بر اساس گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، زن 49 ساله ای که اوایل سال جاری میلادی در جریان تصادف با خودروی خودران اوبر (Uber) در آریزونا کشته شد، توسط سنسورهای خودرو شناسایی شده بود، اما با توجه به تنظیمات نامناسب نرم افزاری، این خودروی بدون راننده هیچ اقدامی برای جلوگیری از برخورد با وی انجام نداده است.
الین هرزبرگ (Elaine Herzberg) در یکی از شبهای ماه مارس در حالی که سوار بر دوچرخه از یکی از مسیرهای اصلی شهر عبور میکرد، با خودروی خودران اوبر تصاف کرد. این خودرو که یک اپراتور در صندلی جلو آن نشسته بود، در زمان تصادف در حالت خودکار بوده است. دو نفر در مورد این تصادف توضیحاتی ارائه کرده و گفتهاند که نرم افزار خودرو این زن را شناسایی کرده بود، اما مشکل این بود که نرم افزار نتوانسته به موقع تصمیم درستی برای مواجهه با این مانع انسانی اتخاذ کند.
اطلاعاتی که در حال حاضر منتشر شده، حکایت از این دارند که نرم افزار خودرو این توانایی را داشته تا تصمیم بگیرد که مانع پیش رو یک شیء کاذب مانند زباله یا آوار است یا نه. این طور که به نظر می رسد در مورد این زن هم نرم افزار او را به جای عابر پیاده، یک شیء کاذب تشخیص داده است. بنابراین نرم افزار خودرو به اشتباه هرزبرگ را نادیده گرفته و به صورت مناسب و به موقع برای اجتناب از برخورد با وی واکنش نشان نداده است.
اوبر در گزارش خود به مشکل نرم افزاری خودرو نکرده اشارهای نکرده است، اما اعلام کرده که در حال بررسی برنامه نرم افزاری خودروهای خود بوده و در این زمینه با اداره ایمنی حمل و نقل ملی هم همکاری میکند. این شرکت همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که کریستوفر هارت، رئیس سابق NTSB، را برای نظارت بر ایمنی خودروهای خود استخدام کرده است.
سخنگوی شرکت اوبر در این زمینه گفته:
روند تحقیق و بررسی ما همه چیز را از ایمنی سیستم گرفته تا فرآیندهای آموزشی اپراتورها، شامل میشود و ما امیدواریم که به زودی بتوانیم اطلاعات بیشتری را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.
شایان ذکر است که فعلاً برنامه خودروهای خودران اوبر در تمام مراکز آزمایشی این شرکت به حالت تعلیق در آمده است.