بسیاری از افراد استخدام در یک شرکت فناوری جهانی مانند گوگل را اوج موفقیت میدانند. اما کار در این شرکتها شرایط و ویژگیهای خاصی میخواهد که هر کسی این تواناییها را ندارد. به همبن دلیل تعداد کمی از افراد، میتوانند وارد این شرکتها شوند. شرگت گوگل نیز سالیان زیادی است که افرادی خاص و استثنایی را استخدام میکند و بعد از ورود این افراد به شرکت، شرایط کاری مشخص و جالبی را برایشان فراهم مینماید. شاید ورود ما به شرکت گوگل، امری محال به نظر برسد ولی حداقل میتوانیم اطلاعاتی در مورد شرایط و حقایق کاری در این شرکت داشته باشیم. با دیجی رو همراه باشید تا با حقایقی جالب در مورد کار کردن در شرکت گوگل آشنا شوید.
1. اسامی مستعار در شرکت گوگل
هر کارمند در شرکت گوگل با نامی غیر رسمی شناخته میشود. معروفترین این اسامی “گوگلر” است که برای کارمندان تازهکار شرکت استفاده میشود. “گریگلر” به گوگلرهای بالای ۴۰ سال گفته میشود و اسم “دوگلر” هم مخصوص سگهای متعلق به گوگلرها است. “بروگلر” به کسانی اطلاق میشود که زیاد آبجو میخورند و “جوگلر” نیز به گوگلرهای یهودی اشاره دارد. اسامی خیلی زیاد دیگری مانند “زوگلر” و غیره نیز در بین کارمندان این شرکت متداول است.
2. اختصاص 20 درصد زمان برای پروژه شخصی
گوگلرها در طول هفته یک روز مرخصی میگیرند تا روی پروژههای شخصی خود، که در مورد کارهای گوگل است، فکر کنند. اختصاص دادن این زمان به کارمندان جزء مشخصههای بارز شرکت گوگل است. بسیاری از سرویسهای گوگل مانند Gmail و گوگل نیوز با چنین ایدهپردازیهایی به وجود آمده و شروع به کار کردند. با این حال همانطور که همهی گوگلرها میدانند، در واقع اختصاص دادن این زمان به کارمندان فقط روی کاغذ است. برخی میگویند زمان 20 درصد در حقیقت 120 درصد است زیرا در این زمان همچنان روی پروژههای اصلی شرکت کار میکنند و فقط نوعی اضافه کاری است!
3. گوگلرها در سال اول امتیاز «گوگل 15» را دریافت میکنند
هر گوگلر در روز سه وعده غذایی رایگان دریافت میکند. علاوه بر این آنها به میوهها و میان وعدههای زیادی در حین انجام کار در شرکت دسترسی دارند. گوگلرها بلافاصله پس از استخدام، 15 پوند اضافه بر حقوقشان برای غذا دریافت میکنند. آنها این را امتیاز “گوگل 15” مینامند. در شرکت گوگل غذاهای زیادی سرو میشود. زیرا سرگی برین، سهامدار و بنیانگذار این شرکت، معتقد است؛ هر گوگلر برای انجام کار بهتر به غذای خوب نیاز دارد.
4. سوالات استخدامی عجیب
گوگل به سوالات عجیبی که از کارمندان خود در حین مصاحبه میپرسد مشهور است. به طور مثال از آنها خواسته میشود، تعداد توپهای تنیس که در هواپیما میتوانند جای بگیرند را تخمین بزنند! از گوگلرهایی که در زمینه تحقیق در مورد آینده استخدام میشوند، سوالاتی دشوارتر ولی به همان اندازه عجیب پرسیده میشود. مانند تعداد کتابهایی که سالانه در ایالت متحده منتشر میشود یا چگونگی طراحی خودپرداز برای افراد سالمند و راهحل معضل بیخانمانی در سانفرانسیسکو! سوالات عجیب دیگری نیز مانند تعداد تنظیم کنندههای پیانو، تعداد جاروبرقیهای ساخته شده در آمریکا و تخمین تعداد توپهای گلف که میتوانند اتوبوس مدرسه را پر کنند نیز در آزمون ورودی گوگل پرسیده شده است.
5. یک نردبان برای هر کارمند!
هر گوگلر در هنگام استخدام به یک نردبان خاص متصل میشود. البته منظور ما از نردبان مسیری است که هر کارمند برای ارتقاء میتواند طی کند. به عنوان مثال گوگلرهای استخدام شده در زمینه تجاری فقط میتوانند در همین زمینه پیشرفت کنند و ارتقاء بگیرند. همچنین مهندسین نیز فقط میتوانند در زمینه تکنولوژی از نردبان بالا بروند. نردبان یا زمینه مهندسی جزء پردرآمدترین شغلها در شرکت گوگل است. بسیاری از کارمندان با امید اینکه در نهایت به رشته مهندسی در شرکت برسند، وارد گوگل میشوند ولی خیلی زود متوجه خواهند شد که تغییر نردبان یا زمینه شغلی کاری بسیار پیچیده و دشوار است. با این وجود کسانی که موفق به تغییر زمینه شغلی خود میشوند با توجه به صلاحیت و شایستگیهایشان مجدداً باید از مشاغل پایینتر همان رشته شروع به کار کنند.
6. روند ارزیابی گوگلرها
گوگل روند پیچیدهای برای بررسی و ارزیابی کارمندان خود دارد. در این روش همه کارمندان به یکدیگر و مدیران به کارمندان خودشان امتیاز میدهند. گوگل این روش را بازخورد 360 درجه مینامد. در گوگل بازبینی و ارزیابیهای ماهانه و دو ارزیابی اصلی سالانه اجرا میشود. اولین ارزیابی سالانه که “پیشنمایش” نامیده میشود، در شش ماهه اول سال اتفاق میافتد. دومین بررسی که ارزیابی اصلی است، حدود ماه اکتبر و نوامبر انجام میشود. این بازبینی اصلی همان چیزی است که در نهایت سرنوشت یک گوگلر را تعیین میکند.
در بازبینی اصلی کارمندان دستاوردهای خود را طی یک سال در قالب حداکثر 512 کلمه مینویسند. این اطلاعات برای سایر کارمندان به نمایش گذاشته میشود و آنها در مورد موضوعاتی مانند توانایی رهبری فرد، حل مشکلات، کارهای شخصی و غیره به همکار خود رای میدهند. هر گوگلر میتواند بدون نام و مشخصات نظرات همکارانش در مورد خودش را ببیند. مدیران با استفاده از این رتبهبندیها نتیجه نهایی را اعلام میکنند. این رتبهبندیها طی جلساتی به گوگلرها گفته میشود. طبق نتایج بررسیها، مدیران تصمیم میگیرند که حقوق کارمند را افزایش دهند، جایگاه وی را ارتقاء بدهند یا برخورد دیگری داشته باشند.
7. زندگی گوگلرها در ماشین
در منطقه خلیج سانفرانسیسکو چندین شرکت فناوری بزرگ از جمله گوگل وجود دارد. هم اکنون ساکنین این منطقه بحران مسکن شدیدی را تجربه میکنند. اجاره خانه در اینجا به قدری زیاد است که بسیاری از کارمندان پردرآمد گوگل نیز نمیتوانند برای خود مسکن تهیه کنند! شاید این موضوع عجیب به نظر برسد ولی کارمندان شرکتهای مختلف در این منطقه خودشان باعث گرانی اجاره و خانه شدهاند. آنان چندین سال قبل اجارههای زیادی را برای خانههای گران قیمت در نزدیکی محل کارشان تعیین و پرداخت کردند و همین مسئله باعث افزایش قیمتها شده است.
اجاره خانه هم اکنون به قدری زیاد است که کارمندان مجبور به زندگی در خانههایی دورتر از محل کارشان هستند. در نهایت این امر منجر به گذراندن وقت زیادی برای رسیدن به محل کار و ترافیک سنگین شده است. کسانی که نمیخواهند وقت خود را در ترافیک بگذرانند، در اتوبوسها و کامیونهای نزدیک دفاتر کارشان زندگی میکنند! با این حال این کارمندان معمولاً از بحث در مورد بحران مسکن به خاطر امتناع کارفرمایان از استخدامشان پرهیز میکنند.
8. شما نمیتوانید عضو هیچ اتحادیهای شوید!
گوگلرها و پیمانکاران با بسیاری از سیاستهای گوگل مخالفاند ولی آنان از ایجاد هرگونه اتحادیه یا پیوستن به آن منع شدهاند. گوگل این ممنوعیت را به طور مستقیم ابلاغ نکرده، اما با روشهای غیرمستقیم زیادی باعث سرکوب گروههای مخالف خود میشود. یکی از این روشها استفاده از مشاوران است. این مشاوران در مورد نحوه پاسخگویی به شکایت کارمندان و پیمانکاران مشاوره میدهند. آنان از ایجاد گروههای مخالف جلوگیری میکنند.
9. تبعیض بین افراد
شرکت گوگل در جهان به خاطر دفاتر زیبا، وعدههای غذایی رایگان و حقوق بالا مشهور است. با این حال وقتی به عمق این زرقوبرقها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همه چیز آن طور که نشان داده میشود نیست. در مارس 2019، گوگل 102 هزار کارمند و 121 هزار پیمانکار در لیست حقوقبگیران خود داشت. این لیست نشان میدهد که تعداد پیمانکاران بیشتر از کارمندان شرکت است! با این حال گوگل با پیمانکاران مانند کارمندان رفتار نمیکند؛ حتی اگر آنان کارهای مشابهی در شرکت انجام دهند. پیمانکاران حقوق و دستمزد کمتری دریافت میکنند، اضافه کار نمیگیرند، در مهمانیها و جلسات نمیتوانند شرکت کنند و حتی ممکن است بدون اخطار یا دلیل خاصی از کار اخراج شوند!
10. ارتقا به وسیله تبلیغات
هر گوگلر میتواند یک بسته تبلیغاتی برای خود، جهت گرفتن ارتقا در شرکت درست کند. بسته تبلیغاتی به معنای رزومه فرد و دستاورد فرد در شرکت گوگل به همراه بازخوردهای مثبتی است که دریافت میکند. گوگلرها این بسته تبلیغاتی را میتوانند برای مدیران بالادستی بفرستند تا به آنان در صورت صلاح دید، ارتقا بدهند. این بستههای تبلیغاتی یک عیب بزرگ دارند. ایراد بستهها این است که انجام پروژههای کوچک یا مشارکت در پروژه دیگران در رزومه فرد، تاثیری ندارد. به عنوان مثال کسی که در پروژهای به همکار خود کمک میکند، نمیتواند این پروژه را در رزومه خود بیاورد. از نظر مدیران گوگل مهمترین قسمت هر پروژه رهبری آن است و کسی که در پروژه دیگری شرکت میکند، نقش خیلی مهمی نخواهد داشت!