در حالی که بسیاری از ما منتظر خبرهای جدیدی از پلی استیشن 5، فناوریهای صوتی و دوربین هستیم اما انتشار یک کانسپت از خودروی الکتریکی سونی تعجب همگان را برانگیخت.
به نظر میرسد Sony Vision S قصد دارد از قدرت شرکت برای ساخت قطعات خودرو به جای رقابت با تسلا استفاده کند. این خودرو 33 سنسور داخلی و خارجی از جمله سنسورهای تصویر CMOS و سنسورهای مدت پرواز سه بعدی، سنسورهای رادار و التراسونیک و سنسور LiDAR حالت جامد را در خود جا میدهد. سونی این نوع آرایش را Oval Sensing نامیده است.
ویژن اس یک خودروی خودران نیست بلکه سیستم آن به سطح 2 رانندگی خودکار میرسد. از سیستم کروز کنترل پیشرفته برخوردار است و میتواند به صورت خودکار لاین را عوض کرده و خودرو را پارک کند. سونی ادعا میکند که با بهروزرسانیهای نرمافزاری، این خودرو میتواند به سطح رانندگی خودکار 4 و بالاتر برسد. این خودرو برای دستیابی به این هدف به فناوری فایو جی، هوش مصنوعی ابری و سایر فناوریهای نوظهور متکی است. داشبورد نمایشگرهای بسیار عریض به راننده و مسافران این امکان را میدهد تا با یک رابط قابل تنظیم ارتباط برقرار کنند. این خودرو از یادگیری ماشینی برای تطبیق چرخهای خود استفاده میکند و اگر حس کند یکی از مسافران به خواب رفته کارهای هوشمندانهای مانند تنظیم دما را انجام میدهد.
سونی همچنین سیستم پردازش صوتی منعطفی به کار گرفته و ماشین را به یک سیستم صوتی360 Reality Audio مجهز کرده است. هر صندلی دارای بلندگوهای واحد است بنابراین هر مسافر میتواند تجربه صوتی خود را شخصیسازی کند. این وسیله از طریق گوشی قابل کنترل بوده و کارهایی مثل بیرون آوردن خودرو از پارکینگ، تنظیم دمای کابین، تغییر موسیقی و غیره را انجام میدهد.
شرکت سونی چیز زیادی درباره Vision S به عنوان یک خودرو فاش نکرده و اطلاعات فوق بیشتر به فناوری شرکت سونی ربط دارد. با این حال، گفته میشود که این خودرو از دو موتور 268 اسب بخار (200 کیلو وات) بهره میبرد و میتواند مسافت 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را 4.8 ثانیه بهبود ببخشد و حداکثر سرعت آن 240 کیلومتر در ساعت است. نمونه واقعی این مدل خودرو توسط مگنا استیر ساخته شده است که خودروی الکتریکی Jaguar I-Pace را تولید و روی انواع مختلف خودروهای دیگر شرکتهای مرسدس، بی ام دبلیو، اودی و غیره کار کرده است.
شرکتهای کوالکوم و انویدیا نیز با شرکتهای خودروسازی همکاری میکنند. برای نمونه، شرکت خودروسازی تسلا به سختافزار انویدیا برای اجرای الگوریتمهای یادگیری ماشینی روی آورده است. بلکبری هم با سیستم عامل QNXکه در خودروها مورد استفاده قرار میگیرد به نوعی به بخش خودروسازی گره خورده است. سونی هیچ برنامهای برای تولید انبوه و فروش خودروی Vision S اعلام نکرده است. با این وجود، با اطمینان میتوان گفت که این شرکت تلاش میکند مجموعه سنسورها، سیستم صوتی و سایر ویژگیها را به خودروسازان دیگر عرضه کند.