آی پینز

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران در سال 98 کدام‌ها هستند؟

این روزها به واسطه افزایش نرخ ارزهای خارجی در چند سال اخیر،‌ قیمت گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده بسیار بالاتر از حد توان اکثر کاربران ایرانی است. در چنین شرایطی حدس زدن اینکه گوشی‌های مقرون به صرفه و ارزان قیمت با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه باشند، اصلاً‌ کار سختی نیست. اما آیا اطلاع دقیقی دارید که کدام گوشی‌های هوشمند در بازار کشورمان بیشترین فروش را دارند؟ اگر به دانستن این واقعیت علاقه‌مند هستید در ادامه حتماً‌ با دیجی رو همراه باشید.

بنا به گزارشی که اخیراً‌ انجمن واردکنندگان موبایل منتشر کرده، گوشی سامسونگ گلکسی ای 10 (Galaxy A10) در سال جاری و تا به این لحظه لقب پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران را به خود اختصاص داده است. موبایلی که شاید کمتر کسی در سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی تبلیغ آن را می‌بیند و درباره ویژگی‌هایش می‌شنود. اما واقعیت این است که نبض بازار موبایل کشور در دست همین ای 10 بی سرو صدا و برادران بزرگترش است. بد نیست بدانید بالغ بر 10 درصد از مجموع 8 میلیون و 311 هزار دستگاه موبایلی که در 7 ماه نخست وارد کشور شده، از نوع گلکسی ای 10 سامسونگ بوده است. قیمت این گوشی مقرون به صرفه از ابتدای سال 98 تا کنون بین 1 میلیون و 400 تا 700 هزار تومان تغییر کرده است. حتی در برخی مواقع قیمت این مدل از قیمت دبی هم پایین‌تر آمده است!

گلکسی ای 10
گلکسی ای 10

در حال حاضر خانواده شلوغ سری گلکسی ای چیزی حدود 50 درصد از بازار را در دست دارد و شرکت کره‌ای سامسونگ حساب ویژه‌ای روی این سری از محصولات میان‌رده خود باز کرده است. شاید شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه یکی از دلایل میل به خرید مدل پرطرفدار گلکسی ای 10 باشد. شاید هم قابلیت‌های این مدل در مقایسه با قیمتش استقبال از این گوشی را تا این حد بالا برده است. اما هرچه که هست، 837 هزار دستگاه از آن تنها در 7 ماه نخست وارد کشور شده است و این روند همچنان هم ادامه دارد.

اما بد نیست بدانید که سامسونگ در جدال بر سر تسلط بر بازار ایران تنها نیست و نوکیا با سهم 23 درصدی از بازار جایگاه دوم را پس از سامسونگ به دست آورده است. البته این دو هیچ تهدیدی برای یکدیگر محسوب نمی‌شوند. چرا که نوکیا تمرکزش را بیشتر بر روی حوزه گوشی‌های ساده و یا در اصطلاح فیچرفون معطوف کرده است. فیچرفون‌های این شرکت یک تنه توانسته‌اند 20 درصد بازار را صاحب شوند. نوکیا 106، نوکیا 105 و نوکیا 103 مجموعاً چیزی حدود یک میلیون دستگاه از 8 میلیون و 311 هزار دستگاه موبایلی که در 7 ماه نخست وارد کشور شده را به خود اختصاص داده‌اند.

نوکیا 106
نوکیا 106

در مجموع چیزی که آمارها نشان می‌دهند با آنچه که در تبلیغات و پوسترهای رنگارنگ مشاهده می‌کنیم، تا حدود زیادی مغایرت دارد. این روزها همه جا نام هواوی را می‌شنویم اما سهم این برند از بازار ایران به شدت کاهش یافته و به 8 درصد رسیده است. اپل هم با تمام شهرت و آوازه‌ای که دارد، تا پایان مهرماه تنها 4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. البته با عرضه آیفون 11 در ماه‌های اخیر، پیش بینی می‌شود که سهم اپل کمی افزایش پیدا کند اما باز هم تا رسیدن به سهم سامسونگ و نوکیا راه درازی در پیش دارد. با این حال، نکته قابل ذکری که در اینجا باید اشاره کنیم این است که  آمارهای فوق به سهم شرکت‌ها از بازار دلالت دارند و نه مبلغ فروش آن‌ها. قطعا اگر بخواهیم میزان فروش گوشی‌ها و سودآوری آن‌ها را محاسبه کنیم، این رتبه‌ها جابجا خواهد شد. اما آنچه که در اینجا به آن توجه شده، میزان استقبال از مدل‌های گوشی موبایل در بازار کشور است.

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها