خرید از ترندیول

چرا گوشی های پرچمدار گران هستند و هر سال هم گران‌تر می‌شوند؟!

تا سال 2010 گوشی‌های هوشمند قیمت چندان بالایی نداشتند و خبری از برچسب‌های قیمت سرسام‌آور امروزی نبود. اما در دهه بعد از آن، قیمت مدل‌های پرچمدار برای اولین بار از مرز 1000 دلار عبور کرد و کماکان به رشد خود ادامه می‌دهد. اما واقعاً علت این جهش قیمت در گوشی‌های پرچمدار چه بوده؟ آیا شرکت‌های تولید کننده گران فروشی می‌کنند یا دلایل منطقی برای این افزایش قیمت وجود دارد؟ در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا شما را در یافتن پاسخ این سؤالات یاری کنیم.

1- گوشی‌های پرچمدار روز به روز قدرتمندتر و کاراتر می‌شوند

بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌های هوشمند سال به سال قدرتمندتر می‌شوند. و این انتظار در بازار محصولات رده بالا بسیار بیشتر هم هست. شرکت‌ها باید با افزودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتر، رضایت مصرف‌کنندگان خود را به دست آورده و به راه خود ادامه دهند. در واقع، مهمترین مزیت مدل‌های پرچمدار در ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که ارائه می‌کنند.

گوشی های پرچمدار گران

گوشی‌های پرچمدار دارای نمایشگرهای بزرگ‌تر و بهتر با فناوری‌های جدیدتر مانند LTPO هستند، از دوربین هایی با چندین سنسور متعدد استفاده می‌کنند و حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری دارند. فراهم کردن همه این ویژگی‌ها هزینه دارد و شرکت‌های تولید کننده گوشی تنها با سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تحقیق و توسعه خود می‌توانند به این روند رو به رشد ادامه دهند. در نهایت، این سرمایه باید آورده مناسبی و معقولی نیز داشته باشد و به این ترتیب، چاره‌ای جز افزایش قیمت گوشی‌ها باقی نمی‌ماند.

2- تورم

اگر چه قدرتمند شدن روزافزون گوشی‌ها ممکن است دلیل کافی برای توجیه قیمت‌های بسیار بالا به نظر برسد، اما تورم نیز در این امر نقش بسیار مهمی دارد. تورم در قیمت محصولات تمامی صنایع تاثیرگذار است و گوشی‌های هوشمند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

به عنوان مثال آیفون 6 در سال 2014 با قیمت 649 دلار عرضه شد و اگر بخواهیم همین قیمت را بر اساس نرخ تورم رسمی ایالات متحده محاسبه کنیم، قیمت امروز گوشی مذکور معادل 793 دلار خواهد بود. به همین ترتیب، آیفون 11 هم که با قیمت 699 دلار در سال 2022 عرضه شد، امروز می‌توانست قیمتی برابر 790 دلار داشته باشد.

تورم

بنابراین باید توجه داشت که ارزش دلار روز به روز در حال کمتر شدن است و در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابند. با وجود تورم، برای خرید همان مقدار کالایی که یکی دو سال پیش با یک مبلغ مشخص می‌توانستید بخرید، امروزه باید پول بیشتری بپردازید. در نتیجه، شرکت‌های گوشی‌های هوشمند باید اطمینان حاصل کنند که نرخ تورم را در قیمت نهایی محصولاتشان در نظر می‌گیرند تا در نهایت متضرر نشوند.

3- قیمت قطعات گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود

قیمت قطعات گوشی‌های هوشمند هم که از آن با عنوان صورتحساب مواد (BOM) یاد می‌شود، به طور پیوسته در حال افزایش است. مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research ادعا می‌کند که قیمت مواد اولیه و قطعات آیفون 12 تقریباً 415 دلار است که 21 درصد بیشتر از مدل قبلی آن یعنی آیفون 11 می‌باشد. تغییر رویکرد اپل به سمت استفاده از صفحه نمایش اولد منجر به افزایش 23 دلاری شد و افزودن پشتیبانی از شبکه‌های 5G نیز 34 دلار دیگر هزینه در پی داشت.

قطعات گوشی‌های هوشمند

بر اساس این گزارش، حتی قیمت قطعات طراحی شده توسط خود اپل هم افزایش یافته و بیش از 16.7 درصد از هزینه کلی محصولات را شامل می‌شود. البته، این تنها مختص اپل نیست و در سراسر صنعت تولید گوشی مشاهده می‌شود. به خصوص در بخش گوشی‌های پرچمدار و رده بالا که شرکت‌ها باید ویژگی‌های هیجان انگیز جدیدتری را برای پاسخ به انتظارات و رقابت در بازار ارائه کنند، مسئله تأمین قطعات و افزایش قیمت آن‌ها بسیار پررنگ‌تر می‌شود.

4- هزینه تولید افزایش می‌یابد

علاوه بر افزایش هزینه قطعات، هزینه تولید گوشی‌های پرچمدار نیز مدام در حال افزایش است. طراحی‌های جدید و فانتزی که برای هر چه فشرده‌تر و کوچک‌تر کردن گوشی‌ها انجام می‌شود، روند تولید به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تری دارد و این طرح‌ها هم دائما در حال تغییر هستند.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر روز به روز باریک‌تر می‌شوند، ویژگی‌های بیشتری به گوشی‌ها اضافه می‌شود و همه این‌ها عواملی هستند که منجر به افزایش هزینه تولید می‌شوند. اتفاقاً دلیل رونق گرفتن بازار گوشی‌های میان‌رده و ارزان قیمت نیز همین مسئله است که شرکت‌ها در این بخش از محصولات خود نوآوری خاصی ارائه نمی‌کنند و می‌توانند با استفاده مجدد از طرح‌های قدیمی و خطوط تولیدی که قبلاً بهینه و کارآمد شده‌اند، قیمت‌ها را کاهش دهند.

هزینه تولید گوشی

یک مثال خوب در این زمینه آیفون SE اپل است. یکی از دلایل ارزان بودن آیفون SE این است که اپل از همان طرح قدیمی آیفون 8 در این گوشی استفاده کرده و فقط پردازنده و چند قطعه کلیدی دیگر را تغییر داده است. بنابراین، با هزینه به مراتب پایین‌تر مدل‌های پرچمدار آیفون می‌تواند این مدل را تولید و روانه بازار کند.

5- هزینه‌های جانبی عرضه گوشی

نه تنها هزینه تولید گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است، بلکه پروسه فروش آن‌ها نیز روز به روز هزینه‌برتر می‌شود. به مثال آیفون 12 برمی‌گردیم. اگر قیمت تمام شده قطعات آیفون 11 را 415 دلار در نظر بگیریم، اپل باید هزینه خط تولید و مالیات را هم به آن اضافه کند و البته هزینه‌های مربوط به روند فروش مانند هزینه حمل و نقل، تبلیغات و هزینه‌های عملیاتی هم در نهایت به قیمت تمام شده گوشی اضافه می‌شوند.

تبلیغ گلکسی

در مجموع، همه این هزینه‌ها باعث می‌شوند تا قیمت خرده فروشی آیفون 11 به 699 دلار برسد و به این ترتیب فروشندگانی مانند آمازون، والمارت، و اپراتورهای مخابراتی بتوانند از فروش گوشی سود دریافت کنند. شرکت‌ها مجبورند قیمت گوشی‌های خود و به خصوص مدل‌های پرچمدار را افزایش دهند تا مطمئن شوند همه این هزینه‌ها برگشته و در نهایت مقداری نیز سود برایشان خواهد داشت.

6- مردم گوشی‌هایشان را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند

امروزه آمار فروش گوشی‌های هوشمند رو به کاهش است و یکی از عوامل اصلی آن این است که خریداران برای مدت طولانی‌تری از گوشی خود استفاده کرده و آن را نگه می‌دارند. به گفته شرکت تحقیقاتی Strategy Analytics، طول مدت نگهداری از گوشی‌ها از سال 2014 به این سو روند صعودی داشته و در سال 2020 به اوج خود رسید. بر اساس این تحقیق، در سال 2020 دوره نگهداری از گوشی به 43 ماه یا کمی بیش از سه و نیم سال رسید که یک رکورد محسوب می‌شود.

نگهداری گوشی

با کاهش حجم فروش، شرکت‌ها قیمت‌‌ها را افزایش می‌دهند تا سرپا بمانند و سودآوری خود را حفظ کنند. طبق آمار Statista، در حالی که میزان فروش گوشی‌های هوشمند از سال 2019 روند نزولی داشته، درآمد شرکت‌های تولید کننده عموماً ثابت بوده است. و این یعنی قیمت خرده فروشی گوشی‌ها و سود حاصل از آن‌ها بیشتر شده است. Counterpoint Research در گزارش ماه فوریه 2022 اشاره کرده که درآمد جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 448 میلیارد دلار رسید و اپل 44 درصد از کل این سود، یعنی چیز در حدود 196 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد!

7- گوشی‌های پرچمدار تبدیل به کالایی لوکس شده‌اند

این روزها اگر به یک گوشی هوشمند نیاز داشته باشید، گزینه‌های زیادی پیش رویتان خواهد بود. اگر سری به بازار بزنید مطمئناً با خیل عظیمی از مدل‌های ارزان قیمت مواجه خواهید شد و هیچ کمبودی از این حیث وجود ندارد. اینکه چقدر برای خرید یک گوشی هوشمند خرج می‌کنید کاملاً به نیازهای شما بستگی دارد. واقعیت این است که بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مدل‌های پرچمدار ضروری نیستند و بدون آن‌ها هم می‌توان زندگی کرد!

خرید یک گوشی رده بالا و پرچمدار به این معنی است که شما عملاً برای لوکس بودن گوشی خود هزینه بیشتری می‌پردازید. ارزش خرید واقعی را نه در این بخش، بلکه در بخش گوشی‌های میان‌رده می‌توان یافت. علاوه بر این، تاکتیک‌های بازاریابی برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار نشان می‌دهد که آن‌ها دیگر صرفاً به عنوان یک گوشی تلفن همراه در نظر گرفته نمی‌شوند و به دید یک کالای لوکس به آن‌ها نگاه می‌شود.

گوشی لوکس

گوشی‌های پرچمدار هر سال گران‌تر می‌شوند

همان‌طور که دیدید، دلایل مختلفی برای افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند پرچمدار وجود دارد. این دسته از گوشی‌ها همواره قدرتمندتر می‌شوند، ویژگی‌های جدیدی به دست می‌آورند و در نهایت کار به جایی می‌رسد که به عنوان یک کالای لوکس به فروش می‌رسند. البته، باز هم باید یادآوری کنیم که شرکت‌ها مجبورند هزینه بیشتری برای ساخت و فروش این گوشی‌ها پرداخت کنند.

تورم و افزایش طول عمر گوشی‌ها هم از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قیمت این محصولات اتس و شرکت‌های تولید کننده مجبورند برای بقای خود و البته افزایش درآمد، قیمت‌ها را افزایش دهند. متأسفانه این روند احتمالاً در آینده نزدیک نیز همچنان ادامه خواهد داشت و نمی‌توان انتظار اتفاق غیرمنتظره‌ای را داشت.

نظر شما چیست؟ نقش کدام یک از عواملی را که اشاره کردیم در افزایش قیمت گوشی‌های پرچمدار پررنگ‌تر می‌دانید؟ نظرات خود را می‌توانید از طریق بخش کامنت‌ها با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها