کافه بازار به بی‌راهه رفت؛ جولان مارکت ایرانی و سوءاستفاده از شرایط!

اندروید، پر استفاده ترین سیستم عامل جهان به شمار می رود و میلیاردها گوشی و تبلت با این سیستم عامل در دستان کاربران وجود دارد. اما اندروید به تنهایی نمی توانست تا این حد مورد پذیرش کاربران قرار بگیرد و این اپلیکیشن ها و بازی ها بودند که توانستند با قابلیت های هیجان اگیز بر محبوبیت این سیستم عامل بیفزایند.

سال ها قبل زمانی که گوگل پلی مورد تحریم و فیلترینگ قرار گرفت، یک سرویس ایرانی پدید آمد و کافه بازار نامیده شد؛ سرویسی که توانست محدودیت‌ها را دور بزند و به نوعی جای گوگل پلی را بگیرد. اما مدتی است بازار به بی راهه رفته و در حالی در این بازار جولان می‌دهد که بسیاری از محدودیت‌های  گوگل پلی برداشته شده است.

به تازگی اپلیکیشن شیپور از کافه بازار حذف شده و بازار به شیپور که میلیاردها تومان برای تبلیغ اپلیکیشن خود هزینه کرده، گفته است که باید در ازای درامد خود از آگهی ها به این شرکت پورسانت پرداخت کند! اما مسئولین اپلیکیشن شیپور این موضوع را خلاف قوانین دانسته‌اند و بیان کرده‌اند که نباید به آنها چنین برخورد شود. حتی کافه بازار آمار کاربران شیپور را طلب کرده است تا از این طریق به درآمد آگهی ها بر روی این سرویس پی ببرد و درصد خود را دریافت کند. در حالی که مسئولین شیپور می گویند که این مورد می تواند به رقیب این شرکت کمک کند تا به اطلاعات خصوصی آنها پی ببرد و حذف کردن رقبا به نفع کاربران نیست، چرا که دیوار هم از سرویس های زیر مجموعه کافه بازار است و به زبان ساده تر دیوار و کافه بازار برادر هستند!

این اتفاق در حالی رخ داده است که چنین چیزی در گوگل پلی وجود ندارد و همه توسعه دهندگان، از کوچیکترین تا بزرگترین برای قرار دادن اپلیکیشن خود در این سرویس تنها مبلغی را برای یک بار پرداخت می کنند! اما کافه بازار با اینکه هر سال از توسعه دهندگان مبلغی دریافت می کند، خواسته های نامتعارفی نیز دارد! این کار بسیار غیر حرفه‌ای است که یک مارکت از اپلیکیشن های قرار گرفته بر روی سرویس خود درخواست آمار و پورسانت داخلی نماید، چرا که در تمامی مارکت ها تنها از اپلیکیشن‌های پولی پورسانت نصب دریافت می شود و تا به امروز گوگل هیچ تفاوتی بین اپلیکیشن ها و بازی‌ها قائل نشده است!

برای مثال تصور کنید که گوگل چگونه می توانست از فروشگاه آمازون و هزاران فروشگاه دیگر از درخواست پورسانت فروش نماید! اما این کمپانی چنین خواسته‌ای ندارد و همین که میلیون ها کاربران برای نصب اپ های این فروشگاه ها و سرویس ها به گوگل پلی مراجعه می کنند، برایش کافی است و برای این شرکت درآمد بزرگی به شمار می رود. استارت آپ شیپور نیز به همین موضوع اشاره کرده و گفته است که زمان تبلیغ شیپور به نوعی کافه بازار هم تبلیغ شده و آیا این کافی نیست؟!

کافه بازار با جولان در بین کاربران ایرانی و عدم استفاده درصد زیادی از ایرانی ها از گوگل پلی، خواسته های غیر متعارف دارد و قصد دارد از هر راهی پولی از آن خود کند. توسعه دهندگان زیادی هم به دلیل اینکه بازار اپلیکیشن های آنها را در صفحه اول نمایش نمی دهد، گلایه دارند در حالی که در صورت همکاری با این شرکت و کمی ارتباط شما می توانید اپ و با بازی خود در صفحه اول نمایش دهید! در قسمت قرار دادن مطالب رسانه ها نیز تفاوت هایی وجود دارد و به نظر می رسد رسانه هایی که به این شرکت نزدیک تر هستند، بسیار سریعتر می توانند در قسمت بررسی ها، مطالب خود را منتشر کنند و دیجی رو این موضوع را تایید می‌کند.

نظر شما چیست؟

 

لینک کوتاه http://bit.ly/2Np5cz0
  • کافه بازار کپی نچندان خوب از گوگل پلیه که داره از سیستم عامل ساخته گوگل پول در میاره که این افتضاحه بیشتر کاربرای اندروید اپلیکیشن هاشون رو از گوگل پلی دانلود میکنن که کامل تره، سرور قوی تری داره، آپدیت هارو بهتر ارائه میکنه و برنامه هاشو سازگار با دیواس ها و بهینه شده با اندروید ارائه میده اونوقت ما داریم پولمونو صرف یسری مفت خور میکنیم ولی گوگل معیار تبلیغ برنامه هاش پر طرفدار بودن و کاربردی بودن برنامه هاشه

  • باید مثل گوگل انحصار طلب جریمه بشه تا حساب کار دستش بیاد
    ولی کی جریمه کنه؟ بره تو جیب کی؟؟

  • نمیدونم چرا ما ایرانیها در چند سال اخیر طوی تربیت شدیم که سرمون توی کار همدیگست ، چرا انرژی صرف توسعه خودمون نمیدیم و دوست داریم از زحمت دیگران بهره ببریم .
    این کار کافه بازار به وضوح برگرفته از یک مغز کوچک و تنبل و خنگ که به مفتخوری عادت کرده و قاعدتا پر از عقده ک توانایی دیدن پیشرفت دیگران را ندارد .
    بهترین کار اینه که شیپور با ایجاد وبسایت اپ خودشو ارایه بده.
    لعنت به فکرهای مسموم

  • از همون اول از بازار و دیجی کالا خوشم نیومد و ازشون استفاده نکردم چون رفتارشون کاملا مشخص هست که سر کاربر کلاه گذاشتنه

  • مطالب مرتبط
    >