ChatGPT چگونه توانست سریع‌ترین رشد را در تاریخ اینترنت داشته باشد!

چت ربات هوش مصنوعی هیجان انگیز OpenAI به نام ChatGPT، از زمان راه‌اندازی خود در نوامبر سال 2022 رشد بی‌سابقه و دیوانه‌واری را تجربه کرده است. اگر چه این ربات چت در زمانی عمومی شد که سایر ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALL-E و Midjourney عملکرد خوبی داشتند، اما ChatGPT به نوعی توانست توجه عمده‌ای را به مقوله هوش مصنوعی جلب کند.

اما چگونه ChatGPT در چنین مدت زمان کوتاهی توانسته این همه کاربر جذب کرده و به یک سوژه داغ در دنیای فناوری تبدیل شود؟

آیا ChatGPT سریعترین برنامه در حال رشد تمام دوران است؟

ChatGPT

طبق تحقیقات تحلیلگران UBS، هوش مصنوعی ChatGPT احتمالاً سریع‌ترین برنامه در حال رشد در تاریخ اینترنت است. UBS در تحقیقات  خود داده‌های ترافیک برنامه‌های کاربردی وب را برای تمام برنامه‌هایی که در 20 سال گذشته عرضه شده‌اند با ترافیک آدرس وب سایت رسمی ChatGPT یعنی chat.openai.com مقایسه کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهند که ChatGPT حدود 25 میلیون بازدید روزانه داشته که 13 میلیون آن منحصر به فرد بوده است!

در مجموع، این تحقیق نشان می‌دهد که ChatGPT تنها 2.5 ماه پس از راه‌اندازی، حدود 100 میلیون کاربر دارد. برای درک اینکه این اعداد چقدر چشمگیر هستند، کافیست بدانید که برای فیسبوک 4.5 سال، واتساپ 3.5 سال، اینستاگرام 2.5 سال و گوگل تقریباً یک سال طول کشید تا به 100 میلیون کاربر برسد! علاوه بر این، تنها پنج روز پس از راه‌اندازی، ChatGPT به رکورد یک میلیون کاربر رسید که رسیدن به این رکورد برای توییتر نزدیک به دو سال طول کشید!

بنابراین، دقیقاً چگونه ChatGPT به سریع‌ترین برنامه در حال رشد تمام دوران‌ها تبدیل شد؟

3 دلیل پشت رشد انفجاری ChatGPT

در کل می‌توان 3 دلیل عمده را برای این رشد بی‌سابقه و پیشرفت سرسام‌آور ChatGPT برشمرد.

1. ChatGPT همه کاره و فوق العاده مفید است

ChatGPT

یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد انفجاری ChatGPT سودمندی و تطبیق‌پذیری آن است. OpenAI نه تنها توانسته یک فناوری هوش مصنوعی نسبتاً کامل را توسعه دهد، بلکه محصول نهایی تقریباً برای همه افراد مفید است.

برای اینکه بهتر متوجه منظورمان شوید، باید اشاره کنیم که وقتی فیسبوک برای اولین بار راه‌اندازی شد، در درجه اول برای دانشجویان دانشگاه و به ویژه آن‌هایی که می‌خواستند با یکدیگر آشنا شوند، مفید بود. بنابراین، افراد در محوطه دانشگاه واقعاً علاقه‌ای نداشتند بدانند چه کسی در همسایگی‌شان زندگی می‌کند. در نتیجه، این به معنای پایگاه کاربری و کاربرد محدود فیسبوک در آن زمان بود. به طور مشابه، زمانی که اپلیکیشنی مانند اسپاتیفای عرضه شد، تنها آن دسته از افرادی را هدف قرار داد که می‌خواستند موسیقی آنلاین پخش کنند.

اما ChatGPT یک ربات چت همه منظوره است که هیچ طیف خاصی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه همه به یک اندازه می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین، صرف نظر از کاری که انجام می‌دهید، کاربردهای مختلفی برای ChatGPT در زندگی روزمره خود خواهید یافت. معلمان، دانشجویان، مهندسان، کارشناسان حقوقی، برنامه نویسان، نویسندگان و مدیران عامل شرکت‌ها، همگی این فناوری هوش مصنوعی را در کار خود مفید یافته و به استفاده از آن علاقه نشان داده‌اند. اتفاقی که تقریباً تا به حال برای هیچ اپلیکیشنی رخ نداد و تعداد کمی از اپلیکیشن‌ها نیز بعد از گذشت سال‌ها توانسته‌اند به این حد از مقبولیت عمومی برسند.


بیشتر بخوانید:


2. ChatGPT رایگان و استفاده از آن آسان است

ChatGPT

یکی از مهمترین چیزهایی که مردم را از استفاده از خدمات آنلاین باز می‌دارد، پیچیدگی و صرف هزینه است. ChatGPT در هیچ یک از این زمینه‌ها مشکلی ندارد!

ممکن است بسیاری از مردم ندانند که ChatGPT به هیچ وجه اولین ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی نیست و پیچیده‌ترین مورد نیز محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال، دیگر ابزار تولید متن OpenAI که در قالب GPT-3 Playground ارائه شده، بسیار قدرتمندتر است و مدت‌ها قبل از راه‌اندازی ChatGPT وجود داشته است.

با این حال، چیزی که ChatGPT را از بقیه متمایز می‌کند، سهولت استفاده، دسترسی ساده و بدون هزینه بودن آن برای کاربر است. اگر چه نسخه پولی ChatGPT تحت عنوان ChatGPT Plus، در روز 3 فوریه 2023 منتشر شد، اما این مدل دسترسی رایگان ChatGPT بود که توانست تنها در چند روز تعداد کاربرانش را به میلیون‌ها نفر برساند.

علاوه بر این، دسترسی به ChatGPT بسیار آسان است. با داشتن یک شماره تلفن و یک ایمیل، هر کسی می‌تواند برای خود حساب کاربری ایجاد کرده و بعد از آن شروع به استفاده از ChatGPT کند. ابزارهای هوش مصنوعی مشابه سایر شرکت‌ها یا تنها برای طیف خاصی از مخاطبان در دسترس هستند یا باید در فهرست انتظار طولانی قرار بگیرد تا نوبت استفاده شده برسد.

3. ChatGPT به شدت جامعه محور است

ChatGPT

یکی از عوامل رشد ChatGPT که تاحدودی نادیده و مخفی باقی مانده، این واقعیت است که به شدت جامعه محور است. در حالی که اکثر برنامه‌های تحت وب محبوب امروزی برای رشد خود به کمپین‌های تبلیغاتی گسترده متکی هستند، ChatGPT عمدتاً توسط کاربرانی که تجربیات خود را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند، تبلیغ شده است.

از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و ردیت گرفته تا افرادی که تجربه ChatGPT خود را در وبلاگ‌های شخصی به اشتراک می‌گذارند، رشد ChatGPT در درجه اول مدیون توصیفات افرادی است که از ربات چت هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. کمپین‌های تبلیغاتی زمانی می‌توانند موثر باشند که به درستی انجام شوند، اما هیچ چیز به اندازه تبلیغات فرد به فرد نمی‌تواند اثربخش باشد.

آیا ChatGPT همچنان جا برای رشد بیشتر دارد؟

علیرغم رشد سریع در مدت زمان کوتاه، ChatGPT هنوز پتانسیل‌های بسیار زیادی برای رشد بیشتر دارد. همان‌طور که تیم OpenAI به بهبود ChatGPT ادامه می‌دهد، چت ربات هوش مصنوعی به ابزاری مطلوب‌تر برای مردم تبدیل می‌شود و بنابراین، احتمالاً روند رشد خود را در ماه‌های آتی حفظ خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها