به نظر میرسد پیشتازی تولید کنندگان گوشیهای هوشمند چینی در بهکارگیری باتریهای سیلیکون-کربن (Si-C) فشار قابل توجهی بر غولهای جهانی مانند سامسونگ و اپل برای نوآوری بیشتر وارد کرده است. این رقابت تنگاتنگ در عرصه فناوری باتری، میتواند تحولات بزرگی را در صنعت گوشیهای هوشمند رقم بزند.
همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، برندهای چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو، پیش از این دستگاههای خود را به باتریهایی با ظرفیت بیش از 6000 میلی آمپر ساعت مجهز کردهاند. این در حالی است که سامسونگ و اپل، حتی برای مدلهای پرچمدار خود مانند گلکسی S24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس، همچنان به محدودیت ظرفیت حدود 5000 میلی آمپر ساعت پایبند ماندهاند. این اختلاف ظرفیت، به خصوص برای کاربرانی که عمر باتری طولانیتر را در اولویت قرار میدهند، محسوس است.
با این حال، شایعات و گزارشهای جدید حاکی از آن است که هر دو شرکت بزرگ فناوری، یعنی سامسونگ و اپل، اکنون به طور جدی در تلاش برای غلبه بر این محدودیت و توسعه فناوری باتری سیلیکون-کربن هستند. این اقدام میتواند پاسخی به رقابت فزاینده با برندهای چینی و همچنین تقاضای روزافزون کاربران برای عمر باتری بیشتر باشد.
گزارشی از منبع خبری yeux1122 در پلتفرم وبلاگنویسی کرهای Naver ادعا میکند که سامسونگ به طور مستقیم در توسعه مواد اولیه باتریهای سیلیکون-کربن سرمایهگذاری و فعالیت میکند. این گزارش نشان میدهد که سامسونگ اهمیت زیادی به این فناوری میدهد و قصد دارد در آیندهای نزدیک از آن در محصولات خود بهره ببرد. با این حال، هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد زمان دقیق ورود این فناوری به دستگاههای تجاری و عرضه آن به بازار وجود ندارد.
در مقابل، به نظر میرسد اپل رویکرد محتاطانهتری را در پیش گرفته است. این رویکرد با سابقه اپل در پذیرش تدریجی و با تأخیر فناوریهای جدید همخوانی دارد. اپل معمولاً قبل از استفاده از یک فناوری جدید، آن را به طور کامل بررسی و آزمایش میکند تا از کیفیت و پایداری آن اطمینان حاصل کند.
چرا باتریهای سیلیکون-کربن (Si-C) اهمیت دارند؟
باتریهای سیلیکون-کربن در مقایسه با باتریهای لیتیوم یونی معمولی، چگالی انرژی بالاتری دارند. این بدان معنی است که میتوان ظرفیت باتری بیشتری را در همان اندازه و حجم فیزیکی باتریهای فعلی جای داد. این ویژگی، مشکل اصلی گوشیهای هوشمند پیشرفته و پریمیوم را که همواره در تلاش برای ایجاد تعادل بین عمر باتری، عملکرد بالا و ادغام ویژگیهای جدید هستند، حل میکند.
دستگاههای پرچمدار مانند آیفون 16 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا، با تعداد زیادی از قطعات و مدارهای الکترونیکی پیچیده پر شدهاند و فضای بسیار محدودی برای باتری باقی میگذارند. مهندسان این شرکتها باید این فضای داخلی محدود را با دقت بسیار زیادی مدیریت کنند تا اطمینان حاصل شود که استفاده از باتریهای بزرگتر، عملکرد کلی دستگاه، مدیریت حرارتی و سایر ویژگیهای ضروری مانند دوربین و سیستم صوتی را به خطر نمیاندازد.
در حالی که باتریهای سیلیکون-کربن راه حل بسیار خوبی برای این مشکل به نظر میرسند، سامسونگ و اپل همچنان ممکن است در مسیر تجاریسازی و آوردن این فناوری به خطوط تولید گوشیهای پرچمدار خود با چالشها و موانعی روبرو شوند. علاوه بر چالشهای مهندسی مربوط به قرار دادن باتریهای بزرگتر در بدنه باریک و ظریف گوشیهای امروزی، هزینه توسعه، تولید انبوه و زنجیره تأمین این نوع باتریها نیز احتمالاً بسیار زیاد خواهد بود.
اگر چه بهینهسازیهای نرمافزاری، استفاده از پردازندههای کممصرف و تکنیکهای مدیریت مصرف انرژی تا حدودی عمر باتری گوشیها را بهبود بخشیدهاند، اما محدودیتهای فناوری لیتیوم یونی فعلی روز به روز آشکارتر میشود. برای شرکتهای بزرگی مانند سامسونگ و اپل، پذیرش و استفاده از باتریهای سیلیکون-کربن به نظر یک گام ضروری و اجتنابناپذیر در آیندهای نزدیک میرسد. با این حال، اینکه این نوآوری دقیقاً چه زمانی به طور گسترده در دسترس کاربران قرار میگیرد، همچنان یک سوال بیپاسخ است و به پیشرفتهای فناوری و تصمیمات تجاری این شرکتها بستگی دارد.