مدتهاست که صحبت از گرایش تولید کنندگان بازیها و کنسولها به سمت رایانش ابری به گوش میرسد و حتی گفته میشد نسل نهم کنسولها به صورت ابری خواهد بود که در نهایت چنین اتفاقی نیفتاد. با این حال، سونی همچنان استراتژی کلاد گیمینگ یا پردازش ابری بازیها را پیش میبرد و اهداف جاهطلبانهای در سر دارد. این شرکت ژاپنی در سال 2019 با مایکروسافت وارد یک همکاری استراتژیک شد تا قابلیتهای ابری خود را به کمک سرویس قدرتمند آژور (Azure) ارتقاء دهد. اما نکته جالب و مهمی که اکنون فاش شده این است که با وجود کمک گرفتن از مایکروسافت، هر آنچه سونی قصد دارد در زمینه پردازش ابری بازیها به آن دست پیدا کند، کاملاً در انحصار کنسولهای پلی استیشن باقی خواهد ماند!
جیم رایان، رئیس و مدیرعامل بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، در مصاحبهای که اخیراً با وب سایت Nikkei داشته اظهار کرده كه سونی هنوز در حال همکاری و تبادل ایده با مایکروسافت است و این همکاری “موارد بسیار جالبی” را شامل میشود. البته این همه ماجرا نیست و رایان در ادامه صحبتهای خود اشاره کرده که سرویس ابری سونی فقط برای کاربران پلی استیشن در نظر گرفته شده است:
ما از فناوری رایانش ابری میتوانیم برای توسعه زیرساختهای فنی خود استفاده کنیم، اما تجربه بازیهای ابری که در نهایت ارائه خواهیم کرد، بینظیر و منحصر به پلتفرم پلی استیشن خواهد بود.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فناوری ابری سخت افزار کنسولهای سنتی پلی استیشن را تغییر خواهد داد یا نه، گفت: “در نهایت ممکن است فناوری ابری در شیوه تولید سخت افزار کنسول تغییراتی ایجاد کند. اما من به نسبت سال گذشته، الان به آینده این فناوری خوش بینتر هستم.”
سپس رایان به کنسول پلی استیشن 5 اشاره کرده و گفته که این کنسول هنوز در ابتدای راه است و سونی قبل از هر کاری قصد دارد تا واکنش کاربران را نسبت به این کنسول جدید مشاهده و ارزیابی کند.
پیش از این و به واسطه همکاری سونی و مایکروسافت در زمینه توسعه فناوری ابری، گفته میشد که احتمال دارد در آینده بتوان بازیهای پلی استیشن را بر روی ایکس باکس و بالعکس اجرا کرد. اما با این تفاسیر، رایان آب پاکی را روی دست طرفداران ایکس باکس ریخته و به صورت غیرمستقیم امکان اجرای بازیهای انحصاری پلی استیشن مانند God of War را بر روی کنسولهای مایکروسافت را رد کرده است.