اینستاگرام بخش ریلز Reels را برای رقابت با TikTok راه‌اندازی کرد!

اینستاگرام روز چهارشنبه ۱۵ مرداد يک بخش ارسال و اشتراک ویدئو شبیه تیک‌تاک به را در آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر راه‌اندازی کرد. این بخش جدید به نام ریلز Reels داخل شبکه اجتماعی و پرطرفدار اینستاگرام کار می‌کند.

این ابزار جدید Instagram چند روز پس از آن راه‌اندازی می‌شود که شرکت مایکروسافت اعلام کرد برای خرید شبکه اجتماعی تیک‌تاک در آمریکا در حال مذاکره با «بایت دنس» مالک چینی آن است.

Reels ویژگی جدید اینستاگرام برای رقابت با تیک‌تاک

با قابلیت جدیدی که اینستاگرام اضافه کرده است رقابت بین بازیگران بزرگ دنیای شبکه‌های اجتماعی را بسیار جدی‌تر میشود.  قابلیتی که به‌نام Reels معرفی شد، دردسترس کاربران اینستاگرام در ۵۰ کشور جهان قرار می‌گیرد و روی ساخت ویدیوهای کوتاه سرگرم‌‌‌کننده شبیه TikTok متمرکز است.

شباهت تیک‌تاک و ریلز

معرفی این ویژگی از سوی اینستاگرام در حالی صورت می‌گیرد که احتمال مسدود شدن اپلیکیشن تیک‌تاک از سوی ترامپ در آمریکا مطرح شده است. علاوه بر این مایکروسافت نیز برای خرید تیک‌تاک ابراز تمایل کرده است. بایت‌دنس، شرکت سازنده‌ی تیک‌تاک مسیر فیس‌بوک را اشتباه دانست و این شرکت را به سرقت نوآوری خود متهم کرد. اما «رابی استین» (Robby Stein)، مدیر محصول اینستاگرام می‌گوید که اگرچه تیک‌تاک ویدیوهای کوتاه را محبوب کرد اما این دو محصول متفاوت هستند.

او به ورج گفت: «من فکر می‌کنم تیک‌تاک برای محبوب کردن این قالب ویدیویی بسیار شایسته‌ی تحسین و اعتبار است و کار بزرگی بوده است. اما در نهایت هیچ دو محصولی کاملا شبیه هم نیستند و نرم‌افزار ما نیز چنین است.»

از سویی این روند اینستاگرام برای کاربران آشناست. زمانی که اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ داستان‌ها (Stories) را راه‌اندازی کرد به کپی از اسنپ‌چت متهم شد. مدیر محصول اینستاگرام در این زمینه گفت: «ما هنگام راه‌اندازی استوری هم بازخورد مشابهی گرفتیم اما از نظر کاربران روزانه، استوری اینستاگرام به سرعت از اسنپ‌چت پیشی گرفت و همچنان به این روند موفق ادامه می‌دهد. این سیر موفق یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که باعث شد تیم اینستاگرام ریلز را منتشر کنند. تیک‌تاک برای اولین بار این کار را انجام داد اما شاید اینستاگرام بتواند بهتر انجام دهد.»

بخشی از این استراتژی، تمرکز بر چیزی است که اِستِین معتقد است اینستاگرام بهتر انجام می‌دهد: «ساخت یک تکنولوژی آسان برای استفاده‌ی هر کسی که می‌خواهد ویدیو بسازد.» زمانی که کاربران برای ساخت یک Reel، اینستاگرام را باز می‌کنند، می‌توانند به بخش جدیدی از دوربین که با مجموعه‌ای از ابزارها همراه است دسترسی داشته باشند. ریلز می‌تواند همه چیز را به عنوان یک سری کلیپ ضبط کند و یا مردم می‌توانند ویدیوها را از گالری دستگاه خود آپلود نمایند. ویژگی‌های تازه‌ی دوربین، مشابه تیک‌تاک است؛ با گزینه‌هایی برای تنظیم سرعت، اعمال جلوه‌های ویژه، تنظیم زمان و افزودن صدا.

منابع مطلع می‌گویند شرکت چینی «بایت دنس» تحت فشار دولت آمریکا که تهدید کرده بود به دلیل نگرانی‌های امنیتی فعالیت این شبکه اجتماعی را ممنوع خواهد کرد با فروش بخشی از تیک‌تاک موافقت کرده است.

راه‌اندازی «ریلز» نبرد تجاری بین فیسبوک و تیک‌تاک که هر یک ديگری را یک تهدید جدی تلقی می‌کند تشدید خواهد کرد. هر دو شرکت سخت تلاش می‌کنند نوجوانان و جوانان را در آمریکا جلب کنند. طی دو سال گذشته بسیاری از کاربران این گروه جمعیتی به تیک‌تاک جذب شده‌اند.

نرم افزار «ریلز» ابتدا در سال ۲۰۱۸ در برزیل و پس از آن در فرانسه، آلمان و هند آزمایش شد. تا ماه گذشته که تحت تاثیر درگیری‌های مرزی با چین دولت هند تیک‌تاک را ممنوع کرد این کشور بزرگترین بازار تیک‌تاک بود.

تیک‌تاک اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد و خطر تحریم یا اجبار به فروش به یک شرکت آمریکایی آن‌ها را تهدید می‌کند. دراین‌میان اینستاگرام با عرضه‌ی قابلیتی کاملا شبیه به اپلیکیشن رقیب، میلیون‌ها کاربر آن‌ را نشانه رفته است. قابلیت جدید Reels در اینستاگرام با استوری در این شبکه‌ی اجتماعی تفاوت دارد. در قابلیت جدید، کاربران در محدودیتی ۱۵ ثانیه‌ای و با استفاده از انواع ابزارهای خلاقانه می‌توانند کلیپ‌های کوتاه ویدیویی تولید کنند. البته می‌توان با ترکیب همین کلیپ‌های کوتاه، ویدیوهای بلندتر هم تولید کرد. به‌علاوه، ابزارهای جدید متمرکز بر تولید محتوای خلاقانه هم دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین در بخش Explore نیز گزینه‌ای برای نمایش بهتر کلیپ‌ها در نظر گرفته می‌شود.

اینستاگرام قابلیت جدید Reels را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ریلز شما را دعوت می‌کند تا ویدیوهای جذاب و سرگرم‌کننده بسازید و آن‌ها را با دوستان خود یا هر کاربر دیگر در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. کلیپ‌های کوتاه و ویدیوهای شامل چندین کلیپ ۱۵ ثانیه بسازید و از قابلیت‌های صدا و جلوه‌های خاص و ابزارهای ویرایش خلاقانه استفاده کنید. می‌توانید ویدیوهای ریلز را در فید با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و اگر حساب کاربری عمومی دارید، در بخش جدیدی در تب Explore آن را به همه‌ی جامعه‌ی اینستاگرام نشان دهید. بخش Reels در Explore این امکان را برای شما فراهم می‌کند که یک تولیدکننده‌ی محتوا شوید و مخاطبان جدیدی در سطح جهانی پیدا کنید».

شرکت فیسبوک درعین حال یک اپ دیگر به نام «لاسو» را که به طور مستقل کار می‌کند آزمایش کرد ولی طرفدار چندانی پیدا نکرد.

اینستاگرام بخش ریلز Reels را برای رقابت با TikTok راه‌اندازی کرد!کاربران نرم افزار «ریلز» همچون تیک‌تاک می توانند ویدئوهایی را که با دستگاه تلفن خود ضبط کرده‌اند با افزودن جلوه‌های ویژه و یا موسیقی که از آرشیو موسیقی قابل دسترسی است برای دیگران ارسال کنند.

کوین مایر، مدیرعامل تیک‌تاک به دلیل این تشابهات «ریلز» را یک محصول «کپی شده» توصیف کرد که پس از شکست «لاسو»، محصول قبلی فیسبوک، می‌تواند مورد استفاده کاربران پر شمار اینستاگرام قرار بگیرد.

در جلسه کمیته ویژه بررسی فعالیت شرکت‌های فناوری جدید در کنگره آمریکا نیز فیسبوک به دلیل کپی کردن محصولات خود از شرکت‌های رقیب از جمله «اسنپ چت» به نقض مقررات رقابت آزاد متهم شد.

ویشال شاه، یکی از مدیران اینستاگرام روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مجازی این تشابه را پذیرفت و گفت: «برای خلق محصولات جدید ما از همه جا، از جمله پژوهش‌های درونی فیسبوک و زیست بوم عمومی فناوری‌های دیجیتال الهام می‌گیریم.»

اینستاگرام در حال حاضر تصمیم ندارد برای آگهی تجاری و یا به روش‌های دیگر به کاربران «ریلز» پول پرداخت کند، ولی در مرحله آزمایشی قبل از راه‌اندازی این نرم افزار جدید از دو هنرمند که در شبکه اجتماعی تیک‌تاک به شهرت رسیده‌اند استفاده کرده و به گفته مدیران اینستاگرام به آنها پول پرداخت شده است.

برخی از کارشناسان بازار شبکه‌های اجتماعی معتقدند که ابزار جدید اینستاگرام برای تیک‌تاک يک رقیب جدی خواهد بود و هیاهوی مربوط به فعالیت تیک‌تاک در بازار آمریکا به نفع راه‌اندازی «ریلز» تمام خواهد شد.

منبع :‌ http://vedb.me

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها