اسپیس ایکس در حال ایجاد تغییرات بزرگی در سفینههای فضایی خود است که با هدف سفر به مریخ تولید شدهاند. این شرکت مستقر در کالیفرنیا، یک سری نمونه اولیه از سفینههای فضایی را با استفاده از آلیاژ فولاد ضد زنگ ساخته است که با عنوان 301 شناخته میشوند؛ با این حال مهندسین هوافضا از اواسط قرن گذشته در حال استفاده از این ترکیب فلزی خاص هستند و به نظر میرسد زمان تغییر فرا رسیده است.
ایلان ماسک در طی سخنرانی اصلی خود در کنفرانس ملی علوم ماهواره 2020 در 9 مارچ و در واشینگتن دی سی، گفت:
ما باید عملکرد بهتری در سال 2020 نسبت به هرآنچه در گذشته انجام دادهایم داشته باشیم و احتمالا در طی یک تا دو ماه آینده، شروع به ایجاد تغییرات در استفاده از فلز 301 خواهیم کرد. اسپیس ایکس هنوز نسبت به فولاد ضد زنگ استفاده شده در سفینه فضایی استارشیپ با گنجایش صد نفر و همچنین راکت سوپرهوی (Super Heavy) که سفینه را از جو زمین خارج میکند، متعهد است و باید گفت که این شرکت در آینده به یک آلیاژ متفاوت روی خواهد آورد.
راکت سوپرهوی (Super Heavy) در مقایسه با ساترن 5 (Saturn V) و فالکون 9 (Falcon9)
اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت که از فیبر کربنی در سفینه فضایی و راکت سوپرهوی استفاده کند اما فولاد ضد زنگ ارزانتر است و همچنین توانایی تحمل گرمای بیشتری نسبت به ترکیبات کربنی دارد. هر دوی این تجهیزات، در سفرهایی فضایی که از اتمسفر زمین خارج میشوند درگیر انرژیهای گرمایی بسیاری میشوند و جنس این وسایل باید توانایی تحمل این مقدار انرژی را داشته باشد. درواقع، استفاده پی در پی و توانایی به کاربردن این تجهیزات در سریعترین زمان ممکن، هدف بلند مدت اسپیس ایکس میباشد. این شرکت قصد دارد تا با کاهش چشمگیر هزینهها، سفر به مریخ و دیگر اکتشافات جاه طلبانه را از نظر اقتصادی امکانپذیر سازد و تنها راه انجام این کار، استفاده از سخت افزار و تجهیزات ثابت برای چندین سفر پیاپی میباشد.
سفینه در دست طراحی به گونهای است که بتواند یک ساعت پس از فرود، دوباره راه اندازی و آماده پرتاب شود و تنها چیزی که انتظار میرود که به صورت منظم تغییر کند، میزان سوخت آن میباشد. اسپیس ایکس میخواهد که هر سفینه را سه بار در روز به فضا پرتاب کند و اگر باند فرود مجزایی برای سفینهها تدارک دیده شود، حتی این عدد میتواند بیشتر هم باشد. ماسک گفته است که پیشبینی میکند زمانی که ارتباط میان سیاره سرخ و زمین برای انجام ماموریتهای بین سیارهای به شکل مطلوبی در آید، هر 26 ماه، هزار سفینه فضایی به سمت مریخ پرتاب کنند. اگر تمام این فعالیتها طبق برنامه پیش بروند، این سفرهای گسترده به بشریت کمک خواهد کرد که در طی 50 تا 100 سال آینده یک شهر پایدار در مریخ ایجاد کند. (سفینههای فضایی برای ترک ماه یا مریخ به سوپرهوی نیازی نخواهند داشت چرا که هر دوی این سیارهها کشش گرانشی بسیار ضعیفتری نسبت به زمین دارند)
Mk1، اولین نمونه سفینههای فضایی اسپیس ایکس که در ابعاد واقعی ساخته شده است و این سفینه در نقطه پرتابی در تگزاس قرار دارد.
تعویض آلیاژ مورد استفاده با استراتژی توسعه سفینههای فضایی مطابقت دارد. اسپیس ایکس با انجام آزمایشات و تکرارهای متوالی قصد دارد که به بهترین طراحی ممکن، برسد. طبق گفته سخنگوی اسپیس ایکس، در حدود یک سال دیگر سفینه فضایی این شرکت میتواند ماهوارههایی را به مدار زمین پرتاب کند، باید دانست که در حال حاضر این شرکت تنها یک ماموریت همراه با اپراتورهای سفینه به فضا داشته است. میلیونر ژاپنی یاکوسا مازاوا (Yusaku Maezawa)، این سفینه را برای سفر به دور ماه رزرو کرده است و این ماجراجویی احتمالا در سال 2023 اتفاق میافتد. این میلیاردر 48 ساله گفته:
امیدوارم در زمانی که مردم به مریخ سفر میکنند زنده باشم زیرا شاهد یکی از بزرگترین پیشرفتها خواهم بود.
هنوز زمان دقیقی برای فرستادن مردم توسط سفینههای فضایی به مریخ مشخص نشده است و ایلان ماسک تنها تاریخهای مبهمی را در ذهن خود دارد. در انتها باید گفت علم با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت رو به جلو است و همگی ما چشم انتظار حرکتهای بزرگی در عرصه هوا و فضا هستیم.