همواره این تئوری پرطرفدار در مورد شرکت هایی مانند فیسبوک وجود داشته که این شرکت ها با استفاده از میکروفون گوشی های هوشمند از کاربران سوءاستفاده کرده و عملکرد آن ها در فضای مجازی را پیگیری می کنند. در واقع با اینگونه پیگیری رفتار کاربران در فضای مجازی می توان آن ها را بهتر شناخت و بنابراین تبلیغات مناسبی را برای آنان پخش کرد. برای بسیاری از کاربران در سراسر دنیا این اتفاق گاه و بی گاه رخ داده که درست بعد از اینکه با دوست خود در مورد یک محصول و یا مطلبی صحبت کرده اند (حتی به صورت رو در رو و آفلاین)، به صورت کاملاً شگفت انگیزی تبلیغاتی مرتبط با آن محصول و یا مطلب را در اکانت فیسبوک و یا اینستاگرام خود مشاهده نموده اند.
فیسبوک به طور کامل این اتهام را رد کرده است، اما به نظر می رسد حتی اگر هم فیسبوک این کار را انجام ندهد، شرکت های دیگری وجود دارند که می توانند از چنین روش هایی برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند. در گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده، اشاره شده است که صدها اپلیکیشن از نرم افزار شرکتی به نام Alphonso استفاده می کنند، که این نرم افزار نیز به نوبه خود از میکروفون گوشی هوشمند کاربران برای ردیابی عادات تماشای تلویزیون آنان استفاده می کند.
برای کسانی که در این رابطه آشنایی کافی ندارند، باید بگوییم Alphonso نرم افزاری را ارائه می دهد که می تواند برنامه های تلویزیونی را از روی صدای آن ها تشخیص دهد، درست مانند کاری که Shazam در مورد موسیقی انجام می دهد. البته این شرکت ادعا کرده که آن ها به هیچ وجه به مکالمات کاربران گوش نمی دهند، بلکه با بررسی سیگنال های صوتی پخش شده از تلویزیون و مطابقت دادن آن ها با اطلاعات موجود در پایگاه داده خود، سعی می کنند برنامه ای را که کاربر در حال تماشای آن است تشخیص دهند و مسلماً این اطلاعات می تواند به سفارش دهندگان تبلیغات نیز فروخته شود.
در این بین مشکلی که در گزارش نیویورک تایمز بیشتر به آن توجه شده این است که نرم افزار مذکور در برنامه هایی که کمتر انتظار می رود، مانند بازی ها، به کار گرفته می شود که برخی از آن ها مخاطب کودک و کم سن و سال دارند. البته Alphonso می گوید که این شرکت استفاده از نرم افزار خود در برنامه های مختص کودکان را تأیید نمی کند. توجه داشته باشید که این برنامه برای انجام فعالیت خود به صورت مخفی و پنهانی عمل نمی کند و به لطف تدابیری که اپل و گوگل اتخاذ کرده اند، کاربران باید برای دسترسی برنامه ها به برخی از قابلیت های گوشی مانند دوربین، گالری عکس، میکروفون، موقعیت مکانی و غیره، اجازه صریح دهند.
این بدان معنی است که به طور عمده کاربران در هنگام نصب برنامه ها، خود توافق می کنند تا برنامه مورد نظر به میکروفون گوشی آن ها دسترسی داشته باشد. این مورد حتی در قوانین و مقررات استفاده از نرم افزار نیز ذکر شده است، که البته متأسفانه بسیاری از کاربران در هنگام نصب برنامه بدون خواندن این قوانین آن را تأیید می کنند. در گزارش نیویورک تایمز به بیش از 250 بازی در فروشگاه گوگل پلی اشاره شده که از نرم افزار Alphonso استفاده می کنند و برخی از این بازی ها در اپ استور اپل هم دیده می شوند.