روزهای بیپایان کار جادهای و مشکل برد میتواند تمامشده باشد!
چالهچولهها به خاطر تکانهای هنگام رانندگی، استهلاک خودرو و خطرات امنیتی که ایجاد میکنند بهاندازهی کافی بد هستند، اما حتی تعمیر آنها نیز بی مشکل نیست. با در نظر داشتن توانایی شهر برای تقسیم برابر منابع ، شما به راهها و جادههایی مینگرید که میتوانند فقط برای روزها باقی بمانند. بااینوجود محققین آلمانی ممکن است راهحلی داشته باشند که نهتنها باعث میشود جاده خود را تعمیر کند، بلکه قول رفع مشکل برد را به رانندگان خودروهای برقی میدهد. اریک شلانگن از دانشگاه دلفت گفت:
طرحهایی برای آزمایش آسفالت خود تعمیرکننده وجود دارد که در آن رشتههای رسانای فولادی و باکتریها، هر دو مشکل چالههای کوچک در کفپوش و رساندن برق به خودروهای برقی روی آسفالت را حل میکنند. این سیستم خودروی شما را وقتی در چهارراه متوقف هستید شارژ میکند و وقتهایی که منتظرید چراغ سبز شود به شما کمی برد بیشتر میدهد.
چالشهایی متعددی برای عملی کردن این طرح وجود دارد. سیستم تعمیر نیاز به یک ماشین شناساگر دارد که گرمای کافی را در آسفالت و رشتهها برای فعال شدن فرایند تعمیر فراهم کند. و البته لازم است که برق را با سیستم شارژ بدون سیم به خودروها رساند. شلانگن تخمین شده است که:
اگر تجهیزات اضافی را حساب نکنیم، این جاده 25 درصد بیشتر از جادههای معمولی هزینه داشته باشد.
بااینحال بازگشت سرمایه برای زیربنای شهر و رانندگان ارزش هزینهی گزاف اولیه را دارد. پوسیدگی دائمی آسفالت، نگهداری آن را گران و زمانبر میکند، در بعضی موارد حتی باعث میشود شهرها از شروع کار منصرف شوند. اگر بهاندازه کافی رانندگی کرده باشید، بدون شک جادههایی را دیدهاید که به نظر هیچوقت بهخوبی به آنها رسیدگی نمیشود. شلانگن اعتقاد دارد طرح جدید عمر مفید یک جاده را دو برابر میکند و هزینهی نگهداری آن را بهشدت کاهش میدهد که کیفیت راه را حتی در خیابانهای حاشیهای فراموششده بالا ببرد. و اگر تعداد کافی شارژر خودروهای برقی در چراغقرمزها باشد آنها میتوانند نیاز به جایگاههای اختصاصی شارژ را کاهش دهند .
زمان شروع آزمونها قطعی نیست، گرچه آلمانیها در سال 2010 آزمایشهایی درزمینهی آسفالت خود تعمیرکننده انجام دادهاند. بزرگترین چالش میتواند قانع کردن همه برای مشارکت باشد. شهرداریها ممکن است زیر بار از نو ساختن راهها نروند و شرکتهای خودروسازی ممکن به قرار دادن تجهیزات گران جدیدِ شارژ کردن راغب نباشند. این بیشتر مانند چشمانداز شکل و شمایل رانندگی در سالهای آینده است؛ زمانی که تمام قطعات پازل در کنار هم قرار بگیرند.