در حالی که ظاهرا مایکروسافت امید چندانی به موفقیت در بازار تلفن های همراه هوشمند ندارد، اما طبق آخرین آمار جهش فوق العاده ای در فروش تبلت داشته و به نظر می رسد در بازاری که سایر تولیدکنندگان موفقیت چندانی نداشته اند مایکروسافت فرمول موفقیت را پیدا کرده است.
طبق آخرین گزارش های رسیده از موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics، در سه ماهه سوم سال 2016 تعداد 46.6 میلیون تبلت در بازار عرضه شده که 1% کمتر از سه ماهه قبلی و 10% کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. از تمامی نشانه ها اینطور برداشت می شود که فروش تبلت ها باز هم کمتر خواهد شد. البته تمامی تولیدکنندگان در این بازار، ناموفق نیستند.
با اینکه فروش کلی تبلت ها کم شده اما مایکروسافت فروش خود را در این بازار بیشتر کرده است. در سه ماهه سوم امسال تعداد 16% از کل تبلت های فروخته شده تولید مایکروسافت بوده اند. سال گذشته 12.8% از این بازار در اختیار مایکروسافت بود.
تبلت های اندرویدی کماکان با 65% بیسترین سهم از بازار را در اختیار دارند اما با رشد فروش تبلت های مایکروسافت این برتری روز به روز در حال کاهش است. بنابر پیش بینی سازمان های تحقیقاتی، رشدِ فروش تبلت های ویندوز در آینده نیز ادامه خواهد داشت چون کاربران بیشتر به دنبال دستگاه هایی هستند که به جز سرگرمی بهره وری و کارایی کافی نیز داشته باشند.
سرفیس پرو (Surface Pro) و سرفیس بوک (Surface Book) علاوه بر اینکه فروش بالایی دارند، به شاخصی برای مقایسه ی سایر تبلت ها نیز تبدیل شده اند. در سه ماهه گذشته شاهد این بودیم که بسیاری از سازندگان به جای ساخت تبلت های اندرویدی شروع به ساخت تبلت هایی برای رقابت با سرفیس کرده اند. در این گزارش همچنین اشاره شده که قیمت تبلت ها به طور میانگین 7% افزایش داشته که بیشتر به خاطر رشد فروش تبلت های 2 در1 و کیبرد دار بوده که معمولا گرانتر از تبلت های معمولی هستند.
در ادامه بخشی از نظرات پیتر کینگ، سردبیر بخش تبلت و صفحه نمایش لمسی Strategy Analytics را می بینید:
مایکروسافت با عرضه تبلت های سرفیس پرو و سرفیس بوک پیشرو دگرگونی در بازار تبلت ها شده. اپل تنها متکی به آیپد پرو iPAd Pro برای جایگزینی تبلت و لپ تاپ ها است، این در حالی است که بسیاری از سازندگان تولید تبلت های ساده ی اندرویدی را کنار گذاشته و شروع به ساخت تبلت های 2 در 1 کیبرد دار گرانتر ویندوزی برای کارایی بیشتر کرده اند.