بر اساس یک نظرسنجی از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) با موضوع وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی در ایران، نتایجی به دست آمده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را در کانال رسمی تلگرام خود منتشر کرده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، این نظرسنجی را در ۳۱ استان کشور و با نمونه ۴۴۰۰ نفر با موضوع «بررسی دیدگاه شهروندان ایرانی در مورد شبکههای اجتماعی» انجام داده است. نتایج این نظرسنجی به شرح زیر خواهد بود:
- بیش از نصف جمعیت ایران عضو هیچ یک از شبکههای اجتماعی اینترنتی نیستند.
- بررسی رابطه بین عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی و جنسیت نیز نشان میدهد که مردان و زنان تقریبا به یک نسبت عضو شبکه های اجتماعی بوده و برتری خاصی بین این دو جنسیت دیده نمیشود.
- وضعیت تاهل این کاربران نشان دهنده آن است که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد عضو شبکههای اجتماعی مجازی حضور دارند. به طوری که متاهلها سهم ۶۲.۷ درصدی و مجردها ۲۷.۴ درصدی در استفاده از شبکههای اجتماعی به خود اختصاص دادهاند.
- بین سن و عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی نیز رابطه معکوس وجود دارد، به طوریکه با افزایش سن، میزان عضویت در شبکههای اجتماعی کاهش مییابد.
- مقایسه تحصیلات افراد و تاثیر آن بر عضویت در شبکههای اجتماعی نیز نشان میدهد بیشترین آنها، کاربران با مدرک دانشگاهی کاردانی و کارشناسی و همچنین متوسطه و دیپلم هستند. ضمن اینکه کاربران دارای مدرک دکتری و دروس حوزوی، سهم ناچیزی از استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را به خود اختصاص داده اند.
- این نظرسنجی نشان می دهد که افراد خانه دار در کنار دانشجویان و دانش آموزان بیشترین کاربران شبکه های اجتماعی مجازی هستند.
- بیشترین سهم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در کشور با سهم ۲۸.۲ درصدی متعلق به زنان خانهدار است. سربازان، دانش آموزان و دانشجویان و بیکاران در رده های بعدی بیشترین سهم استفاده از شبکه های اجتماعی قرار دارند.