید. پس از پدیدار شدن لوگو دکمه قفل را رها کنید اما همچنان کلید افزایش صدا را نگه دارید.
  • هنگامی که به حالت بازیابی رفتید، با استفاده از کلیدهای کم یا زیاد کردن صدا به گزینه Wipe Cache Partition بروید و با استفاده از کلید قفل آن را انتخاب کنید و منتظر شوید تا کار به پایان برسد.

در آخر طریقه بازنشانی به تنظیمات کارخانه را نیز به شما آموزش می‌دهیم:

  • از تمام اطلاعات خود بر روی گوگل درایو یا سیستم خود پشتیبان بگیرید.
  • به قسمت About Phone رفته و بر روی Backup & reset بزنید.
  • سپس Erase all data (factory reset) را انتخاب کنید.
  • در نهایت بر روی Erase all data بزنید و آن را تایید کنید.
آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع mobileinternist
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین‌ها
جدیدترین‌ها محبوب‌ترین‌ها
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها
سوین
7 ساعت قبل

من ردمی ۸خریدم ولی از جمیل پشتیبانی نمیکند که مخاطبینم بالا بیاد