گوگل همواره سعی کرده تا یوتیوب را به عنوان یک بستر مناسب برای تولید کنندگان محتوا معرفی کند و با افزودن ویژگیهای متعدد قصد دارد تا جامعه کاربری این پلتفرم را ارتقاء دهد. اخیراً شاهد بودیم که این شرکت شمارنده زنده تعداد مشترکین کانال و همچنین قابلیت تشخیص خودکار محصول در داخل ویدیوها را به یوتیوب اضافه کرده است. اکنون نیز به صورت رسمی تأیید شده که یوتیوب در حال تست ویژگی جدیدی است که برای جلوگیری از سوء استفاده از دکمه “نپسندیدن” یا دیسلایک طراحی شده و این امکان را به منتشر کنندگان ویدیو میدهد که مانع از نمایش عمومی تعداد دیسلایکها شوند.
یوتیوب خبر اضافه شدن این ویژگی را در اکانت توییتر خود منتشر کرده و گفته است که ویژگی پنهان کردن تعداد دیسلایکها در مرحله آزمایشی بوده و در پاسخ به درخواست تولید کنندگان محتوا و با هدف مقابله با کمپینهایی که برای تخریب ویدیوها و فیلمها ایجاد میشوند، طراحی گردیده است.
به گفته یوتیوب، این شرکت تغییراتی را در رابط کاربری پلتفرم خود ایجاد میکند تا در آن تعداد دیسلایکها نمایش داده نشوند. البته دکمه دیسلایک همچنان در زیر ویدیوها وجود خواهد داشت و کاربران میتوانند از آن استفاده کنند. تنها تفاوتی که ایجاد شده این است که امکان مشاهده تعداد دیسلایکهای ثبت شده برای ویدیو میسر نخواهد بود تا به این واسطه از تخریب بیمورد فیلمها و محتواهای بارگذاری شده جلوگیری شود. البته تولید کنندگان محتوا و صاحبان کانالها همچنان از طریق اپلیکیشن یوتیوب استودیو قادر به رؤیت تعداد دیسلایکهای ویدیوهای خود خواهند بود.
تقلید یوتیوب از اینستاگرام!
همانطور که احتمالاً متوجه شدهاید، این ویژگی جدید یوتیوب شباهت بسیار زیادی به ویژگی تست شده توسط اینستاگرام دارد. اینستاگرام پیشتر در اقدامی مشابه، عدم نمایش تعداد لایکها را به صورت آزمایشی آغاز کرده و هدف از آن را کمک به بهبود جامعه کاربری عنوان کرده است. با اینکه رئیس اینستاگرام به این نکته اذعان داشته که بازخوردها در قبال حذف تعداد لایکها کاملاً متفاوت است، اما این شرکت قصد دارید در آیندهای نزدیک ویژگی مذکور را برای تمامی کاربران فعال کند.
در مورد یوتیوب هم همانگونه که اشاره کردیم ویژگی عدم نمایش دیسلایکها هنوز در مرحله آزمایشی است و تنها برای تعداد محدودی از تولید کنندگان محتوا در دسترس قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که این ویژگی چه زمانی به صورت جهانی ارائه خواهد شد.