پس از انتشار گزارشهایی در مورد مسدود شدن گوشیهای شیائومی در کشورهایی مانند کوبا، ایران، سوریه، کره شمالی، سودان و کریمه، این کمپانی چینی اعلام کرد که سیاستهای جدید شرکت “هیچ بازار خاصی را هدف قرار نمیدهد” و این یک حرکت فرامنطقهای است که هدف آن جلوگیری از قاچاق از طریق بازار سیاه و حفاظت از امنیت دادههای کاربران میباشد.
سیاست صادراتی شیائومی به مشتریان خود اجازه نمیدهد که محصولات این شرکت را به کشورها و مناطقی که در لیست ممنوعه قرار دارند، صادر کنند. با این حال، بر اساس گزارش رسانهها، در سالهای اخیر برای محصولات شیائومی یک بازار سیاه شکل گرفته و برای مشتریان بسیار متداول است که گوشیهای این شرکت را در یک منطقه خریداری کرده و در منطقهای دیگر از آنها استفاده کنند.
برخی رسانهها اقدام اخیر شیائومی برای مسدود کردن گوشیهای خود را به آمریکا نسبت دادهاند و گمان میکنند که واشینگتن به شرکت چینی فشار وارد کرده تا گوشیهای مورد استفاده در کشورها و مناطق تحریم شده را مسدود کند.
اما شیائومی در پاسخ به این ادعاها میگوید، این شرکت “به طور موقت” برخی از گوشیهای هوشمند را قفل کرده تا تحقیقاتی را در مورد قاچاق احتمالی که میتواند به امنیت اطلاعات کاربران و حقوق مصرف کنندگان لطمه بزند، انجام دهد. به گفته سخنگوی شیائومی: “تحقیقات به نتایج قابل توجهی رسیده و در حال حاضر میتوان قفل دستگاههای مسدود شده را باز کرد.”
بر اساس گزارشها، در سه ماهه دوم سال 2021، حجم عرضه گوشیهای هوشمند شیائومی برای اولین بار در رتبه دوم بازار جهانی قرار گرفت که نتیجه رشد سریع فروش محصولات این شرکت در بازارهای خارج از چین است.