در حال حاضر یوتیوبرها بیشترین درصد محتوای ویدیوئی را در سرتاسر جهان تولید میکنند و بازار ویدیوهای این افراد بسیار گرم است به طوری که ممکن است یک یوتیوبر تازهکار با انتشار یک ویدیو میلیونها بیننده را به خود اختصاص دهد. به دلیل عدم وجود محدودیت زمانی و همچنین تنوع موضوعات جذاب، یوتیوب طی سالهای اخیر نه تنها جذابیت خود را از دست نداده بلکه عدهی زیادی از افراد روزانه به جمع یوتیوبرها میپیوندند و رویای معروف شدن توسط این پلتفرم جذاب را در سر میپرورانند.
مسلما دوربین فیلمبرداری از اولین تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوا و ویدیو در این شبکهی پرطرفدار است. هر چقدر که ویدیوهای ساخته شده از جذابیت بصری و کیفیت بالاتری برخوردار باشند به همان میزان نیز استقبال بیشتری از صفحه و محتویات شما خواهد شد. البته ناگفته نماند که یوتیوبرهای معروفی نظیر Marques Brownlee و Justine Ezarik در ابتدای فعالیت خود در این شبکه، از دوربین وبکم لپتاپ خود برای ساخت ویدیو استفاده میکردند و در حال حاضر به ترتیب بیش از 8 و 5 میلیون دنبالکننده در یوتیوب دارند. اما با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دوربینهایی با کیفیت 4K و 8K سطح توقع افراد بیشتر شده و به طبع در عرصهی رقابتی برای دیده شدن به کیفیت تصویر نیاز داریم.
در سال 2019 ویدیوهایی که از Ezarik و Brownlee در یوتیوب منتشر میشود، کیفیتی معادل با برنامهها و فیلمهای تلویزیونی دارد که البته این موضوع را نیز مدیون سرمایهگذاریهایی که برای خرید دوربینهایی نظیر Sony’s A7III و RED’s 8K-ready DSMC2 Brain شده است، هستند. البته شاید فکر کنید که این دو از پیشگامان تولید محتوا در یوتیوب هستند و بدیهی است که بعد از این همه سال نیاز به ارتقاء سیستم داشته باشند اما باید به شما بگوییم یوتیوبرهایی نظیر Jacques Slade که بیش از یک میلیون دنبالکننده در کانال یوتیوب خود دارد نیز از ست دوربین Sony A7 IIIs استفاده میکند. سایر یوتیوبرها مانند Casey Neistat نیز ست دوربین Canon 6D Mark II DSLR خود را با یک ست Sony’s A7R II و A7S II full-frame mirrorless shooters تعویض کرد.
به خاطر داشته باشید که یوتیوبرها تنها از یک ست دوربین فیلم برداری برای گرفتن تمام ویدیوها استفاده نمیکنند، بلکه آنها با توجه به موقعیتهای مختلفی که میخواهد در آن به فیلمبرداری بپردازند، ست دوربین متفاوتی را مورد استفاده قرار میدهند. برای مثال یوتیوبری مانند Brownlee از دوربین RED 8K خود برای زمانی که به یک ست دوربین سبک و کوچک برای فیلمبرداری احتیاج دارد، استفاده نمیکند بلکه در این زمان ترجیحا دوربینی مانند Canon EOS-1D X Mark II را مورد استفاده قرار میدهد. برای اینکه بتوانیم در مورد این ستها بیشتر اطلاعات جمعآوری کنیم، به سراغ تعدادی از یوتیوبرهای موفق رفتیم تا در این مورد بیشتر بدانیم. این یوتیوبرها به طور مفصل در مورد ستهای دوربینی که استفاده میکنند، توضیح دادهاند و همچنین برای کسانی که به تازگی قصد ورود به این عرصه را دارند، پیشنهادات مفید و جالبی دارند. اگر شما نیز به دنیای یوتیوب و افرادی که در آن به انجام فعالیت مشغول هستند، علاقهمندید به شما توصیه میکنیم ادامهی این مقاله را در دیجی رو از دست ندهید و با بهترین دوربین ها از دید فعالان یوتیوب آشنا شوید.
Casey Neistat
کانال: CaseyNeistat
مشترکین 11 میلیون
دوربین مورد استفاده اولیه: دوربین فیلمبرداری کانن مدل Canon Vixia
دوربین های مورد استفاده کنونی: کانن مدل Canon 6D Mark II ، Canon EOS-1D X Mark II ، سونی مدل A7R II و سونی مدل A7S II
یکی از یوتیوبرهایی که در زمینهی تولید محتوای ویدیویی بسیار فعال است و همچنین افراد زیادی نیز از کانال یوتیوب او استقبال میکنند، Casey Neistat است. در حال حاضر 11 میلیون دنبال کننده دارد و در ابتدا فعالیتش را با دوربین کانن مدل Vixia camcorder در یوتیوب آغاز کرد اما به تدریج با کسب محبوبیت و دنبالکنندههای بیشتر ستهای Canon 6D Mark II ، Canon EOS-1D X Mark II، Sony A7R IIو Sony A7S II را نیز خریداری کرد. Neistat عقیده دارد هنگامی که کیفیت برایتان اولویت دارد از دوربینهای فول فریم سونی استفاده کنید اما در زمانهای دیگر او دوربین 6D Mark II به ارزش 1499 دلار و EOS-1D X Mark II به ارزش 5499 دلار را بیشتر مورد استفاده قرار میدهد چون از رنگدانههایی که این دوربینها قادر به ثبت آن هستند بسیار لذت میبرد.
از آنجایی که Neistat یکی از یوتیوبرهای خیلی موفق است، مردم زیادی مشتاق توصیههای او برای یوتیوبر شدن هستند. از این رو وی برای افرادی که علاقهمندند تازه فعالیت در یوتیوب را آغاز کنند پیشنهاد میکند از دوربین Canon’s EOS 70D یا Sony’s a6300 استفاده کنند. اما بیشتر از هر چیزی Neistat به یوتیوبرها پیشنهاد میکند تا در ثابت ماندن دوربین نهایت دقت را داشته باشند تا بهترین تصویر را به ثبت برسانند.
Jacques Slade
کانال: ژاک اسلید
مشترکین 1،1 میلیون
دوربین اولیه: کانن مدل Canon EOS Rebel T2i
دوربین های فعلی: سونی مدل Sony A7 III و سونی مدل Sony RX100 Mark V
Jacques Slade یا همان Kustoo به دلیل علمی که در این صنعت دارد از همان ابتدا، ویدیوهای بسیار با کیفیت تولید میکرد. دوربین اولیهای که این یوتیوبر از آن استفاده میکرد، Canon EOS Rebel T2i بود اما به تدریج ست دوربین Sony A7 III و Sony RX100 Mark V را نیز به تجهیزات خود اضافه کرد. Jacques Slade اظهار دارد دارد که از Sony A7 III به خاطر داشتن کیفیت بالا و 4K استفاده میکند، همچنین میگوید با داشتن این دوربین دیگر احتیاجی به سریهای دیگر نخواهید داشت. Slade از سال 2009 در یوتیوب فعالیت دارد و عقیده دارد دلیلی که کمپانی سونی توانسته تا این حد بین یوتیوبرها محبوب واقع شود این است که این برند دوربینهای کوچک با کارایی بسیار بالا تولید میکند. سونی به افرادی که تولید محتوای ویدوئی دارند این امکان را میدهد تا تمام ویژگیهایی که از یک دوربین احتیاج دارند را به دست بیاورند.
Justine Ezarik
کانال: iJustine
مشترکین 5.8 میلیون
دوربین اولیه: وب کم اپل iSight
دوربین های فعلی: سونی مدل A7S II و سونی مدل A7 III
این یوتیوبر محبوب در حال حاضر بیش از 5.8 میلیون دنبالکننده دارد و در ابتدای کارش از دوربین وبکم Apple iSight استفاده میکرد اما بعد از اینکه محبوبیت کافی به دست آورد Sony A7S II و Sony A7 III را نیز به تجهیزات فیلمبرداری خود اضافه کرد. در کنار این دو دوربین Justine Ezarik میگوید در حال حاضر از Instant 360 One X و DJI’s Osmo Pocket نیز برای زمانهایی که از استودیوی کاری خود دور است استفاده میکند.
Marques Brownlee
کانال: MKBHD
مشترکین 8.2 میلیون
دوربین اولیه: وب کم لپ تاپ و دوربین فیلمبرداری Sanyo Xacti CG10
دوربین های کنونی: RED DSMC2 Brain با سنسور 8K، کانن مدل EOS-1D X Mark II و Canon C200
Brownlee در حال حاضر بیش از 8.2 میلیون دنبالکننده در یوتیوب دارد و در ابتدا هم برای تولید محتوای ویدیویی از وبکم داخل لپ تاپ و Sanyo Xacti CG10 استفاده میکرد اما بعدها RED DSMC2 Brain با سنسور 8K ، کانن Canon EOS-1D X Mark II و Canon C200 را به تجهیزات فیلمبرداری خود اضافه کرد.
وی عاشق کیفیت تصویر و حقیقی بودن ویدیوهای ثبت شده توسط دوربین RED Monstro 8K است. همچنین میگوید هرچقدر که تکنولوژی ضبط لحظات بالاتر میرود باید محتواهای باکیفیتتر و حقیقیتری را تصویربرداری کرد.
Kevin Kenson
کانال: کوین کنسون
مشترکین 525،000
دوربین اولیه: پاناسونیک مدل Lumix GH4
دوربین های کنونی: RED DSMC2 Brain با سنسور 8K و سونی مدل A7 III
این یوتیوبر در حال حاضر بیش از 525 هزار دنبالکننده دارد و در ابتدای فعالیت خود در یوتیوب از دوربین Lumix GH4 برند پاناسونیک استفاده میکرده اما حالا RED DSMC2 Brain با سنسور 8K و Sony A7 III را جایگزین آن کرده است. درست همانند Brownlee، کوین نیز با استفاده از دوربین RED Monstro ویدیوهای خود را تهیه و در یوتیوب آپلود میکند. تجهیزات فیلمبرداری کوین و تهیهکنندهاش یعنی Matthew Pierce روی هم رفته 60 هزار دلار قیمت دارد.
Megan Batoon
کانال: MeganBatoon
مشترکین 1 میلیون
دوربین اولیه: کانن مدل Canon EOS Rebel T3i
دوربین های کنونی: سونی مدل A6500 و سونی مدل A7 III
مگان از جمله یوتیوبرهایی است که بیش از 1 میلیون دنبالکننده دارد و شروع کار او در یوتیوب نیز با دوربین Canon EOS Rebel T3i بوده اما در حال حاضر تمام ویدیوهای موجود در کانال خود را با Sony A6500 و Sony A7 III تهیه میکند. مانند اکثر یوتیوبرهای دیگر Batoon نیز علاقهمند به استفاده از دوربینهای کمپانی سونی است و ویدیوهای خود را با کیفیت 4K به ثبت میرساند.
Sam Sheffer
کانال: سام شفر
مشترکین 219،000
دوربین اولیه: کانن مدل EOS 70D
دوربین های کنونی: کانن مدل Canon EOS-1D X Mark II
Sam Sheffer برخلاف اکثر یوتیوبرها از دوربینهای برند Canon استفاده میکند. این یوتیوبر در حال حاضر بیش از 219 هزار دنبالکننده دارد و در ابتدای کار خود از Canon EOS 70D برای تولید محتوای کانال خود استفاده میکرد اما اخیرا Canon EOS-1D X Mark II را جایگزین آن کرده است. دلیل این انتخاب را هم تنظیمات اتوماتیک، رنگ و رابط کاربری آن عنوان میکند.
شاید تا به حال فکر میکردید برای تولید محتوا در یوتیوب حتما احتیاج به یک دوربین حرفهای با کیفیت خیلی بالا دارید اما Sheffer عقیده دارد برای شروع حتی میتوانید از دوربین موجود روی تلفنهمراه خود نیز استفاده کنید. وی عقیده دارد مهم شروع کردن است. کافیست شروع کنید، ویدیوهای اولیهی شما قطعا بد خواهند بود مگر اینکه دانشجوی فیلمسازی باشید و یا از قبل تجربهی این نوع تولید محتوای ویدیویی را داشته باشید. اما چیزی که در واقع اهمیت دارد این است که ضیط ویدیو را آغاز کرده و سعی کنید در هر ویدیو بهتر از ویدیوی قبلیتان عمل کنید.
امروزه شاهد آن هستیم که با پیشرفت تکنولوژی و همچنین بهبود کیفیت دوربینها، محتوالی یوتیوب نیز در حال پیشرفت است جای تعجب نیست که خیلی از یوتیوبرها بیش از چند میلیون دنبالکننده داشته باشند. به خاطر داشته باشید که نوع محتوای تولید شده خیلی بیشتر از اینکه با چه دوربینی ضبط شده است اهمیت دارد زیرا در نهایت ارتباط برقرار کردن با مخاطب است که بیننده را به خود جذب میکند.