اگر به بازیهای ویدیویی علاقه داشته باشید، حتماً تا به حال اصطلاح FPS را زیاد شنیدهاید، اما ممکن است دقیقاً ندانید که این حروف مخفف به چه معنا هستند و به چه ویژگی یا خاصیتی از بازی اشاره دارند. واقعیت این است که FPS میتواند دو معنای متفاوت داشته و به عنوان مخفف دو اصطلاح مختلف به کار گرفته شود. هر دوی این معانی کاملاً درست و پرکاربرد هستند و این شما هستید که بسته به موقعیت کاربرد و محتوای متن مورد نظر باید تشخیص دهید که منظور کدام است.
اگر دوست دارید یکبار برای همیشه با معانی مختلف FPS در دنیای بازیها و تفاوتها آنها با هم آشنا شوید، در ادامه این مقاله از دیجی رو حتماً با ما همراه باشید.
FPS در بازیهای ویدیویی چه معنیهایی دارد؟
همانطور که گفتیم اگر معنی FPS را ندانید، با شنیدن یا خواندن آن در یک متن ممکن است گیج شده و منظور نویسنده یا گوینده را درک نکنید. در واقع، بدون داشتن پیشزمینههای لازم، نخواهید دانست که FPS یک نوع بازی است یا به چیز دیگری مربوط میباشد.
FPS در دنیای بازیهای ویدیویی به دو معنی میتواند به کار برده شود. اول به معنی “بازیهای تیراندازی اول شخص” (First-Person Shooter) و دوم به معنای “فریم در ثانیه” (Frames Per Second). این دو معنی هیچ ربطی به هم ندارند و تنها ارتباط آنها این است که از هر دوی آنها میتوانید هنگام صحبت در مورد بازیها استفاده کنید!
فریم در ثانیه چیست و چه کاربردی دارد؟
منظور از فریم در ثانیه که به آن «نرخ فریم» نیز گفته میشود، فرکانس تصاویر متوالی است که در هر ثانیه ثبت یا نمایش داده میشود (یعنی تعداد تصاویری که در یک ثانیه توسط دوربین ضبط شده یا روی صفحه نمایش ظاهر میشوند). برخلاف آنچه که اغلب مردم ممکن است تصور کنند، در هنگام تماشای یک فیلم یا کارتون در واقع هیچ انیمیشنی روی صفحه نمایش پخش نمیشود، بلکه در عوض، تعداد زیادی تصویر ثابت پشت سر هم نمایش داده میشوند و سرعت تعویض آنها به قدری زیاد است که توسط چشم انسان تشخیص داده نشده و شبیه یک انیمیشن متحرک به نظر میرسد.
این اصطلاح در بازیهای ویدیویی بسیار استفاده میشود، اما در صنایع دیگر مانند فیلم و انیمیشن نیز کاربرد دارد.
در مورد مبحث فریم در ثانیه حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد، اما ایده کلی این است که هر چه یک فیلم یا یک بازی در هر ثانیه تعداد تصاویر بیشتری را نشان دهد، نرخ فریم بالاتر و انیمیشن روانتری خواهد داشت. بنابراین، اگر بازیای که بازی میکنید نرخ فریم پایینی دارد، به این معنی است که فریمهای کمتری نسبت به آنچه که باید در هر ثانیه نشان داده شود، به نمایش در میآیند و همین مسئله باعث بریده بریده به نظر رسیدن انیمیشنها میشود.
اینکه یک بازی را با نرخ فریم بالا یا پایین اجرا کنید، کاملاً به رایانه، کنسول و یا هر دستگاه دیگری بستگی دارد که بازی را روی آن اجرا میکنید. اگر یک کامپیوتر خوب با کارت گرافیک و پردازنده قدرتمند داشته باشید، با مشکل کاهش نرخ فریم روبرو نخواهید شد. اما اکثر افرادی که کامپیوتر متوسط دارند باید بین نرخ فریم بالا و وضوح گرافیکی بالا یکی را انتخاب کنند، چرا که هر چه وضوح و جزئیات گرافیکی کمتر باشد، کار و فشار کمتری به رایانه تحمیل شده و در نتیجه نرخ فریم بالاتر خواهد بود.
برای اکثر افراد بازی کردن با نرخ 30 فریم در ثانیه به اندازه کافی خوب و قابل قبول است، اگر چه ایدهآل نیست. اگر به نرخ فریم بالاتر عادت نداشته باشید، بازی کردن در حالت 30 فریم در ثانیه هیچ مشکلی برایتان نداشته و اذیتتان نخواهد کرد، اما اگر بخواهید گیمپلی روانتری داشته باشید، 60 فریم بر ثانیه کافی بسیار بهتر است. این روزها برای لذت بردن هر چه بیشتر از بازیها، مانیتورهایی با نرخ تازهسازی بالاتر از 60 هرتز هم تولید و روانه بازار شدهاند که میتوانید از آنها استفاده کرده و از گیمپلی بسیار روانتر و نرمتر بهرهمند شوید.
در واقع، اگر رایانه قدرتمندی داشته باشید که یک بازی را با نرخ مثلاً 120 فریم در ثانیه اجرا میکند، اما مانیتور شما حداکثر دارای فرکانس 60 هرتز باشد، تنها سرعت نمایش تصاویر کمی بالاتر از 60 فریم خواهد بود و تجربه گیکپلی نرمتر را نخواهید داشت. اما در یک مانیتور 120 هرتز میتوانید به معنای واقعی کلمه بازی را با نرخ 120 فریم در ثانیه اجرا کرده و تفاوت را احساس کنید.
بیشتر بخوانید:
منظور از بازی «شوتر اول شخص» چیست؟
همانطور که احتمالاً میتوانید از عنوان «شوتر اول شخص» حدس بزنید، منظور از آن بازیهایی است که در آن از زاویه دید شخصیت اصلی به تجربه بازی میپردازید. در بازیهای شوتر اول شخص شما دنیای بازی را از چشم کاراکتر میبینید و بنابراین، تنها قسمتی از دست، سلاحها و گاهی اوقات قسمت پایین بدن شخصیت اصلی را خواهید دید.
تفاوت اصلی بین بازیهای اول شخص و سوم شخص این است که در اولی احساس میکنید بیشتر در دنیای بازی غرق شدهاید. شما به عنوان شخصیت داخل بازی با اشیاء و دشمنان تعامل دارید که بسته به بازیای که در حال انجام آن هستید، این ویژگی میتواند هم عالی و هم ترسناک باشد!
بازیهای FPS یا همان شوتر اول شخص امروزه بسیار محبوب هستند، اما جالب است بدانید که این نوع بازیها قدمت بسیار زیادی دارند و اولین بازیهای FPS در دهه 80 عرضه شده بودند. با این حال، در دهه 90 بود که بازیهایی مانند Wolfenstein و Doom بسیار محبوب شدند و توانستند ژانر FPS را به یک ژانر اصلی در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل کنند.
اگر بخواهیم به چند نمونه از بازیهای محبوب یا معروف FPS اشاره کنیم میتوان بازیهایی مانند BioShock Infinite، Call of Duty، Overwatch و تقریباً تمای شمارههای Doom را نام ببریم.
جالب است بدانید برخی عقیده دارند برای اینکه در بازیهای FPS عملکرد بهتری داشته باشید، باید FPS بالایی داشته باشید! این جمله شاید تا قبل از این برایتان گیج کننده و بیمعنی به نظر میرسید اما حالا میدانید که منظور از بازیهای FPS بازیهای شوتر اول شخص هستند و داشتن FPS بالا هم به معنای اجرای بازی با نرخ فریم بالا میباشد.
FPS یا FPS، مسئله این است!
اکنون همه چیز در مورد عبارت اختصاری FPS باید برایتان واضح شده باشد. در دنیای بازیهای ویدیویی میتوان از این عبارت هم برای اشاره به بازیهای تیراندازی اول شخص و هم نرخ فریم در ثانیه استفاده کرد. در حالی که این دو در ظاهر هیچ ربطی به هم ندارند، اما داشتن نرخ فریم بالا (و حتی نرخ تازهسازی بالای مانیتور) میتواند در تجربه لذتبخشتر از بازیهای تیراندازی اول شخص بسیار تأثیرگذار باشد. پس به این ترتیب، این دو مفهموم با یکدیگر ارتباط پیدا میکنند.
با اینکه همه چیز را در مورد FPS فراگرفتهاید، اما ممکن است به مدتی زمان نیاز داشته باشید تا به استفاده صحیح و بهجا از آن عادت کنید. اما مطمئن باشید به زودی هر وقت کسی از عبارت “FPS” استفاده کرد، به سرعت و بدون نیاز به فکر کردن متوجه خواهید شد که منظور او چیست. گویی که دو کلمه FPS و FPS کاملاً از هم متفاوت هستند!