اپراتورهای اینترنتی و موبایلی ملزم به تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شدند

شبکه‌ی ملی اطلاعات، طرحی برای توسعه‌ی شبکه‌ی زیرساخت امن و پایدار ملی در کشورمان ایران است. در دولت یازدهم، نسخه‌ی اولیه‌ی این طرح افتتاح شد که امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شبکه را از یکدیگر فراهم می‌آورد. از گذشته تاکنون، تفکیک ترافیک داخلی از خارجی، در دستور کار بسیاری از کشورهای دیگر، به منظور حفاظت از حریم خصوصی شهروندان، قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

در کشور ما نیز، وزارت ارتباطات در اردیبهشت ماه سال 1395، پروژه‌ی مرکز تبادل ترافیک داده زیرساخت (NIX) را پرده برداری کرد. این مرکز، امکان امضای قراردادهای تبادل ترافیک را به اپراتورهای اینترنتی و اپراتورهای موبایلی می‌دهد تا ترافیک داخلی از ترافیک خارجی قابل تفکیک شود. علاوه بر این، در تاریخ 22 خرداد ماه سال 1395، طی جلسه‌ی شماره‌ی 237 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن، اپراتورهای اینترنتی می‌بایست تا ابتدای بهمن ماه سال 1395، جداسازی ترافیک داخلی و خارجی را انجام دهند. به شکلی که کاربران بتوانند در حساب کاربری‌شان، میزان استفاده از ترافیک داخلی و بین‌الملل خود را به تفکیک مشاهده کنند.

اجرای این مصوبه، موجب تعیین تعرفه‌ی متفاوت میان مصرف ترافیک داخلی و خارجی خواهد شد. اپراتورهای ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت، تا پایان دی ماه سال جاری فرصت دارند تا به مصوبه‌ی مذکور عمل نمایند. کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، همه‌ی اپراتورهای ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی و موبایلی را موظف کرده است تا با آغاز بهمن ماه، امکان تفکیک ترافیک داخلی از خارجی را به منظور اعمال تعرفه‌های متفاوت، فراهم آورند. بر اساس تعریفی که در مصوبه‌ی این کمیسیون آمده است، ترافیک داخل به معنای هر نوع ترافیک ارتباط با میزبانی داخلی است.

شما در مورد طرح تفکیک ترافیک داخلی و خارجی از یکدیگر، و به طور کلی پروژه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات چگونه فکر می‌کنید؟ آیا این اقدامات بهبودی را در ارائه‌ی خدمات اینترنتی از سوی اپراتورهای ارتباطی ثابت و همراه در پی خواهد داشت؟ نظرات خود را با دیجی رو در میان بگذارید.

منبع Mehr News
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان
7 سال قبل

گرون کردن اینترنت با یه اسم جدید
خنده داره