تاریخچه مرسدس بنز در ایران؛ 100 سال حضور ستاره آلمانی در ایران

مرسدس بنز به عنوان یکی از بزرگ‎ترین کارخانه‎های خودروسازی در جهان، یکی از اولین تامین‎کنندگان خودرو در ایران بوده است. از ورود اولین مرسدس بنز به ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما چند دستگاه از خودروهای بنز در اواخر سطنت قاجار و در حدود سال‏های 1298 هجری شمسی مصادف با دهه 20 میلادی وارد ایران شدند. بعد از آن طی حدود 100 سال گذشته مرسدس بنز تاریخ پرفراز و نشیبی در ایران داشته است که سایه سیاست بر این ارتباط تاثیرگذار بوده است. این رابطه در مواقعی به اوج خود رسیده و گاهی نیز کمرنگ شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به آنچه که در طی 100 سال بین ایران و یکی از بهترین خودروسازی‏های دنیا گذشته است.

قبل از جنگ جهانی دوم

تاریخچه مرسدس بنزدر اوایل قرن جدید شمسی تعدادی مرسدس بنز 170 وارد ایران شد. بعد از سرکار آمدن رضا شاه، تعدادی بیشتر از این خودرو و نسل بعدی آن یعنی w136  به دست ثروتمندان ایران وارد کشور شدند. نسخه‎هایی از w138 لیموزین و کروک در این دوره پا به جاده‎های ایران گذاشتند و صاحبان آنها از داشتن این خودروها به دیگران فخر می‏فروختند. خرید مرسدس بنز به دلیل نبود امکانات نگهداری از آن‏ها کار سختی بود که از عهده مردم عادی برنمی‏آمد. به تدریج با افزایش امکانات در ایران شرایط ورود خودروهای مرسدس بنز نیز به ایران افزایش یافت. اما با شروع جنگ جهانی دوم مشکلات مشترکی برای ایران و بنز ایجاد شد و در دوره‌ای تولید و ورود این خودرو به ایران متوقف شد.

بعد از جنگ جهانی دوم

تاریخچه مرسدس بنزبعد از جنگ جهانی دوم مرسدس بنز با مدل 170V به بازار ایران بازگشت. بعد از آن با بهبود شرایط ایران در دهه 30 تعداد زیادی از خودرو کلاسیک مرسدس بنز 180 و 190 به ایران آمد و مرسدس بنز به یک خودروی عمومی در ایران تبدیل شد. دهه 40 در ایران محل خوبی بود برای خرید و فروش مرسدس بنز 220، 220s که به همراه 180 و 190 جزو خودروهای خانوادگی و پر فروش محسوب می‏شدند. در طی این دوران خودروهای مرسدس بنز یک به یک به بازار ایران می‏آمدند و مردم ایران به شدت از آن‏ها استقبال می‌کردند. این شرایط تا انقلاب اسلامی ایران ادامه داشت.

تولید اتوبوس و کامیون بنز در ایران

تاریخچه مرسدس بنزبا احداث شرکت ایران خودرو، برای اولین بار اتوبوس‏های شرکت مرسدس بنز در ایران مونتاژ شدند. قبل از آن کارخانه خاور در اواخر دهه 30 اقدام به تولید کامیون مرسدس بنز در ایران کرده بود. به این ترتیب ارتباط بنز با ایران وارد دوره جدیدی شد. تولیدات کامیون‏های بنز در ایران به 30 کشور جهان ارسال میشد و کم کم خودرو‎های مدرن بنز نیز در ایران تولید می‏شدند. در دهه 1350 مرسدس بنز مستقیما 30 درصد از شرکت ایدم را در تبریز خرید و موتورهای خود را نیز در ایران تولید می‌کرد که جالب است بدانید این موتورها به آلمان هم صادر می‏شد!

کمرنگ شدن حضور ستاره نقره‏ای در ایران

تاریخچه مرسدس بنزبعد از انقلاب اسلامی ایران همچنان دفتر مرسدس بنز در ایران باز بود و بعد از پایان جنگ نیز خودروهای لوکس مرسدس بنز به ایران وارد میشد. اما قیمت مرسدس بنز و هزینه‏های نگهداری آن، بسیار بالا بود و این شکاف رفته رفته بیشتر شد.

بسته شدن پرونده بنز در ایران

توافق با ایران خودرو و احداث شرکت ستاره ایران به معنای تولید خودروهای کلاس E در ایران بود. سال 1382 تا 1386 تمام تلاش ها در جهت بهبود وضعیت مرسدس بنز در ایران بود اما تحریم‎ها و سایر مشکلات منجر شد تا بعد از 50 سال دفتر مرسدس در ایران بسته و تمامی سهام مرسدس در شرکت‎های مختلف ایرانی به فروش گذاشته شود. بعد از سال 2010 رسما حضور بنز محدود شد به خودرو‎های وارداتی که هرازگاهی از طرق مختلف وارد ایران می شدند. در حال حاضر قیمت مرسدس بنز و تجهیزات آن با رشدی فزاینده رو به رو شده که خرید این خودرو را سخت‏تر از قبل کرده است.تاریخچه مرسدس بنز

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar