بر اساس گزارش جدید شرکت IDC، بازار جهانی تبلتها در سه ماهه سوم سال جاری (ژوئیه تا سپتامبر) با رشد 20.4 درصدی مواجه شده و میزان فروش آن به 39.6 میلیون دستگاه رسیده است. این افزایش، نشان دهنده استقبال بیشتر کاربران از دستگاههای تبلت است. در این میان، همچنان شرکت اپل به عنوان پیشتاز بازار در رتبه اول قرار دارد، اما برخی از رقبای این شرکت با سرعت بیشتری رشد کردهاند و فاصله خود را با این غول تکنولوژی کاهش دادهاند. با دیجی رو همراه باشید.
اپل: پیشتاز بازار با کاهش سهم
شرکت اپل همچنان رتبه اول را با فروش 12.6 میلیون دستگاه و سهم بازار 31.7 درصدی در اختیار دارد. با این حال، اگر چه فروش اپل نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته 1.4 درصد رشد کرده است، اما سهم این شرکت در بازار از 37.7 درصد در سال گذشته به 31.7 درصد کاهش یافته است.
این کاهش سهم بازار اپل، علیرغم رشد فروش، به دلیل رشد سریعتر برخی از رقبا بوده است. یکی از عواملی که در فروش اپل نقش داشته، آیپد ایر جدید است که به ویژه در فصل بازگشایی مدارس به فروش بیشتری دست یافت. اما آیپد پرو جدید اپل نتوانست انتظارات را برآورده کند، چرا که قیمت بالای آن مانعی برای کاربران در بازارهای نوظهور بوده است.
سامسونگ: دومین جایگاه بازار با رشد نسبی
شرکت سامسونگ با فروش 7.1 میلیون دستگاه و سهم بازار 17.9 درصی در جایگاه دوم قرار دارد. اگر چه سامسونگ در این دوره رشد 18.3 درصدی در فروش را تجربه کرده است، اما سهم بازار آن نسبت به سال گذشته از 18.2 درصد کمی کاهش یافته است.
رشد فروش سامسونگ بیشتر به دلیل مدلهای اقتصادیتر مانند سری گلکسی تب A9 بوده است که در مقایسه با تبلتهای پریمیوم این شرکت مانند گلکسی تب S10 پلاس و S10 اولترا، استقبال بیشتری از آنها صورت گرفته است.
آمازون: جهش قابل توجه با تکیه بر تخفیفات
شرکت آمازون با فروش 4.6 میلیون دستگاه و سهم بازار 11.6 درصدی به رتبه سوم دست یافته و یکی از برندگان بزرگ این سه ماهه بوده است. رشد فروش آمازون در این دوره 111.3 درصد بوده که این میزان بسیار قابل توجه است. دلیل اصلی این جهش، تخفیفات روزهای پرایم آمازون بوده که کاربران زیادی را به خرید تبلتهای این شرکت ترغیب کرده است.
هواوی: افزایش چشمگیر سهم بازار با مدل MatePad SE 11
هواوی نیز با رشد 44.1 درصدی در فروش تبلت، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. این شرکت در این دوره 3.3 میلیون دستگاه تبلت فروخته و سهم بازار خود را به 8.2 درصد رسانده است، در حالی که در سه ماهه مشابه سال گذشته، سهم هواوی 6.9 درصد و فروش آن 2.3 میلیون دستگاه بود. مدل MatePad SE 11 در این افزایش سهم بازار نقش کلیدی داشته و هواوی با تمرکز بر مدلهای مقرو به صرفه و بهروز توانسته است سهم خود را در بازار افزایش دهد.
لنوو: تلاش برای حفظ موقعیت در میان پنج شرکت برتر
لنوو نیز با فروش 3 میلیون دستگاه و سهم بازار 7.6 درصدی در رتبه پنجم قرار دارد. این شرکت نسبت به سال گذشته از رشد فروش بهرهمند بوده، اما سهم آن از بازار کاهش یافته است، چرا که در سه ماهه مشابه سال گذشته 8 درصد سهم داشت. رشد لنوو بیشتر در چین و اروپای غربی رخ داده است.
در ادامه میتوانید جدول کامل مربوط به سه ماهه سوم 2024 را مشاهده کنید:
«پنج شرکت برتر تولیدکننده تبلت، میزان فروش جهانی، سهم بازار و رشد سالانه، سه ماهه سوم 2024»
شرکت | میزان فروش سهماهه سوم 2024 | سهم بازار سهماهه سوم 2024 | میزان فروش سهماهه سوم 2023 | سهم بازار سهماهه سوم 2023 | رشد سالانه |
---|---|---|---|---|---|
1. اپل | 12.6 میلیون دستگاه | 31.7 درصد | 12.4 میلیون دستگاه | 37.7 درصد | 1.4 درصد |
2. سامسونگ | 7.1 میلیون دستگاه | 17.9 درصد | 6.0 میلیون دستگاه | 18.2 درصد | 18.3 درصد |
3. آمازون | 4.6 میلیون دستگاه | 11.6 درصد | 2.2 میلیون دستگاه | 6.6 درصد | 111.3 درصد |
4. هواوی | 3.3 میلیون دستگاه | 8.2 درصد | 2.3 میلیون دستگاه | 6.9 درصد | 44.1 درصد |
5. لنوو | 3.0 میلیون دستگاه | 7.6 درصد | 2.6 میلیون دستگاه | 8.0 درصد | 14.7 درصد |
سایرین | 9.1 میلیون دستگاه | 22.9 درصد | 7.4 میلیون دستگاه | 22.6 درصد | 21.8 درصد |
مجموع | 39.6 میلیون دستگاه | 100 درصد | 32.9 میلیون دستگاه | 100 درصد | 20.4 درصد |
منبع اطلاعات: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker، یکم نوامبر 2024
نتیجهگیری: رقابت شدید و تنوع در بازار تبلتها
به طور کلی، رشد بازار تبلتها در این دوره به وضوح نشان میدهد که تقاضا برای این دستگاهها در حال افزایش است. با این حال، حضور پررنگ رقبا و رشد سریع آنها باعث شده که سهم اپل در این بازار کاهش یابد.
شرکتهایی مانند آمازون و هواوی که بر مدلهای مقرون به صرفه و تخفیفات جذاب تمرکز دارند، توانستهاند بازار را متحول کنند و سهم بیشتری را از آن خود کنند. در نتیجه، به نظر میرسد که رقابت در بازار تبلتها همچنان ادامه خواهد داشت و شرکتها باید با به کارگیری استراتژیهای مناسب، سهم بیشتری را در این بازار به دست آورند.