در سالهای اخیر شیائومی سعی کرده تا محصولات با کیفیت و خوش قیمتی را به بازار عرضه کند و در این راه نیز بسیار موفق بوده است. 8 ماه بعد از عرضه سری موفق ردمی نوت 7، این شرکت چینی نسل جدید گوشیهای سری ردمی خود را با نام ردمی نوت 8 (همراه با ردمی نوت 8 پرو و ردمی نوت 8 تی) به بازار عرضه کرد. طبق بررسیها سری ردمی نوت 8 نسبت به قیمتشان گوشیهای بسیار مناسب و با کیفیتی هستند و با داشتن دوربین پشتی چهارتایی و پردازنده قدرتمند افراد بسیاری را به سمت این برند کشیدهاند. در این مقاله سعی داریم تا لیست کاملی از مشکلات رایج ردمی نوت 8 را به همراه راه حلهای کاربردی با شما عزیزان در میان بگذاریم.
توجه: مشکلات ذکر شده در این مقاله مواردی هستند که به طور جداگانه گزارش شدهاند و این یعنی قرار نیست که با خرید این گوشی با همه این مشکلات روبهرو شوید. پس اگر قصد خرید ردمی نوت 8 را دارید، بر طبق موارد مطرح شده در این مقاله تصمیم نگیرید زیرا این مشکلات به ندرت در بین کاربران این گوشی (همانند بسیاری دیگر از گوشیها) اتفاق افتاده است.
موارد مطرح شده در این مقاله:
- تاخیر در پاسخدهی به فرمانهای لمسی
- شارژدهی نامناسب باتری
- عدم فعال شدن سیم کارت
- آیکونها در بخش اعلانات دیده نمیشوند
- بلندی کم صدا در هدفونها
- عدم کارکرد صحیح دستیار صوتی گوگل
- گزینه ضبط تماس وجود ندارد
- تاخیر در صفحه قفل
- کار نکردن نرمافزار GCAM
- نحوه پاکسازی کش یا بازگشت به حالت کارخانه در ردمی نوت 8
تاخیر در پاسخدهی به فرمانهای لمسی
برخی از کاربران گزارش دادهاند كه صفحه نمایش ردمی نوت 8 اندکی دیر عمل میکند؛ موردی که پس از بررسیها مشخص شد که یک ایراد نرم افزاری در رام گلوبال است و در آپدیتهای آینده رفع خواهد شد. با این وجود اگر چنین مشکلی را در گوشی خود شاهد هستید، دستورالعملهای زیر را دنبال کنید:
- به بخش تنظیمات بروید و پس از آن در قسمت بهروزرسانیها اگر بهروزرسانی جدیدی برای گوشی شما آمده آن را دانلود و نصب کنید.
- در بخش تنظیمات به قسمت About phone بروید و سپس 7 بار بر روی شماره ساخت (Build number) کلیک کنید تا گزینههای برنامه نویس برای شما فعال شود. سپس در قسمت تنظیمات بیشتر (Additional Settings) بر روی گزینههای برنامه نویس کلیک کنید و در پایین صفحه بهینهسازی MIUI یا MIUI Optimization را غیرفعال کنید.
- در بخش گزینههای برنامهنویس، انیمیشن را نیز به جای 1 بر روی 0.5 قرار دهید.
شارژدهی نامناسب باتری
اگرچه باتری 4000 میلی آمپر ساعتی به اندازه کافی بزرگ است تا مشکلی از لحاظ شارژدهی در ردمی نوت 8 نداشته باشید، اما برخی در رابطه با میزان شارژدهی این گوشی ناراضیاند و مشکل تخلیه سریع باتری را دارند. مواردی وجود دارند که ممکن است عمر باتری را تحت تأثیر قرار دهند، اما وقتی صحبت از دستگاههای مجهز به MIUI است اولین مظنون ما عدم بهینهسازی رام میباشد.
بهروزرسانیهای جدید معمولاً مشکل تخلیه سریع باتری را حل کردهاند، بنابراین اول از همه مطمئن شوید که ردمی نوت 8 شما آخرین به روزسانیهای نرم افزاری را دریافت کرده است. پس از آن می توانید نکات زیر را برای کاهش قابل توجه تخلیه باتری در گوشی خود بررسی کنید:
- وایفای و دادهها را در طول شب خاموش کنید.
- قابلیت بازگشایی قفل به وسیله چهره را خاموش کنید.
- نرم افزارهایی که اصلا استفاده نمیکنید یا به ندرت به سراغشان میروید را حذف یا غیر فعال کنید.
- روشنایی را به صورت دستی تنظیم کنید و حالت اتوماتیک را غیرفعال کنید.
عدم فعال شدن سیم کارت
گزارشهایی درباره عدم کارکرد صحیح سیم کارت در ردمی نوت 8 گزارش شده است و به نظر میرسد که برای برخی از کاربران اروپایی و آسیایی سیم کارت در این گوشی فعال نمیشود. در حال حاضر اولین قدم لازم این است که چک کنید آیا گوشی شما از رام گلوبال با رابط کاربری MIUI برخوردار است یا خیر؛ زیرا در این رام تمامی باندهای مخابراتی در دسترس هستند.
در صورت تأیید این مورد سعی کنید سیم کارت را در آورده و پس از چک کردن نحوه صحیح قراردهی دوباره وارد گوشی کنید و دستگاه خود را دوباره راه اندازی کنید. اگر مشکل همچنان پا برجا بود، سیستم عامل را بهروز کنید یا دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید. احتمال بسیار پایینی نیز در رابطه با نقض فنی در هنگام ساخت وجود دارد، بنابراین میتوانید گوشی خود را به نمایندگیهای معتبر نشان دهید.
نکته: در کشور ما بحث رجیستر شدن صحیح گوشی هم در کارکرد سیم کارت مؤثر است و باید از قانونی بودن و انتقال مالکیت گوشی هوشمندی که خریداری میکنید، اطمینان حاصل کنید.
آیکونها در بخش اعلانات دیده نمیشوند
عدم نمایش صحیح اعلانها احتمالاً شایعترین مشکل بین کاربران رابط کاربری MIUI است. این ایده که شخصی در بخش توسعه نرم افزاری کمپانی شیائومی تصمیم گرفته باشد تا آیکونها پس از دقایقی از نوار اعلانات پاک شوند اصلا ایده عاقلانهای نیست. خوشبختانه چه گوشی شما بر پایه اندروید 10 باشد و چه اندروید 9، هیچ نگرانی در رابطه با بهروزرسانیهای شیائومی نخواهید داشت، زیرا این روزها شیائومی در بهروزرسانیها و حل مشکلات نرم افزاری جزو بهترینها است.
مشکلات موجود در بخش اعلانات به طور کامل در MIUI 11 حل شده است اما اگر همچنان با این مشکل رو به رو هستید، به روش زیر میتوانید به راحتی این مشکل را حل کنید.
- در بخش Settings به قسمت Display بروید.
- پس از آن بر روی Notch & status bar کلیک کنید.
- در تب Status bar، گزینه Show icons for incoming notifications را فعال کنید.
بلندی کم صدا در هدفونها
این مورد نیز یک اتفاق شایع به خصوص در رابطه با هدفونهای بیسیم (بلوتوثی) است. کاربران گزارش دادهاند که حتی در بالاترین تنظیمات صدا، صدای بلندی از طریق هدفونها به گوش نمیرسد. حال به نظر میرسد راه حلی برای این موضوع وجود دارد. کاری که باید انجام دهید این است که گزینه Disable absolute volume در بخش گزینههای برنامه نویس را فعال کنید. راه حل دیگر برای افزایش صدا استفاده از ماژولهای Magisk است که نیازمند روت میباشند و در صورتی که با مبحث روت آشنا نیستید، این راه حل را پیشنهاد نمیکنیم.
عدم کارکرد صحیح دستیار صوتی گوگل
یکی دیگر از مشکلات بسیار متداول گزارش شده در انجمن های مختلف مربوط به دستیار صوتی گوگل است که در ردمی نوت 8 به خوبی کار نمیکند. به نظر میرسد این مشکل را در MIUI 10 و MIUI 11 شاهد هستیم و هیچ پاسخ رسمی توسط شیائومی در این رابطه ارائه نشده است. نکاتی وجود دارند که با اعمال آنها میتوانید این مشکل را بر طرف کنید اما همانطور که اشاره کردیم این مورد یک مشکل کلی است و تا زمانی که شیائومی راه حلی در این باره ارائه نکند، نمیتوان از برطرف شدن کامل آن اطمینان پیدا کرد.
مراحل زیر را برای حل این مشکل دنبال کنید:
- به قسمت برنامهها در بخش تنظیمات بروید و برنامه گوگل را یافته و سپس حافظه پنهان و دادهها را پاک کنید.
- بهروزسانی برنامه گوگل را حذف و گوشی خود را ریبوت کنید.
- دوباره به بخش تنظیمات و قسمت برنامهها بروید. پس از آن بر روی سه نقطه بالای صفحه بزنید و Default apps را باز کنید. از آن قسمت بر روی Assist & voice input بزنید و گوگل را به عنوان برنامه کمکی انتخاب کنید.
- حال صداهای آموزش داده شده را حذف کنید و دوباره مراحل آموزش را تکرار کنید.
گزینه ضبط تماس وجود ندارد
این مورد باگ نرم افزاری نیست و در حقیقت با توجه به قوانینی که در مناطق مختلف وجود دارد و مطابق با مقررات حفظ حریم خصوصی گوگل (آنها مبلغ سنگینی را برای پرونده نقض حریم خصوصی پرداخت کردهاند)، گزینه ضبط تماس در گوشیهای شیائومی در اروپا و برخی مناطق دیگر در دسترس نیست. بنابراین اگر به طور جدی به دنبال این قابلیت در گوشی خود هستید، باید با استفاده از بوت لودر قفل گوشی خود را باز کنید و رام رسمی یکی از مناطق پشتیبانی شده را بر روی گوشی خود نصب کنید.
تأخیر در صفحه قفل
طبق گفته برخی کاربران گاهی اوقات بعد از باز کردن قفل گوشی با تاخیری حدود 4 ثانیه برای گذر از صفحه قفل مواجه میشوند. در حال حاضر راه حلهای زیادی برای این موضوع وجود ندارد اما میتوانید پس از غیر فعال کردن قابلیتهای دو بار ضربه بر روی صفحه نمایش برای آغاز به کار و دو بار فشار دادن کلید پاور برای روشن کردن چراغ گوشی، دوباره این مورد را امتحان کنید و ببینید آیا همچنان مشکل وجود دارد یا خیر. از طرف دیگر مطمئن شوید که آخرین بهروزرسانیها را دریافت کرده باشید و همچنین ذکر یک نکته ضروری است که پس از دریافت بهروزرسانیهای بزرگ مانند ارتقاء سیستم عامل از اندروید 9 به 10 در صورت امکان گوشی خود را با استفاده از بازنشانی به تنظیمات کارخانه فرمت کنید تا پس از بالا آمدن بهینهترین حالت نرم افزاری را در اختیار داشته باشید.
کار نکردن نرمافزار GCAM
یکی از بهترین ویژگیهای ردمی نوت 8 این است که از برنامه دوربین گوگل بدون اینکه نیاز به روت باشد پشتیبانی میکند. اگر چه ممکن است که قادر نباشید تا از تمامی امکانات این نرم افزار استفاده کنید اما حالت تصویر برداری عریض و حالت شب بسیار بهتر از نرم افزار دوربین خود گوشی عمل میکنند. با این حال از آنجا که ردمی نوت 8 جو دستگاههای تازه عرضه شده به بازار است و بسیاری از کاربران در مورد عدم کارکرد GCAM در گوشی خودشان سخن میگویند، توصیه میکنیم که این نرم افزار را از منابع معتبر دانلود کنید. فقط مطمئن شوید که قبل از اجرای برنامه برای اولین بار، حافظه پنهان و دادههای برنامه را پاک کنید.
نحوه پاکسازی حافظه پنهان یا بازگشت به حالت کارخانه در ردمی نوت 8
در آخر دو روش مهم و اساسی را به شما آموزش میدهیم که در صورت ایجاد مشکل در بخشهای مختلف گوشی بتوانید دوباره تلفن همراهتان را به حالت اول بازگردانید. در این قسمت در مورد نحوه پاک کردن حافظه پنهان در ردمی نوت 8 و حل برخی موارد صحبت شده است:
- گوشی خود را خاموش کنید.
- دکمه قفل و زیاد کردن صدا را نگه دارید تا صفحه شروع شیائومی پدیدار شود و پس از آن دکمه قفل را رها کنید اما همچنان کلید افزایش صدا را نگه دارید.
- هنگامی که به حالت بازیابی رفتید، با استفاده از کلیدهای کم یا زیاد کردن صدا به گزینه Wipe Cache Partition بروید و با استفاده از کلید قفل آن را انتخاب کنید و منتظر شوید تا کار به پایان برسد.
در ادامه طریقه بازنشانی به تنظیمات کارخانه را نیز به شما آموزش میدهیم.
- از تمام اطلاعات خود بر روی گوگل درایو یا سیستم خود پشتیبان بگیرید.
- به قسمت About Phone رفته و بر روی Backup & reset بزنید.
- سپس Erase all data (factory reset) را انتخاب کنید.
- در نهایت بر روی Erase all data بزنید و آن را تایید کنید.
در انتها امیدواریم نکات مطرح شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات و تجربیات خود را حتماً در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.




